گروه سیاسی: اعضای هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی انصراف 30 امضا‌کننده طرح سؤال از رئیس‌جمهور را تایید نکردند.

مجلس شورای اسلامی

طرح سؤال از رئیس‌جمهور یکشنبه مطابق با اصل 88 قانون اساسی، در جلسه علنی 5 تیرماه با 100 امضا و با 3 سؤال اقتصادی، 3 سؤال درباره اجرای قانون، 3 سؤال سیاسی و 2 سؤال فرهنگی تقدیم هیات رئیسه مجلس شده است.طراحان سؤال از رئیس‌جمهور و در راس آنها علی مطهری معتقدند که قصد تابوشکنی دارند اما برخی امضا کننده‌های طرح معتقدند که امضاهای طرح سؤال از رئیس‌جمهور در مقطعی جمع‌آوری شده است که شرایطی ویژه بر کشور حاکم بوده و حالا بنا به رفع و رجوع آن شرایط، مصلحت حکم می‌کند سؤال از رئیس‌جمهور مطرح نشود؛ از همین رو بود که دیروز برخی خبرگزاری‌ها از انصراف 30نماینده مجلس از سؤال خود خبر دادند و بنا را بر آن گذاشتند که آن تابو، شکستنی نیست؛ هر چند نه محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، نه حسین سبحانی‌نیا و نه محمد حسین فرهنگی هیچ کدام این خبر را تایید نکردند.

انتشار این خبر تنها می‌تواند گمانه رایزنی نمایندگان دولت با امضا‌کنندگان طرح سؤال از رئیس‌جمهور را در ایام تعطیلات تقویت کند تا آنکه پیش از شروع جلسات علنی مجلس که سه‌شنبه هفته آینده است، امضاهای سؤال از رئیس‌جمهور از نصاب افتاده و طرح مذکور از دستور خارج شود.

آن مقطع معروف

روز گذشته محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با همشهری اظهار داشت: طرح سؤال از رئیس‌جمهور زمانی که تقدیم هیات‌رئیسه شد 100 امضا داشت و ما هم طبق آیین‌نامه و قانون اساسی موظف بودیم طرح سؤال را به جریان بیندازیم اما برخی نماینده‌ها مراجعه کردند و نظرشان این بود که در مقطعی طرح سؤال را امضا کرده‌اند که رئیس‌جمهور محل کارش را ترک کرده بود و در محل کار حاضر نمی‌شد.اشاره باهنر به مقطعی از زمان است که سایت‌های متعلق به دولت از پذیرش استعفای حیدر مصلحی توسط احمدی‌نژاد خبر دادند اما وزیر اطلاعات به‌دلیل مخالفت مقام معظم رهبری با کناره‌گیری‌اش در سمت خود ماندنی شد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نمایندگان امضا‌کننده طرح سؤال از رئیس‌جمهور معتقدند الان که آن مسئله منتفی شده و کارها به‌صورت عادی پیش می‌رود، ما اصراری به طرح سؤال نداریم.
وی گفت: اینکه 30 نفر امضای خود را پس‌گرفته‌باشند من ندیده و نشنیده‌ام ولی برخی نمایندگان جداگانه به هیات رئیسه مراجعه کرده و امضاهای خود را پس گرفته‌اند اما آمار دقیق ندارم که چند نفر امضاهای خود را پس گرفته‌اند.

آمار دقیق

این آمار دقیق را البته محمد‌حسین فرهنگی تا قبل از شروع تعطیلات تابستانی مجلس در دست دارد. این عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: تا قبل از پایان جلسات علنی و شروع تعطیلات تابستانی مجلس از 100 نماینده مجلس تنها 12 نفر اعلام انصراف کرده بودند.از اعضای هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی البته روز گذشته حسین سبحانی‌نیا در دفتر هیات رئیسه حضور داشت که او نیز از انصراف 30 نماینده از طرح سؤال از رئیس‌جمهور اظهار بی‌اطلاعی کرد.

برای طرح سؤال از رئیس‌جمهور امضای حداقل یک سوم نمایندگان (73 نفر) لازم است که بنا به گفته فرهنگی تا قبل از تعطیلات این امضاها به 88 مورد رسیده است. باهنر دیروز درباره اینکه درصورت نصاب امضاها این طرح از چه زمانی فرایند خود را طی می‌کند، گفت: قاعدتا ما تا آغاز جلسه بعدی مجلس که سه‌شنبه هفته آینده است، صبر می‌کنیم و اگر امضاهای باقیمانده کمتر از 73 باشد، سؤال از رئیس‌جمهور طبق آیین‌نامه از دستور خارج می‌شود اما اگر بیشتر از این رقم باشد، سؤال از رئیس‌جمهور فرایند خود را طی خواهد کرد.

به‌دنبال قانع کردن نبودیم

او درباره این شائبه که هیات رئیسه با نمایندگان امضا‌کننده و شخص علی مطهری برای خارج کردن طرح سؤال از رئیس‌جمهور وارد رایزنی شده است، گفت: نه، هیات رئیسه اینگونه مصوبه‌ای را نداشته و ممکن است، بعضی‌ها براساس احساس وظیفه شخصی دنبال قانع‌کردن نمایندگان به انصراف از سؤال باشند اما در مجموع اگر حد نصاب امضا باقی بماند حتما ما این سؤال را در دستور قرار می‌دهیم و مسئله را پیگیری می‌کنیم. وی گفت: اگر نماینده‌ها اصرار بر استفاده از حق خودشان داشته باشند، هیچ مقام و قدرتی نمی‌تواند جلوی آنها را بگیرد.

علی مطهری که از شهریورماه 87 طرح سؤال از رئیس‌جمهور را پیگیری می‌کرد، درباره این طرح گفته است که بر‎خلاف آنچه برخی سؤال از رئیس‌جمهور را به‌صورت یک تابو جلوه داده‌اند و آن را اقدامی برای تضعیف دولت به شمار می‌آورند، سؤال از رئیس‌جمهور مانند سؤال از وزیر برای روشن شدن ابهامات و زدودن گرد و غبارها از روی واقعیت و نزدیک شدن افکار به یکدیگر و یافتن راه‏حل‏ها برای معضلات اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است. او معتقد است که انجام سؤال از رئیس‌جمهور نشانه استحکام دمکراسی در ایران و محکم بودن پایه‌های نظام جمهوری اسلامی است.

کد خبر 140016
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز