آتوسا رقمی: جشنواره «سَن‌فِرْمیناک» هر سال از 6 تا 14ژوئیه (15 تا 23تیر) در «پامْپْلُنا»ی اسپانیا برگزار می‌شود.

هفته‌نامه دوچرخه شماره 610

هفته‌نامه دوچرخه شماره 610

در جشنواره سَن‌فِرْمیناک چندین مراسم متنوع اجرا می‌شود، اما یکی از هیجان‌انگیزترین آنها مراسمی است که هر روز با سرها و عروسک‌های غول‌پیکر اجرا می‌شود.

این عروسک‌ها حدود ۱۵۰سال پیش ساخته شده‌اند؛ سال ۱۸۶۰ یک نقاش اهل پامپلُنا هشت عروسک بزرگی را که در ردیف عقب عکس دیده می‌شوند، ساخته است. این هشت عروسک که حدود چهار متر قد دارند، عروسک‌های چهار پادشاه و چهار ملکۀ خیالی از چهار قارۀ دنیا، اروپا، آسیا، امریکا و افریقا هستند.

عروسک‌های دیگری که در ردیف جلوتر دیده می‌شوند، در زمان‌های مختلفیساخته شده‌اند، از سال ۱۸۶۰ تا ۱۹۴۱ میلادی. شش تای آنها «کیلیکیس» هستند، پنج‌تایشان سر-بزرگ‌‌ها و شش‌تایشان هم «زالْدیکوس». کیلیکیس‌ها و سر-بزرگ‌ها حالت کاریکاتوری دارند، اما شبیه آدم‌ها هستند. بلندی سرهای سر-بزرگ‌‌ها حدود یک متر است و سرِ کیلیکیس‌ها کمی کوچک‌تر است.

کسانی که سر-بزرگ‌‌ها را می‌پوشند، در مراسم رژه جلوی عروسک‌های غول‌آسای چهارمتری راه می‌روند و فقط دستشان را برای تماشاچی‌ها تکان می‌دهند.

اما کیلیکیس‌ها دنبال بچه‌ها می‌کنند و سربه‌سر آنها می‌گذارند. زالْدیکوس هم عروسک‌هایی هستند که شبیه اسب‌اند و سواران آنها هم دنبال بچه‌ها می‌دوند و با آنها بازی می‌کنند.
هر سال بیشتر از 100هزار نفر از همۀ دنیا به اسپانیا می‌روند تا مراسم جشنوارۀ سَن‌فِرْمیناک را از نزدیک ببینند. تعداد زیادی از این افراد با خواندن یکی از داستان‌های ارنست همینگوی با این جشنواره آشنا شده‌اند.  

کد خبر 140300
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز