چهارشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۹
۰ نفر

گروه بورس: فصل مجامع شرکت‌های بورس دیروز با برگزاری مجمع عمومی شرکت‌های ایران خودرو و سایپا به پایان رسید.

بورس

به گزارش همشهری، تیر ماه فصل مجامع است و مشهور است که عملکرد درست یا غلط مدیران شرکت‌های بورس در این ماه روشن می‌شود؛ چرا که مدیران بسیاری از شرکت‌های بورس مجبورند جلوی سهامداران گزارش کارنامه یکساله خود را ارائه کنند. سهامداران هر سال در تیر ماه فصل نفس کشیدن ندارند و مدام از یک مجمع به مجمع دیگر می‌روند تا بفهمند سود عملکرد شرکتی که سهامش را خریداری کرده‌اند چقدر است. بسیاری از شرکت‌های بورس در این فصل مجمع عادی سالانه خود را برگزار می‌کنند و در تیر ماه هر سال میلیارد‌ها دلار سود بین سهامداران تقسیم می‌شود. امسال نیز مانند سال‌های گذشته مجامع عمومی شرکت‌های بورس برگزار شد و دیروز به‌عنوان آخرین روز فصل مجامع مصادف بود با برگزاری مجامع عمومی بسیاری از شرکت‌های بورس که براساس قانون از آخرین مهلت خود برای برگزاری مجمع استفاده ‌کردند.

مجامع خودروسازان

نخستین خبر داغ مجامع عمومی که روز گذشته برگزارشد، مربوط است به مجمع عمومی 2 خودرو ساز بزرگ کشور که همیشه در بورس تهران خبر ساز هستند. در نخستین مجمع، هیات‌رئیسه سایپا در حضور بازرسان سازمان بورس به ارائه گزارش عملکرد یکساله خود پرداختند و پس از تبادل نظر به اتفاق آرا به هر سهم مبلغ 500ریال سود تعلق گرفت. شرکت سایپا در حال حاضر هفتمین شرکت بزرگ بورس تهران است و بیش از 90 هزار سهامدار دارد. براساس گزارش مجمع عمومی سایپا، میزان تولید گروه سایپا در سال مالی گذشته با 15درصد افزایش به حدود 760هزار دستگاه رسید و مبلغ درآمد و فروش گروه 5/15درصد رشد داشت.

درمجمع عمومی عادی سالانه گروه صنعتی ایران خودرو نیز که صبح دیروز برگزار شد 617ریال سود قابل تقسیم شناسایی شد که 200ریال آن به‌صورت نقدی پرداخت خواهد شد و417 ریال آن به‌عنوان افزایش سرمایه درنظر گرفته شد.همچنین مجمع عمومی این شرکت با افزایش سرمایه طی 3مرحله در 2سال موافقت کرد. بدین‌ترتیب سرمایه شرکت از 630 میلیارد تومان به 1538 میلیارد تومان طی 2سال افزایش می‌یابد. همچنین در کنار برگزاری مجامع عمومی این دو خودروساز بزرگ، مجمع عادی سالانه سرمایه‌گذاری سایپا هم برگزار شد و پس از بحث‌های فراوان 250ریال سود نقدی توزیع شد.

نتایج دیگر مجامع روز گذشته

به غیر از 2 شرکت خبر ساز بورس تهران، دیروز شرکت‌های دیگری نیز مجامع عمومی خود را در آخرین مهلت قانونی برگزار کردند. صبح روز گذشته مجمع سالانه فولاد مبارکه در اصفهان برگزار و طی آن مقرر شد 55 درصد از 539 ریال سود محقق‌شده یعنی300ریال بین سهامداران توزیع شود. مجمع عمومی سرمایه‌گذاری معادن و فلزات با تقسیم 50تومان سود نقدی به پایان رسید. همچنین مجمع سالانه دیگر شرکت مشمول اصل 44 حاضر در اصفهان یعنی پتروشیمی اصفهان با تقسیم 35 تومان سود برای هر سهم و تفویض انتشار صکوک اجاره به هیات‌مدیره برگزار شد. اعضای حقوقی هیأت‌مدیره این شرکت هم خودروسازی ماهور اسپادانا، فولاد ماهان سپاهان، تجارت‌آذین نقش‌جهان، فیروزصفه سپاهان و صندوق بازنشستگی کشوری شدند. مجمع عمومی بانک اقتصادنوین هم با تقسیم سود 465ریالی به هر سهم و اعمال افزایش سرمایه از550 به800 میلیارد تومان به پایان رسید.

مجمع سالانه 3شرکت کف، شیمیایی فارس و پارس پامچال هم با تصویب توزیع سود 35، 20 و 17 تومانی برگزار شد. در مجمع عادی سالانه تولی‌پرس هم به ازای هرسهم 300ریال سود نقدی توزیع شد و شرکت‌های کنتور‌سازی‌ و بوتان هم هرکدام به‌ترتیب 11 و 17 تومان سود بین سهامداران خود تقسیم کردند. در مجمع عمومی شرکت تراکتور‌سازی‌ ایران نیز هیچ سودی تقسیم نشد.

کد خبر 140853
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز