یکشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: شهرداد روحانی با اجرای برخی از موسیقی فیلم‌های به یاد‌ماندنی سینما، شبی خاطره‌انگیز را برای تماشاگران ارکستر سمفونیک در تالار وحدت رقم زد و از سوی دیگر صهبایی از انتخاب این قطعات برای ارکستر سمفونیک انتقاد کرد

شهرداد روحانی

به گزارش همشهری آنلاین در این برنامه که با حضور و استقبال خوب علاقه‌مندان به موسیقی کلاسیک روبرو شده بود، نخست قطعه‌ای از موسیقی ادیسه 2001 به کارگردانی استنلی کوبریک را اجرا کرد؛قطعه‌ای که کوبریک آ‌ن را از اثر معروف ریچارد اشتراوس به نام چنین گفت زرتشت اخذ کرد.

سپس قطعه‌ای از فیلم معروف دور دنیا در هشتاد روز ساخته ویکتور یانگ به اجرا در آمد.
نخستین شب کنسرت ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهرداد روحانی با اجرای موسیقی فیلم های مشهور از جمله قطعه خاطره انگیز محمد رسول الله(ص) ساخته میشل ژار فرانسوی شامگاه گذشته در تالار وحدت برگزار شد.

اجرای قطعه گلادیاتور اثر ریدلی اسکات به آهنگسازی هانز زیمرهم دیگر قطعه انتخابی روحانی برای این بخش از برنامه بود.
قطعه موسیقی فیلم معروف دور از آفریقا جان باری پرداخت.

اجرای قطعاتی از موسیقی داستان غرب، از یگر بخش‌های این برنامه بود.

اما آنچیزی که تماشاگران هم انتظارش رامی‌کشیدند اجرای موسیقی فیلم محمدرسول‌الله به کارگردانی مصطفی عقاد و با موسیقی موریس ژار بود. قطعه‌ای که تشویق بیش از اندازه مخاطبان را به دنبال داشت.

more  موریس ژار درگذشت

به گزارش همشهری آنلاین ارکستر سمفونیک تهران قرار است یک شنبه و دوشنبه هم به اجرای برنامه در تالار وحدت بپردازد و از سوی دیگر در شب 28 تیرماه هم در برج میلاد اجرایی را برای جمع بیشتری از مخاطبان به صحنه ببرد.

اجرای موسیقی‌های فیلم در تالار وحدت و توسط ارکستر سمفونیک با واکنش منوچهر صهبایی، رهبر سابق ارکستر سمفونیک روبرو شد.

صهبایی در گفت وگویی با مهر گفت:معمولا یک ارکستر سمفونیک جدی کنسرتهایی به منظور ارائه موسیقی فیلم برگزار نمی کند؛ چراکه این نوع موسیقی اساسا جزو رپرتوار ارکستر سمفونیک نیست.

منوچهرصهبایی ضمن بیان این مطلب در خصوص کم و کیف اجرای آثاری با عنوان موسیقی فیلم گفت : در تمام دنیا وهمچنین در ایران برای اجرا و ضبط موسیقی فیلم با تعدادی نوازنده قرار گذاشته می‌شود که به استودیو بیایند و کار را ضبط کنند برخی از نوازندگان این نوع کارها را اصلا قبول نمی‌کنند ولی عده‌ای که نیاز مالی دارند و این کارها برای آنها یک نوع درآمد است این کار را قبول می‌کنند. به هر حال اجرای این نوع موسیقی اغلب ارزش هنری ندارد و برای ارکستر ما که بیشتر برنامه هایی که اجرا می‌کند مناسبتی است برگزاری این‌گونه کنسرت‌ها زیان‌بار است.‌ 

به گزارش همشهری‌آنلاین سخنان صهبایی در نقد رپرتوار(کارگان) ارکستر سمفونیک در حالی انعکاس می‌یابد که در چند سال اخیر اقبال به اجراهای ارکستر سمفونیک تهران با بسیار کم بود و به همین دلیل برخی از کارشناسان معتقدند یکی از دلایل انتخاب چنین رپرتوارهایی آشتی مردم با اجراهای موسیقی کلاسیک است.

پیش از این از سوی رئیس انجمن موسیقی ایران اعلام شده بود که شهرداد روحانی از جمله گزینه‌های جدی رهبری دائمی ارکستر سمفونیک تهران است که تا سال قبل هدایت آن بر عهده منوچهر صهبایی بود.

more  شهرداد روحانی؛رهبر دائم ارکستر سمفونیک تهران

کد خبر 140503
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز