سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۰:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: از هر دو نفر یکی عقیده دارد که آمریکا در عرصه بین‌المللی عمدتا نقشی منفی را ایفا می‌کند.

به نوشته روزنامه اتریشی دی پرسه، وجهه آمریکا در جهان همچنان رو به وخامت می‌گذارد. تحقیقاتی که شبکه تلویزیونی بی.بی.سی انجام داده و نتیجه آن را امروز منتشر کرده است، نشان می‌دهد فقط کمتر از یک سوم (29 درصد) مردم سراسر جهان معتقد به تاثیرگذاری مثبت آمریکا هستند.

این رقم کمتر از آماری است که سال گذشته ارایه شده بود. در سال 2004 – 2005 میلادی 40 درصد از پرسش شوندگان معتقد به ایفای نقش مثبت آمریکا بودند.

73 درصد از مجموع 26 هزار نفری که از 25 کشور – از جمله آمریکا - در این مطالعه شرکت کرده‌اند، اقدام نظامی به رهبری جورج بوش علیه عراق را اشتباه دانستند. در آمریکا 57 درصد پرسش‌شوندگان سیاست دولت‌شان را در قبال عراق مردود دانستند. در انگلیس، مهم‌ترین شریک واشنگتن در عراق، این میزان 81 درصد بود.

49 درصد در سراسر جهان معتقدند واشنگتن عمدتا نقشی منفی را در سطح جهان ایفا می‌کند. 68 درصد نیز عقیده دارند که حضور نظامی آمریکا به جای آن که از درگیری‌ها در خاورمیانه جلوگیری کند، به آن دامن زده است.

دوگ میلر، رییس موسسه مطالعاتی تحقیقات نظرسنجی آمریکایی گلوبال اسکن به خبرگزاری فرانسه گفت که منفی بودن وجهه آمریکا احتمالا به وقایعی که در خاورمیانه رخ می‌دهد و همچنین نبود تناسب میان ارزش‌های تبلیغی این کشور با رفتارش برمی‌گردد. نبود تناسب میان ارزش‌های آمریکایی و کردارش به ویژه در زندان گوانتانامو و شیوه برخورد با مظونان تروریستی مشهود است.

سخنرانی درباره وضع کشور

بوش در سخنرانی سالانه‌اش درباره وضع آمریکا که امروز (ساعت 21 به وقت محلی) در برابر کنگره این کشور انجام می‌دهد، به دنبال کسب رای اعتماد برای طرح‌هایش ظرف 12 ماه آینده است.

بوش علاوه بر موضوع عراق درباره مسایل سیاست داخلی این کشور در زمینه‌های بهداشت، محیط زیست و مهاجرت سخن بگوید. بوش اولین بار است که ظرف شش گذشته فعالیت به عنوان رییس جمهور آمریکا در برابر کنگره‌ای قرار می‌گیرد که اکثریت آن را دموکرات‌ها در اختیار دارند.

کد خبر 14056

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز