جمعه 5 دی 1393 | به روز شده: 12 دقیقه قبل

HAMSHAHRIONLINE

The online version of the Iranian daily Hamshahri
ISSN 1735-6393
شنبه 1 مرداد 1390 - 08:32:18 | کد مطلب: 140958 چاپ
بررسي عناصر تشكيل‌دهنده داستان‌هاي «بايد تو را پيدا كنم»

ترکیب شیمیایی زبان و ساختار

کتاب  > داستان - کامران محمدی:
عباس عبدی خیلی دیرتر از آنچه معمولا مرسوم است، کتاب اولش را منتشر کرد؛ در 56سالگی. اما در 3سال گذشته، پس از انتشار نخستین مجموعه‌اش در 1387 ( قلعه پرتغالی) نشان داد که این همه سال بیکار نبوده و به قدر یک نویسنده 56 ساله، نوشتن بلد است.

او یک سال بعد، مجموعه «دریا خواهر است» را منتشر کرد تا معلوم شود هرچند کمی دیر، اما آمده است بماند و حالا با انتشار 2کتاب همزمان دیگر، بر این اعلام تأکید کرده است؛ «شناگر» در حوزه نوجوان و «باید تو را پیدا کنم» یک مجموعه داستان دیگر. باید تو را پیدا کنم را نشر چشمه در 150صفحه به قیمت 3400تومان منتشر کرده است.

اگر بخواهیم «باید تو را پیدا کنم» را در یکی از 2گروه کتاب‌های روایت‌محور و کتاب‌های موضوع‌محور قرار دهیم، تقریبا با اطمینان می‌توانیم گروه اول را انتخاب کنیم. در 13 داستان این مجموعه، به‌سختی می‌توان 2داستان با شیوه روایی مشابه یافت و نویسنده در هر یک، ساختار روایی متفاوتی را به کار گرفته است. اما این تلاش برای آزمون و اجرای شیوه‌های مختلف، نویسنده را از توجه به عناصر دیگر داستان نیز منحرف نکرده است؛ به‌ویژه زبان که در کارهای عبدی، شخصیت ویژه‌ای دارد.

زبان جوان، لحن پیر

اگر به شناسنامه کتاب و عناصر دیگری که در داستان‌ها قابل بررسی‌اند توجه نکنیم، بعید است از ویژگی‌های زبانی این مجموعه دریابیم با نویسنده‌ای 59 ساله روبه‌روییم. تقریبا در همه داستان‌ها، عبدی زبانی سرزنده و پالوده دارد و در بیشتر آنها تلاش کرده متمایز و تکنیکی بنویسد. بازی‌های زبانی او و تغییراتی که در ساختار معیار زبان ایجاد کرده است، گاه برای دگرگون کردن زاویه دید و نشان دادن زاویه‌ای دیگر از ماجراست و گاه آنچنان برای داستان حیاتی‌اند که از اساس، ماهیتش را شکل می‌دهند؛ به‌گونه‌ای که با تغییر ساختار جمله‌ها و شکل به‌کارگیری کلمات، داستان به‌کلی از بین می‌رود؛ «من بوده‌ام جایی تو بوده‌ای همان جا حتما شاید تو دیده‌ای من را می‌گویی من دیده‌ام تو را حتما می‌گویم. پس چه باک از آن روز همین حالا را می‌گویم که دراز می‌کشیم کنار هم و بالشی زیر سینه‌هامان می‌گذاریم و به سطرهایی خیره می‌شویم که به یادمان می‌آورند؛ کلمه‌هایی که به یادشان آورده‌ایم.» (داستان ایستگاه مبدأ)

اما هر چه نویسنده در استفاده از زبان، تکنیک‌محور و جسارت‌آمیز رفتار می‌کند، لحن یکنواخت و خسته‌ای دارد؛ لحنی که تقریبا در همه داستان‌ها حضور دارد و به آنها کیفیتی نوستالژیک و افسرده می‌دهد. این لحن سبب شده است نویسنده در همه داستان‌ها حضور داشته باشد؛ چه وقتی راوی به او شباهت دارد و چه هنگامی که ندارد؛ لحنی حسرت‌آلود و تلخ که با موضوع داستان‌ها هم هماهنگ است. این نکته با توجه به کیفیت تکنیکی داستان‌های مجموعه، معنای ویژه‌ای می‌یابد؛ نویسنده برای توجه به زبان و نوشتن داستان‌هایی که پیشنهادهای تازه‌ای در عرصه زبان داشته باشند، «تلاش» کرده است؛ چیزی که نشان می‌دهد کارکرد زبان در کارهای این مجموعه، بیش از آنکه «جوششی» و برآمده از ذات اثر باشد، «کوششی» است. با این حال نمی‌توان این تلاش مؤثر و هنرمندانه را عنصری خارجی و زاید به حساب آورد؛ چرا که نویسنده توانسته است عرصه‌های نویی را تجربه کند و تجربه عرصه‌های نو، از برجستگی‌های هر متنی است.

شیمیایی یا فیزیکی

توجه نویسندگان امروز ایران به شیوه‌های روایی مختلف و متفاوت، حتی از توجه به زبان نیز بیشتر است. تقریبا در همه مجموعه داستان‌های جدی ایران، به سختی می‌توان داستانی با ساختار روایی ساده و خطی یافت. دیگر از دوران داستان «شروع-اوج-پایان» حتی با زاویه دید اول‌شخص (که همه ادبیات داستانی ایران را تصاحب کرده است) به کلی فاصله گرفته‌ایم و نویسندگان، همه تلاش خود را برای خلق گونه‌های تازه روایت به کار می‌گیرند؛ عبدی از این نظر در گروه نویسندگان پیشرو قرار می‌گیرد، چرا که داستان‌های او درواقع ترکیبی از تکنیک‌های زبانی و تکنیک‌های روایی‌اند. این ترکیب، معمولا چنان از کار درآمده که سخت می‌توان دوباره جدای‌شان کرد و همین نشان می‌دهد که نویسنده در دام انجام یک ترکیب فیزیکی -که در داستان‌های تکنیکی کوششی و ناامیدکننده صورت می‌گیرد- نیفتاده و این 2 ماده را با یک ترکیب شیمیایی، به خوبی با هم آمیخته است. این آمیزش، در هر یک از داستان‌های مجموعه به شکل متفاوتی انجام گرفته و حاصل، شباهتی به دیگران ندارد. به عبارت دیگر، تنوع تکنیکی قابل توجهی در کتاب دیده می‌شود که کاملا به چشم می‌آید؛ همان نکته‌ای که داستان کوتاه امروز ایران را از نظر تکنیک‌های روایی، به سطح مرتفعی رسانده و مخاطبش را به خوبی راضی می‌کند.

البته در کنار داستان‌هایی نظیر ایستگاه مبدأ یا قطار اندیمشک که اصولا حاصل آمیزش زبان و تکنیک‌های روایی‌اند، داستان‌های ساده‌تری نظیر شناگر یا بهاریه نیز در کتاب وجود دارند که در آنها نویسنده به داستان‌های «نرم» (داستان‌هایی نظیر آنچه مادربزرگ‌ها تعریف می‌کنند و در آنها خبری از ساختار متفاوت و زبان دشوار نیست) نزدیک‌تر شده و بیش از آنکه درگیر تکنیک و فرم باشد، ساده و مهربان، قصه می‌گوید. اتفاقاً از تعمق در این داستان‌ها، عنصر مهم دیگری درباره مجموعه «باید تو را پیدا کنم» به دست می‌آید؛ نکته‌ای که ریشه در دنیای نویسنده دارد.

داستان منهای تکنیک

شناسایی این عنصر را می‌توان با یک پرسش آغاز کرد: اگر زبان و تکنیک‌های ویژه روایت و ساختار را از داستان حذف کنیم، چه چیزی باقی می‌ماند؟ شکی نیست که این پرسش، از پایه نادرست است؛ داستان حاصل ترکیب کامل و غیرقابل بازگشت همه عناصرش است و ادامه این بحث، به جاهای خطرناکی می‌رسد؛ بحث قدیمی فرم و محتوا و... که البته هیچ وقت به جایی نرسیده و باز هم نمی‌رسد. اما این نکته تنها درباره داستان‌هایی که وابستگی تام و تمام به زبان و شکل روایت دارند، غیرقابل انکار است، درباره داستان‌های دیگر، دست‌کم به‌صورت مفروض، قابل بحث است.

در بسیاری از داستان‌های به‌شدت تکنیکی و نوآورانه امروز، همه داستان درواقع همان تکنیک و نوآوری است؛ چیزی شبیه بازی که گاهی از دلش، کشف‌ها و خلق‌های بدیعی به دست می‌آید و نویسنده، شکل ویژه‌ای از اندیشیدن و دیدن را پیشنهاد می‌کند و البته گاهی نیز، به تردستی نزدیک می‌شود و پس از درک تکنیک‌های گول‌زننده شعبده‌باز (=نویسنده)، چیزی دست خواننده را نمی‌گیرد. عبدی در داستان‌هایی که وابستگی تام و تمام به زبان و شکل روایت دارند، با توجه به ماهیت اینگونه داستان‌ها، اجازه اندیشیدن به پرسش یادشده را نمی‌دهد. حتی می‌توان او را در این داستان‌ها موفق دانست؛ چرا که توانسته است شکل ویژه‌ای از اندیشیدن و دیدن را پیشنهاد کند؛ حتی اگر آنچه درباره‌اش سخن می‌گوید، موضوعی تکراری یا قصه‌ای غیرجذاب باشد. او توانسته است با به کار گرفتن شیوه روایتی متفاوت و زبانی در خدمت همین شیوه، موضوع را به شکل دیگری، دوباره طرح کند و خواننده را به دریافتی تازه و لذت‌بخش برساند. اما توجه به داستان‌هایی که این ویژگی را ندارند، نظیر مورچه‌ها، باید تو را پیدا کنم، باغ کلاه قاضی و آبادانِ عکس، نتیجه دیگری در پی دارد. در این گروه داستان‌ها می‌توان این پرسش را با خیال راحت‌تری طرح کرد؛ اگر زبان و تکنیک‌های ویژه روایت و ساختار را از داستان حذف کنیم، چه چیزی باقی می‌ماند؟

پاسخ به این پرسش، تلاش برای درک دنیای ذهنی نویسنده است؛ جایی که ایده‌ها و طرح‌ها و موضوعات نویسنده از آنجا می‌آیند و اختصاصی‌ترین بخش کار هر نویسنده صاحب فکری است. نویسنده براساس شکل ویژه نگاهش به هستی، بخش‌های ویژه‌ای از خود یا پیرامونش را برای داستان‌کردن برمی‌گزیند. بنابراین اینکه چه پاسخی برای این پرسش وجود داشته باشد، دست‌کم از 2 منظر قابل توجه است؛ کشف و شناخت دنیای فکری و ذهنی نویسنده و نیز، میزان تبحرش برای تبدیل تکه‌هایی که برمی‌گزیند، به طرح‌های داستانی جذاب و خواندنی. به زبان ساده‌تری هم می‌توان این 2 را بیان کرد: اگر زبان و تکنیک و ساختار و خلاصه همه چیز داستان را در نظر نگیریم، ایده و موضوعی که باقی می‌ماند چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ این درست همان جایی است که پاشنه آشیل داستان‌نویسان امروز ایران شده است. نویسندگان ایرانی هر چه در تکنیک‌های زبانی و روایی قدرتمندند، در کشف ایده‌های بکر و طرح سوژه‌های بافکر، ضعف نشان می‌دهند؛ نکته‌ای که عباس عبدی را نیز در این مجموعه، با وجود خلق فضاهای تازه و انسجام مشهودش در اندیشه و حس، نمی‌توان از آن استثنا کرد.

انتخاب سردبیر

آمار نگران کننده کاهش حیات وحش در کشور

همشهری آنلاین: معاون محیط زیست کاهش جمعیت حیات وحش در کشور را نگران‌کننده دانست و گفت: برای مثال آمار حیات وحش در خراسان رضوی از ۳۶۰۰ گونه به ۶۰۰ گونه کاهش یافته است.

کاهش مجدد قیمت نفت در آستانه کریسمس

همشهری آنلاین: قیمت نفت با آغاز تعطیلات سال نو میلادی و همزمان با افزایش سطح ذخیره سازی های نفت خام آمریکا روند کاهشی خود را از سر گرفت.

اعتصاب در راه آهن اسپانیا

همشهری آنلاین: خطوط ملی راه آهن و دفتر مدیریت زیر ساخت‌های ریلی اسپانیا درپی فراخوان تشکل کارگری راه آهن تصمیم گرفتند که از نخستین دقیقه آغاز روز جمعه اعتصاب ۲۴ ساعته انجام دهند.

روسیه موشک قاره پیمای جدید آزمایش کرد

همشهری آنلاین: روسیه یک فروند موشک قاره پیمای جدید از نوع 'ار.اس-۲۴' یا (یارس) آزمایش کرد.

مسکن اجتماعی نباید دولتی شود / توجه به شهروندان در ساخت مسکن

همشهری آنلاین: دکتر پیروز حناچی گفت: نباید یک اشتباه را باز تکرار کنیم، باید از تجربیات گذشته درس بگیریم. مسکن اجتماعی بر خلاف الگویی که در گذشته اجرا شد نباید دولتی شود. در کشور ما فعالیت‌های بخش مسکن توسط مردم انجام می‌شد و دولت در این بخش تنها ۳ الی ۵ درصد نقش داشته است.

از شلیک موشک‌«دهلاویه» برای نخستین بار تا انجام عملیات جنگ الکترونیک

همشهری آنلاین: در ادامه دومین روز از رزمایش ارتش، موشک‌های ضدزره «دهلاویه» و «طوفان» با موفقیت شلیک و اهداف را منهدم کردند.

عیدی شهردار ایتالیایی به رانندگان متخلف

همشهری آنلاین: بر اساس گزارش روز چهارشنبه رسانه‌ها، رانندگان متخلف در پادوآ، شهری ثروتمند در شمال شرق ایتالیا در نزدیکی ونیز هدیه ویژه‌ای بابت کریسمس از شهردار این شهر گرفتند.

بیرون پشت در؛ بررسی تبعات جنگ در دنیای مانکن‌ها

همشهری آنلاین: نمایش «بیرون پشت در» نوشته ولفگانگ بورشرت و به کارگردانی ایمان اسکندری که به تبعات بعد از جنگ از نگاهی تجربی می پردازد از ۲۴ آذرماه در تالا حافظ اجرای خود را آغاز کرده است.

استعفای رییس شرکت ژاپنی تولیدکننده ایربگ

همشهری آنلاین: شرکت ژاپنی تولیدکننده کیسه هوای تاکاتا (Takata) روز چهارشنبه اعلام کرد استفان استوکر، رییس این شرکت پس از فراخوان جهانی کیسه هواهای دارای نقص فنی از سمت خود استعفا کرده است.

کنسرت موسیقی هندوستان در فرهنگسرای نیاوران

همشهری آنلاین: کنسرت موسیقی سنتی هندوستان با همکاری مرکز فرهنگی سفارت هند و بنیاد آفرینش های هنری نیاوران روزهای ۵ و ۶ دی ماه در فرهنگسرای نیاوران برگزار می شود.

بالگردهای کبرا و ۲۱۴ هوانیروز به اجرای عملیات پرداختند

همشهری آنلاین: بالگردهای کبرا و ۲۱۴ هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران صبح امروز (جمعه) و در دومین روز از رزمایش گسترده محمد رسول الله(ص) به اجرای عملیات پرداختند.

عملیات پهپادی نیروی زمینی در رزمایش ارتش

همشهری آنلاین: عملیات پهپادی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در رزمایش محمد رسول الله (ص) اجرا شد.

خودروی مین ریز برای نخستین بار رزمایش محمد رسول الله (ص) استفاده می‌شود

همشهری آنلاین: فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت : خودروی مین ریز برای نخستین بار در رزمایش مشترک نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران با عنوان محمد رسول الله (ص) استفاده می شود.

شلیک موفق موشک‌های ضد زره دهلاویه و طوفان از زمین و هوا

همشهری آنلاین: موشک های ضد زره دهلاویه و طوفان، صبح امروز (جمعه) در جریان اجرای ماموریت یگان های رزم زمینی ارتش در رزمایش محمد رسول الله (ص) از زمین و هوا شلیک شدند.

حمایت هوایی از نیروی زمینی در رزمایش ارتش

همشهری آنلاین: هواپیماهای نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران صبح امروز - جمعه - از عملیات نیروی زمینی در رزمایش محمد رسول الله (ص) حمایت کردند .

تسلیح سکوهای پرتاب موشک به موشک‌های شلمچه

همشهری آنلاین: در دومین روز از رزمایش بزرگ محمد رسول الله ارتش کلیه سکوهای پرتاب موشک در منطقه رزمایش قرارگاه پدافند هوایی به موشک های زمین به هوای شلمچه، جهت اقدام تاکتیکی بر علیه پرنده های دشمن فرضی مسلح شدند.

یکی از مهمترین دست آوردهای رزمایش انتقال تجربه به نیروهای جوان است

همشهری آنلاین: دقایقی قبل ازآغاز رزمایش محمد رسول الله، محفل انس با قرآن کریم در منطقه رزمایش قرارگاه پدافند هوایی با حضور امیر سرتیپ صباحی فرد جانشین فرماندهی قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) برگزار شد.

مواد مخدر؛ دومین عامل مرگ در ایران

همشهری آنلاین: دبیرشورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان کرمانشاه گفت: متاسفانه آمار نشان می‌دهد که دومین عامل مرگ و میر بعد از تصادفات رانندگی سوء مصرف موادمخدر در کشور است.