دستیابی ایران به فناوری فراوری سلول‌های جنینی با هدف درمان بیماری‌های صعب‌العلاج، طی دیدار دست‌اندرکاران این طرح با رئیس‌جمهور که در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست‌جمهوری صورت گرفت، رسما اعلام شد.

تحقیق

وزیر بهداشت در این مراسم گفت: فناوری فراوری سلول‌های جنینی در ایران قابل قیاس با کشورهای آمریکا و آلمان است. مرضیه وحید دستجردی در مراسم رونمایی از طرح فناوری فراوری سلول‌های جنینی با بیان اینکه ایران از معدود کشورهایی است که به فناوری فراوری سلول‌های جنینی دست یافته است، افزود: از این فناوری برای درمان بیماری‌هایی مانند دیابت،‌ ام‌اس و موارد مربوط به بیماری‌ها و ضربه‌های مغزی استفاده می‌شود.

وی با اعلام اینکه استفاده از فناوری فراوری سلول‌های جنینی برای درمان بیماری‌ها را از سال 86 در کشور آغاز کرده‌ایم، تصریح کرد: در مورد استفاده از این فناوری در درمان بیماران دیابتی به نتایج خوبی دست یافته‌ایم که این پیشرفت‌ها و نتایج، قابل قیاس با کشورهایی مانند آلمان و آمریکاست.دستجردی افزود: این روش درمانی روی 100بیمار دیابتی مورد استفاده قرار گرفته است که نتایج آن نشان می‌دهد تعدادی از این بیماران از 8 ماه تا 2سال از استفاده از انسولین بی‌نیاز شده‌اند.

وزیر بهداشت گفت: در مورد بیماران ‌ام‌اس نیز این روش روی 6 بیمار به‌کار گرفته شد که در مورد یکی از بیماران بهبودی قابل توجهی مشاهده شده است.وی ادامه داد: همچنین در مورد بیماران ترومای سر هم این روش روی 5 بیمار استفاده شده که نتایج درمان روی یکی از بیماران خوب بوده است.

فناوری فراوری سلول‌های جنینی چیست؟

دستیابی به فناوری فراوری سلول‌های جنینی، یکی از طرح‌های کلان منعقدشده بین معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که با تلاش محققان مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران حاصل شده است.اهداف طرح شامل انتقال دانش فنی مربوط به سلول‌های بنیادی به‌خصوص در زمینه‌ تلخیص و نگهداری سلول به‌صورت منجمد، استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان بیماری دیابت نوع یک و بیماری‌هایی همچون مولتیپل اسکلوز، دیستروفی دوشن، سیروز کبدی و نارسایی ایسکمیک قلبی است.

سلطان‌خواه، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، با اشاره به طرح کلان ملی فناوری «سلول درمانی بیماری‌های صعب‌العلاج» که با محوریت وزارت بهداشت و همکاری مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست‌جمهوری انجام شده است، گفت: قرارداد این طرح در آذر ماه سال 88 با وزیر بهداشت منعقد شد که طی یکسال و 7 ماه از آ‌غاز طرح، حداقل 25 کمیته اجرایی و 7شورای راهبری تشکیل شد و 4شورای راهبری به ریاست وزیر بهداشت برگزار شد.وی تصریح کرد:‌ هدف از اجرای این طرح کلان کاربست روش سلول‌درمانی در درمان برخی از بیماری‌ها‌ست که لازم بود به فناوری استفاده از سلول‌های بنیادی دست پیدا شود. از این‌رو علوم مرتبط با این حوزه توسعه یافته و بر دانش مرتبط با آن تسلط یافته‌ایم.

سلطان‌خواه خاطرنشان کرد: بخش مهم دستیابی به دانش و فناوری استحصال و تلخیص و فراوری سلول‌های بنیادی به سرانجام رسیده است و کاربرد آن در درمان بیماری‌های صعب‌العلاج ‌آغاز شده و تا‌کنون در فاز مطالعات بالینی، نتایج مثبتی به همراه داشته است. همچنین در بخش توسعه علمی، تربیت نیروی متخصص برای ادامه راه و تکمیل مسیر ‌آغاز شده و از این‌رو با تدبیر وزارت بهداشت، مرکز تحقیقات بیماری‌های مزمن و صعب‌العلاج در آستانه تأسیس است.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با اشاره به توجه معاونت علمی ریاست‌جمهوری به نوآوری‌های کوچک گفت: طی 3 سال گذشته معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری از 2 هزار و 163 طرح نو‌آوری کوچک و 210 طرح نوآوری متوسط حمایت کرده است که بخش‌های مهمی از این طرح‌ها به نتیجه رسیده و در نمایشگاه «علم تا عمل» که در هفته دولت برگزار خواهد شد، به نمایش گذاشته می‌شود.

کد خبر 140405
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز