همشهری‌آنلاین: دانشمندی 67 ساله با استفاده از میکروسکوپی سه بعدی چهره ای متفاوت از غذاها و نوشیدنی هایی که روزانه در سرتاسر جهان مصرف می شوند را به تصویر کشیده است.

گری گرینبرگ با استفاده از میکروسکوپ دست ساز سه بعدی خود توانست انواع مواد غذایی و نوشیدنی هایی که مردم در سرتاسر جهان به صورت روزانه مصرف می کنند را به شکلی متفاوت به نمایش بگذارد. از برگ سبزی ریحان گرفته تا انواع نوشیدنی وی تصاویر شفافی را ریزترین ذرات مواد غذایی به ثبت رسانده است.

به گزارش مهر،این تصاویر که با بزرگنمایی 300 برابر به ثبت رسیده اند، جزئیات ظریف و دور از انتظاری را از ساختار و حرکات ذرات در مواد غذایی به نمایش گذاشته اند.

گرینبرگ، استاد موسسه نجوم دانشگاه هاوایی، خود مخترع و سازنده میکروسکوپهای سه بعدی است که در اختیار دارد، وی در طول 21 سال گذشته در حال ثبت و جمع آوری این تصاویر بوده و محبوب ترین عکس خود را از میان این مجموعه تصویری می داند که از میانه خیار به ثبت رسانده است. به گفته وی عوامل زیادی در ثبت تصاویر میکروسکوپی نقش دارند که کیفیت لنزها، نورپردازی، دوربین و نوع میکروسکوپ اصلی ترین این عوامل به شمار می روند.

تصاویر میکروسکوپی معمولا دارای عمق میدان بسیار ضعیفی هستند و دوربین تنها می تواند بخشی از جسم را ببیند که توسط نور میکروسکوپ روشن شده است، گرینبرگ این مشکل را با ثبت چندین تصویر با تمرکزهای متفاوت از سوژه برطرف کرد. وی سپس این تصاویر را با کمک نرم افزار رایانه ای بررسی کرده و با حذف بخشهای غیر شفاف، تصاویر ترکیبی با جزئیاتی باور نکردنی را خلق کرد.

بر اساس گزارش دیلی میل، گرینبرگ به تازگی به منظور بررسی و تحلیل ساختار خاک نمونه برداری شده از سطح ماه توسط سازمان ناسا به کار گرفته شده است. نمونه هایی که وی از آنها تصویربرداری می‌کند معمولا توسط دیگر محققان از سرتاسر جهان برایش ارسال می‌شوند.

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

۳۱ تیر ۱۳۹۰ - ۱۹:۰۷