پنجشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۴
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: شرکت چند رسانه‌ای تله ویسا (Televisa) یک گروه مکزیکی (Grupo Televisa) و بزرگترین شرکت چند رسانه‌ای در آمریکای لاتین است.

Televisa

شرکت چند رسانه‌ای تله ویسا که در سال 1955 با نام Telesistema Mexicano اعلام موجودیت کرد صاحب چهار کانال سراسری، دو کانال کابلی، ایستگاه‌های رادیویی و حتی چند باشگاه فوتبال است.

امیلیو آزکاراگا خئان (Emilio Azcárraga Jean) مدیرعامل و از سهامداران بزرگ شرکت تله ویسا یکی از پرقدرت‌ترین و با نفوذترین سرمایه داران مکزیک به شمار می‌آید.

برنامه‌های تلویزیونی این شرکت حدود ۷۰ درصد از بازار تلویزیون و آگهی‌های تجاری مکزیک را در دست دارند. رقیب اصلی آن یعنی تی وی آزتکا (TV Azteca) صاحب مابقی این بازار است.

شرکت تله ویسا در عین حال صاحب پنج درصد از سهام یونیویژن (Univision) بزرگترین شبکه تلویزیونی اسپانیایی زبان در کشور آمریکا است.

اخیرا احاطه کامل این دو شرکت بر بازار رسانه ای مکزیک به خطر افتاده است. کارلوس اسلیم سرمایه دار مکزیکی که ثروتمندترین مرد جهان است، تصمیم گرفته که در بازار تلویزیون سرمایه گذاری کند.

شرکت مخابراتی او به نام «تلمکس» در جدال با مراجع تصمیم گیر در مکزیک سعی دارد جواز تاسیس شبکه های تلویزیونی را به دست آورد ولی این تلاش تاکنون به نتیجه نرسیده است.

در عرصه رسانه ای آمریکای مرکزی بازیگر اصلی آنخل گونزالس مکزیکی است. او که اصطلاحا ارباب لقب گرفته، از دفتر محل کار خود در شهر میامی آمریکا ۲۶ کانال تلویزیونی و ۸۲ ایستگاه رادیویی را در ۱۲ کشور آمریکای لاتین کنترل می کند.

چنین گفته می‌شود که وی معمولا برای گریز از قوانین کشورها که مالکیت و سرمایه گذاری خارجی در رسانه‌ها را محدود می‌کند از شرکت‌های پوششی و ساختگی استفاده می‌کند.

کد خبر 140893

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز