همشهری آنلاین: نتایج بررسی‌های دانشمندان ایتالیایی نشان می‌دهد درصورتی که مادران کودکان دختر خود را متقاعد کنند که ریاضی آنها خوب است توانایی یادگیری این کودکان در درس ریاضی افزایش می‌یابد

درس خواندن دختران

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان دانشگاه بلونیا با انجام تحقیقاتی بر روی 124 کودک دختر بین 5 تا 7 سال دریافتند زمانی که مادر فرزند دختر خود را متقاعد کند که دختران می‌توانند در یادگیری ریاضی برابر و یا حتی بهتر از پسران باشند توانایی کودک در دروس ریاضی افزایش می‌یابد.

برپایه این تحقیقات، نمرات ریاضی دخترانی که مادران  آنها معتقد بود پسران در درس ریاضی بهتر از دختران هستند 15 درصد کمتر از دخترانی بود که مادران آنها چنین اعتقادی نداشتند.

این پژوهشگران در این خصوص اظهار داشتند: "بسیار شگفت انگیز است که در 5 سالگی دختران به صورت ناخودآگاه می‌توانند تا این حد نسبت به تصویر قالبی وابسته به جنس شرطی باشند."

شگفتی این دانشمندان زمانی بیشتر شد که این شرطی شدگی تنها زمانی فعال می‌شود که قبل از تست ریاضی از کودکان خواسته شود که چهره یک دختر را نقاشی کنند.

در این آزمایش از دختر بچه ها یک تست ریاضی گرفته شد. قبل از تست از آنها خواسته شد که یک داستان را که شخصیت اول آن به شدت زنانه باشد تعریف و همزمان تصویر چهره این شخصیت را نقاشی کنند.

به موازات ین تست، از والدین خواسته شد که به سئوالات پرسشنامه‌ای پاسخ دهند. مهمترین سئوالات این پرسشنامه عبارت بود از:

"آیا پسرها معمولاً در ریاضی قوی‌تر از دخترها هستند؟ و "آیا دخترها معمولاً در دروس هنری و زبان قوی‌تر از ریاضی هستند؟"

نتایج این پرسشنامه نشان داد که هرچند به طور متوسط والدین تصویر قالبی وابسته به جنس را رد کردند اما در حدود یک سوم آنها به این تصویر قالبی اعتقاد داشتند.

در مرحله بعد، محققان از کودکان دختر تست ریاضی گرفتند و دریافتند که بازده کودکانی که تصویر قالبی جنسیتی در مادران آنها قوی‌تر و به نفع پسران بود 15 درصد از کمتر از کودکانی بود که مادر آنها با قطعیت تبعیض جنسیتی را در میان فرزندان دختر و پسر خود رد می‌کند.

این درحالی است که عقیده پدران در خصوص این تصویر قالبی تاثیری در بازده ریاضی کودکان نداشت.

این دانشمندان از این بررسی‌ها نتیجه گرفتند: مادرانی که در تواناییهای یادگیری میان دختر و پسر خود فرق می‌گذارند موجب می‌شوند که کودک دختر به صورت ناخودآگاه ترس اشتباه حل کردن مسائل ریاضی را داشته باشد. این ترس موجب استرس کودکان و در نتیجه کاهش توانایی یادگیری آنها می‌شود.

کد خبر 141360
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز