همشهری آنلاین: مدیر عامل سازمان زیباسازی شهر تهران درباره وضعیت پرونده مفقود شدن مجسمه‌ها در شهر تهران گفت: عملا هنوز به جایی نرسیده‌ایم.

به گزارش ایسنا، سید جواد شوشتری افزود: ما به عنوان شاکی پرونده پیگیر هستیم اما هنوز هم نیروی انتظامی به ما می‌گوید که در حال پیگیری موضوع هستند.

ما به عنوان شاکی از مسئولان نیروی انتظامی،درخواست داریم که اگر به پاسخی رسیدند هم ما و هم رسانه‌ها را مطلع کرده تا همگی از این سردرگمی درآییم.

او با اظهار خرسندی از عدم استمرار این دزدی‌ها عنوان کرد: خوشبختانه بعد از آن سرقت‌ها، دیگر اتفاقی در این زمینه نیفتاده و این نشان می‌دهد که هم مردم و هم نیروی انتظامی هوشیاری بیشتری پیدا کرده‌اند.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران در بخش دیگری از سخنانش درباره رویکرد فعلی سازمان گفت: یکی از مسایل خوبی که ما در سال 90 نسبت به سال گذشته پیگیری می‌کنیم، سامان بخشیدن به وضعیت داخلی سازمان زیباسازی است.

در حال حاضر در زمینه پژوهشی کارهایی انجام شده است که نمونه‌های آن در نمایشگاه خدمات شهری قابل مشاهده است.

سازمان در طول یک سال گذشته 113 جلد کتاب و کتابچه در راستای پژوهشی‌اش با موضوعاتی مانند رنگ، نور، نشانه ها، تبلیغات محیطی و غیره چاپ کرده است. در واقع ما سعی داریم که بعضی مسائل را از ریشه پایه گذاری کنیم.

شوشتری ادامه داد: یکی دیگر از برنامه‌هایی که به شدت در سازمان زیباسازی پیگیری می‌شود، توجه به هنرمندان است.

در این مسیر تلاش کرده‌ایم توجه ویژه‌ای به این قشر داشته باشیم. همانطور که در خبرها منعکس شده سازمان زیباسازی در کمتر از یک سال دو سمپوزیوم مجسمه‌سازی، یک دو سالانه مجسمه‌سازی، یک نمایشگاه فروش آثار هنری نقاشی و یک نمایشگاه سفال برگزار کرد.

اکنون نیز در حال مقدمه‌چینی برای برگزاری سمپوزیوم‌های بعدی‌مان هستیم.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران در ادامه سخنانش از برگزاری سه سمپوزیوم مجسمه سازی تا فروردین ماه سال آینده خبر داد و عنوان کرد: قرار است تا فروردین سال دیگر سه سمپوزیوم مجسمه سازی که یکی از آنها بین المللی است برگزار کنیم.

یکی از این سمپوزیوم‌ها که بین‌المللی است برای مهرماه برنامه ریزی شده و برای سایر سمپوزیوم‌ها نیز در حال برنامه ریزی هستیم. چند روز پیش هم نمایشگاه تابلوهای قرآنی که برای بانوان قرآن پژوه است را افتتاح کردیم و اکنون نیز در حال برگزاری است.

او گفت: تمام نمایشگاه‌ها در راستای این است که ببینیم از کدامیک از آثار می‌توانیم در سطح شهر استفاده کنیم. در هر صورت هویت ایرانی اسلامی در شهر برای ما اهمیت بسیاری دارد و همیشه از هنرمندانی که در این زمینه پیشنهاد و برنامه‌ ارائه داده‌اند،حمایت می‌کنیم.

شوشتری در ادامه در پاسخ به برخی از انتقادها پیرامون موازی کاری و اختصاص بودجه‌های مختلف در شهرداری تهران در راستای فرهنگ اظهار کرد: ما معتقدیم دامنه فرهنگ تا حدی وسیع است که هر فرد و هر سازمانی هرچه تلاش کند بازهم جای کار بیشتری دارد.

آیا اگر ما کاری را انجام ندهیم سازمانی مانند وزارت ارشاد آن را انجام خواهد داد؟! اگر فرد یا سازمانی مدعی است که کاری که ما می‌کنیم برای اوست، بسم الله.

من به عنوان یک مدیر شهرداری می‌گویم هرکس که معتقد است برخی از کارهای ما در شهرداری در حیطه وظایف اوست بیاید آن کارها را بگیرد و ما نیز به سراغ کارهای دیگری در زمینه فرهنگ خواهیم رفت.

او با انتقاد از برخی افراد که به کارهای جاری در حوزه فرهنگ توجه نمی‌کنند اظهار کرد: متاسفانه ما هر وقت از سیاستگذاری فرهنگی صحبت می‌کنیم، ذهنمان به سمت فعالیت‌هایی که باید پنج یا شش سال دیگر جواب بدهد می‌رود.

اگرچه آن کارها خوب هستند و حتما باید انجام شوند، اما فعالیت‌ها و کارهایی که اکنون و در حال حاضر باید انجام شود تکلیفش چیست؟‌ آیا باید آنها را تعطیل کرد؟ وزارت ارشاد امسال چند جشنواره را برای مردم در تهران برگزار کرده است یا چند نمایشگاه در سطح محلات و برای مردم برگزار شده است؟

در واقع شهرداری تهران با امکاناتی که مردم در اختیار آنها گذاشته‌اند، کارهای فرهنگی خود را انجام می‌دهند.

این مدیر شهری با بیان اینکه ما سعی می‌کنیم نوعی فرهنگ سازی در زمینه هنر در میان مردم انجام دهیم تاکید کرد: نگاه ما در شهرداری نگاهی فرهنگ‌سازانه است.

ما وقتی سطح توقع مردم را بالا ببریم مجبور هستیم که بیشتر کار کرده و شهر آبادتر می‌شود. اگرچه با این برنامه‌ها و بالا رفتن توقع مردم کار ما سخت می‌شود اما احساس می‌کنیم که وظیفه‌مان همین است.

این نگاه شهردار تهران است که باید برای مردم توقع مثبت ایجاد کرد. بنای ما بر این است که کارهای ریشه‌ای و با مطالعه و طراحی در سطح شهر انجام دهیم و دوستانی که در آینده به سیستم اضافه می‌شوند نیز آن راه‌ها را ادامه دهند.

در هر صورت فکر می‌کنم اگر دوستانی احساس این را دارند که ما در حال موازی کاری هستیم، می‌توانند به ما نامه‌ای زده و این موضوع را تذکر دهند.

شوشتری در ادامه این گفت‌وگو در پاسخ به برخی انتقادات دیگر مبنی بر اینکه شهرداری تهران به جای برگزاری جشنواره‌های مختلف می‌تواند بودجه فرهنگی خود را در جاهای بهتری در این حوزه هزینه کند، گفت: از آنجا که ما دنبال فرهنگ سازی هستیم هر کس که به ما فرهنگ شهری را ترویج کند از او حمایت خواهیم کرد.

به عنوان مثال مگر "طلا و مس" را ما نساختیم؟ این فیلم غیر از آنکه در جشنواره فجر جایزه گرفت، از نهادها و ارگانهای دیگری مانند بهزیستی، بیماریهای خاص، سازمان تبلیغات و ارگان‌های دیگر نیز جایزه‌هایی را دریافت کرد. آنها به دلیل اینکه "طلا و مس" نگاهشان را تقویت کرده بود از آن تجلیل کردند.

ما نیز چنین وضعیتی داریم. سازمان زیباسازی به هنرمندان می‌گوید اگر از زیبایی‌های شهر تهران استفاده کردید شما را تشویق می‌کنیم.

شوشتری در پاسخ به این سوال که آیا اگر کسی بخواهد از لوکشین‌های شهر تهران برای فیلمسازی استفاده کند سازمان زیباسازی از او حمایت می‌کند؟ تاکید کرد: بله! فیلم‌هایی که برای حمایت درخواست خود را به ما دهند ما آنها را به موسسه تصویر شهر می‌فرستیم.

اگر در این موسسه فیلم تایید شد ما از او حمایت می‌کنیم .حتی ما با هنرمندان و سینماگران نیز گفتگوهایی انجام می‌دهیم تا به آنها در انتخاب لوکشین‌های زیبایی که در شهر تهران وجود دارد کمک کنیم.

وقتی تهران زیبایی‌های بسیار زیادی دارد چرا ما نباید از آن به عنوان یک منظره استفاده کنیم.

او افزود: ما در حال حاضر در حال آماده سازی و چاپ کتاب زیبای تهران هستیم که شما وقتی آنرا ورق می‌زنید و عکس‌های آن را مشاهده می‌کنید، احساس نمی‌کنید که آن عکس‌ها مربوط به تهران است.

روابط عمومی شهرداری نیز در حال آماده سازی و چاپ کتابی در مورد لوکشین‌هایی است که در اختیار شهرداری قرار دارد. در واقع اگر فیلمسازی از ما بخواهد ما لوکشین‌هایی را در شهر تهران به او پیشنهاد داده و در اختیارش قرار خواهیم گذاشت.

رییس سازمان زیباسازی شهرداری تهران در پایان این گفتگو با اشاره به اینکه هنر روح معنویات در جامعه است گفت: ما وقتی می‌خواهیم جامعه آرامی داشته باشیم هیچ راهی جز مراجعه به هنر نداریم.

ما باید بتوانیم هنر معنوی و هنری که آرامش بخش جامعه است را دنبال کنیم. البته در این زمینه گرفتن ارتباط مستقیم با هنرمندان نیاز است و ما چاره‌ای جز جدی گرفتن هنر در جامعه نداریم، به همین دلیل است که بارها اعلام کرده‌ایم در سازمان زیباسازی به روی هنرمندان باز است و ما از برنامه‌ها و طرح‌های آنها استقبال خواهیم کرد.

 

 

کد خبر 140040

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز