سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۵:۴۰
۰ نفر

مهدی‌ربوشه: در حالی که جنگ سرد اعضای هیأت مدیره استقلال برای گماردن گزینه مورد نظر خود به عنوان مدیرعامل ادامه دارد، صمد مرفاوی و امیر قلعه‌نویی نیز به طور غیرمستقیم و البته با ارسال مفاهیم محافظه‌کارانه یکدیگر را نقد می‌کنند.

امیر قلعه‌نویی یک روز پس از حذف استقلال از جام حذفی مقابل مقاومت فارس بر سر تمرین این تیم در مجموعه آزادی حاضر شد. او در حالی که کنار سرمربی جوان استقلال ایستاده بود، بازیکنان را به بی‌تعصبی متهم کرد. انتقادهایرئیس سازمان فوتبال باشگاه استقلال اما به صورتی مطرح شد که چندان با منش و رفتار مرفاوی همخوانی نداشت. بازیکنان استقلال که از برخورد تند قلعه‌نویی ناراضی و حتی معترض به نظر می‌رسیدند پس از شنیدن سرزنش‌ها به صورت پراکنده واکنش‌های منفی از خود نشان دادند. حتی شایعه شد که آنها با امضای طوماری به رفتار رئیس سازمان فوتبال باشگاه استقلال اعتراض خود را علنی کرده‌اند.

پاسخ سرمربی جوانی که حین فریادهای امیر قبل از شروع تمرین تیمش سکوت کرده بود اما با 48 ساعت تأخیر به امیر قلعه‌نویی رسید. او در گفت‌وگو با رسانه‌ها ضمن دفاع از عملکرد بازیکنانش به طور محافظه‌کارانه به قلعه‌نویی پاسخ داد.

وی گفت: «ما به مقاومت فارس باختیم و از جام حذفی حذف شدیم اما من هرگز به خودم اجازه نمی‌دهم که نسبت به عملکرد بازیکنانم بی‌انصافی کنم. بازیکنان من بی‌تعصب نیستند و تحت هیچ شرایطی قصد ندارم آنها را به نداشتن تعصب متهم کنم.»
و این اولین واکنش جدی صمد مرفاوی نسبت به قلعه‌نویی بود.
 
یادآوری‌باخت‌به‌شاهین‌بوشهر
در واقع دوگانه صمد و امیر از جایی شروع شد که قلعه‌نویی پس از رسیدن به سمت سرمربیگری تیم ملی خود را همچنان همه‌کاره استقلال نیز خواند. قلعه‌نویی که به تازگی در رأس کادر فنی تیم ملی قرار گرفته بود در مصاحبه با یک خبرگزاری گفت: «در استقلال هر کاری که بخواهم انجام می‌دهم.»  او در توضیح بیشتر اختیارات خود در استقلال افزوده بود: «90 درصد ترکیب این تیم را می‌توانم تغییر دهم.»

مرفاوی هم که با این حرف‌ها نقش خود را کاملاً حاشیه‌ای و در سایه می‌دید در گفت‌وگویی بر «استقلال» خود تأکید کرد  و گفت: «در کارم مستقل هستم.» حتی این دوگانه زمانی به وجود آمد که قلعه‌نویی هنوز به سمت ریاست سازمان فوتبال باشگاه استقلال نرسیده بود. پس از اینکه حضور قلعه‌نویی در استقلال جدی‌تر شد مرفاوی سعی کرد با او به شکل مستقیم وارد منازعه نشود.  به خصوص آنکه حالا قلعه‌نویی برای دخالت مستقیم خود توجیه قانع‌کننده‌ای دارد اما برخورد تند قلعه‌نویی که اتفاقاً در پیشینه مربیگری خود با همین استقلال، باخت به تیم دسته اولی شاهین بوشهر و به تبع آن حذف از جام حذفی را دارد با استقلال مرفاوی اولین واکنش جدی صمد مرفاوی را باعث شد.

چه چیزی باعث شد که قلعه‌نویی عصر روز شنبه سی دی هنگامی که بر سر تیم حذف شده مرفاوی داد و فریاد می‌کشد، خاطره تلخ حذف استقلال برابر شاهین بوشهر را فراموش کند؟
 
موضع‌گیری بازیکنان
منابع آگاه می‌گویند، میان بازیکنان استقلال هم با توجه به گرایش‌هایشان نسبت به مرفاوی و قلعه‌نویی دودستگی به وجود  آمده است تا جایی که عده‌ای قصد دارند واکنش تندی نسبت به حرف‌های قلعه‌نویی نشان دهند و در این راستا حتی می‌خواهند طوماری را امضا کنند. عده‌ای هم که خود را همچنان از حمایت بی‌دریغ قلعه‌نویی بهره‌مند می‌بینند در چنین شرایطی مرفاوی را مورد انتقاد قرار می‌دهند.

در حالی که محمد نوازی دو روز پیش، از تنهایی صمد و اینکه او  در استقلال همه کار می‌کند و نباید مورد انتقاد قرار بگیرد گفته بود، روز گذشته این کاپیتان استقلال بود که در موضع‌گیری متفاوتی از رفتار تند قلعه‌نویی به شدت حمایت کرد. فکری گفت: «برخورد امیرخان کاملاً به موقع بود. قسمتی از مشکل تیم ما به رفتار احترام‌آمیز مرفاوی با بعضی از بازیکنان برمی‌گردد، انگار ما عادت کرده‌ایم که تا چوب بالای سرمان نباشد، حرف‌شنوی نداشته باشیم.»فکری موضوع دودستگی و تشکیل باند در درون تیم را تأیید کرده و گفته است «کار آنهایی است که دنبال حاشیه می‌گردند و فقط اسم بزرگی دارند؛ اسم بزرگ کاذب.»
 
هیأت مدیره و دوگانه صمد و امیر
دوگانه‌ای که حالا پس از اتفاقات حاشیه‌ای روزهای اخیر به نظر می‌رسد حتی جدی‌تر هم شده باشد، در هیأت مدیره استقلال هم بازتاب داشته است. طیفی که رسولی‌نژاد نماینده آنهاست صمد مرفاوی را تحت فشار قرار داده. این عضو هیأت‌مدیره استقلال در تازه‌ترین اظهارنظر خود در رابطه با وضعیت این تیم گفته است: «حذف استقلال از جام حذفی به راحتی قابل توجیه نیست و ما در جلسه آخر هفته هیأت مدیره که امیدوارم تشکیل شود، تصمیمات تازه‌ای را اتخاذ  خواهیم کرد.»

اما در جناح قریب که متشکل از قلعه‌نویی و ایروانی است و البته گاهی امیدوار رضایی را هم به خود می‌بیند، صمد مرفاوی شرایط بهتری دارد. شرایطی که در نهایت با هدف حفظ اقتدار امیر در استقلال دنبال می‌شود.  در واقع سرمربی جوان استقلال که مدام تأکید می‌کند: «به خاطر جوان بودنم می‌گویند مدیر خوبی نیستم» برای امیر قلعه‌نویی حکم یک گزینه حداقلی را دارد. گزینه‌ای که می‌تواند از پررنگ‌تر شدن حضور امثال حجازی و پورحیدری در استقلال جلوگیری کند.

هرچند نقش قلعه‌نویی با توجه به اتفاقاتی که پس از برخورد تندش با بازیکنان، جایگاه او را تا حد زیادی به مخاطره انداخته، رفته‌رفته کمرنگ‌تر می‌شود.جاه‌طلبی‌های مرفاوی اما این بار رنگ جدی‌تری به خود گرفته است. عده‌ای معتقدند دیدار این هفته استقلال مقابل ذوب‌آهن در اصفهان آخرین فرصت صمد خواهد بود اما با توجه به حضور این تیم در  جام باشگاه‌های آسیا به نظر می‌رسد  مسئولان این باشگاه در خصوص مسئله «تغییر سرمربی» ریسک نکنند.مرفاوی گفته است: «هزار شکایت دارم، اما صدایم در نمی‌آید چون هواداران از پشت پرده خبر ندارند. اما با همه این حرف‌ها دوباره شروع می‌کنم و تیمم را به حد ایده‌آل می‌رسانم.»اگر رویای مرفاوی به واقعیت بپیوندد، بی‌گمان قلعه‌نویی در هیچ حالتی برنده این جنگ سرد نخواهد بود؛ چه مربی جوان برود و چه در استقلال بماند.تب جنگ سرد در استقلال بالا گرفته است.

کد خبر 14059

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز