دوشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۶:۵۱
۰ نفر

ترجمه - اعظم محمودوند: با بهره‌مندی از دانش و اطلاعات درست، هر فردی می‌تواند خود را از خطرات بیماری‌های مرتبط با قارچ‌ها و کپک‌ها محافظت کند. همه باید در کاهش قارچ‌های سمی موجود در محیط‌زیست مشارکت کنند .

قارچ و کپک

کاهش تماس با قارچ

افرادی که سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف است همواره باید از قرار گرفتن در مکان‌های مناسب برای رشد قارچ‌ها دوری کنند. زمانی را به تمیز کردن حیاط منزل‌تان اختصاص دهید. پس از جاروکردن، از انباشتن برگ‌ها و سایر مواد کامپوستی در گوشه حیاط خودداری کنید. به موقع زباله‌ها را دور بریزید. رها کردن آنها حتی برای مدت کوتاه نیز می‌تواند امکان رشد قارچ‌ها را فراهم کند. شما می‌توانید با ثابت نگاه داشتن رطوبت محیط بین 40 تا 60درصد رشد قارچ‌ها و کپک‌های داخل منزل را کنترل کنید. مکان‌های خاصی از منزل که معمولا اندکی خیس هستند مانند حمام و آشپزخانه باید کاملا تهویه شوند و باد در آنها جریان پیدا کند. به جریان انداختن هوا در اتاق نمناک باعث خشک‌شدن رطوبت و در نتیجه، محافظت اتاق از هجوم قارچ‌ها می‌شود. درصورت تهویه شدن هوای اتاق اطمینان یابید که آن عاری از قارچ‌هاست؛ زیرا رطوبت موجب تسریع رشد و تکثیر قارچ‌ها می‌شود. بلافاصله مشکلات نشتی آب منزلتان را برطرف و برای تمیزکردن سطوح سخت از یک صابون یا سفید‌کننده مرغوب استفاده کنید.

کنترل قارچ‌های داخل منزل

یکی از بهترین راه‌های زدودن قارچ‌های موجود در منزل‌تان محدود کردن میزان رطوبت محیط است. حمام باید به‌خوبی تهویه شود. درصورت عدم‌وجود سیستم تهویه مناسب، یک هواکش در سقف حمام منزل‌تان تعبیه کنید. به‌رغم اینکه تهویه هوا می‌تواند به خشک شدن مکان‌های خیس و مرطوب کمک کند اما باید از تهویه بیش از اندازه نیز خودداری کنید. استفاده از یک سیستم تهویه مکانیکی خیلی بهتر است؛ زیرا هوای حمام را تصفیه و تازه می‌کند. منافذ هوایی بخش‌های خارجی منزل را مسدود کنید تا از ورود اسپورهای قارچ‌ها به وسیله جریان هوا به داخل منزل جلوگیری شود. مراقب باشید که جریان هوای موجود در مکان‌های نمناک خانه مانند اتاق زیرشیروانی یا زیرزمین خوب و مناسب باشد. سعی کنید به مکان‌های مرطوب و نمناک نور بتابد. ماهانه، هواکش‌های سقفی را تمیز و سوراخ‌های سقف را تعمیر کنید.

کنترل قارچ‌های موجود در خارج از منزل

بخش خارجی منزل‌تان را فراموش نکنید. درصورت داشتن سیستم لوله‌کشی اطفای حریق مراقب باشید که جریان آب به دور از منزل‌تان هدایت می‌شود و به دیوارهای آن دسترسی پیدا نمی‌کند. اطمینان یابید که روی کف زمین اختلاف سطح محسوسی وجود نداشته باشد؛ زیرا درصورتی که یک قسمت از کف زمین پایین‌تر از سطوح دیگر باشد آب در آن مکان جمع و موجب رشد و تکثیر قارچ‌ها می‌شود. دقت کنید که جریان آب جوی‌ها با چیزی مسدود نشده باشد. به محض یافتن مواد آلی در حال فساد در حیاط منزل‌تان، آن را دور بیندازید.

زدودن و تمیز کردن قارچ‌ها و کپک‌ها

قبل از شروع کارتان هوای اتاق را به‌خوبی تهویه کنید. پنجره‌ها و درها را باز کنید تا هوای تازه وارد اتاق شود. چنانچه اتاق آلوده به قارچ‌ها کوچک باشد، تمیز کردن آن نیز آسان‌تر است. تنها از آب و مواد شوینده استفاده کنید. بهتر است برای از بین بردن اسپور قارچ‌ها که ممکن است هنوز در محیط موجود باشد، از محلول سفیدکننده استفاده کنید. هنگام استفاده از مواد سفیدکننده، آن را با سایر مواد تمیزکننده مخلوط نکنید؛ زیرا ممکن است در اثر مخلوط‌کردن آنها با یکدیگر گازی تولید شود که برای سیستم تنفسی شما زیان‌آور باشد. هنگام تمیز کردن اتاق از دستکش و عینک‌های مخصوص استفاده کنید. می‌توانید برای جلوگیری از استنشاق هوای آلوده ماسک بزنید.

ایزاین آرتیکلز

کد خبر 141235

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز