همشهری‌آنلاین: گزارش سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد که استفاده از هندزفری بی سیم - بلوتوث - آسیب ناشی از تشعشعات مضر موبایل را تا 800 برابر کاهش می دهد و این در حالی است که طبق آخرین آمارها تنها 4 درصد مشترکان ایرانی از هندزفری و هدست استفاده می کنند.

هندز فری

به گزارش مهر، نرخ استفاده از هندزفری و هدست بلوتوث در دنیا حدود 15 درصد برآورد شده و پیش بینی ها نشان می دهد که استفاده از هدست بلوتوث از سال 2009 تا 2014 در جهان به دو برابر افزایش یابد.

در این میان اگرچه ایران بزرگترین بازار هدست های پشت گوشی در خاورمیانه به شمار می رود اما نرخ استفاده این فناوری در ایران کمتر از 4 درصد است.

مدیرعامل شرکت نامداران ارتباطات همراه با استناد به گزارش جدید سازمان بهداشت جهانی(WHO) گفت: استفاده از هندزفری بی سیم (بلوتوث) می تواند آسیب ناشی از تشعشعات مضر تلفن همراه را تا 800 برابر کاهش دهد.

پدرام الیکایی با اشاره به گزارش آژانس تحقیقات در مورد امراض سرطانی (IARC) - زیرمجموعه سازمان بهداشت جهانی- که در ماه ژوئن 2011 منتشر شده است افزود: خطر ابتلا به نوع بدخیم سرطان مغز در مصرف کنندگان موبایل بیشتر است و تشعشعات تلفن همراه بالقوه سرطان زا هستند.

more  شواهدی جدید علیه نظریه تاثیر تلفن همراه بر ابتلا به سرطان

آنچه بیشتر مردم نمی‌دانند آن است که راه حلهای عملی برای کاهش میزان آسیب رسانی این تشعشعات وجود دارد اضافه کرد: استفاده از هندزفری بلوتوث گوشی تلفن همراه به طور قطع یکی از این راه حلها خواهد بود.

وی گفت: با استفاده از هندزفری بلوتوث قدرت تشعشعات مضر هنگام مکالمه با تلفن همراه از حداکثر 2 وات به حداکثر 0025/0 وات (800 برابرکمتر) کاهش می یابد.

الیکائی از مصرف کنندگان هندزفری بی سیم (بلوتوث) خواست که از استفاده از هندزفری های بی نام و نشان، گمنام و یا کپی نام های تجاری معروف جدا خودداری کنند و گفت: این دستگاهها به دلیل فقدان استانداردهای لازم، صدمات جبران ناپذیری به سیستم شنوایی کاربر وارد می کند.

براساس این گزارش نتایج یک نظرسنجی انجام شده نشان می‌دهد که با وجود خطرات بالقوه مردم اهمیت چندانی به وجود این تشعشعات در گوشی موبایل خود نمی‌دهند.

25 درصد افراد شرکت کننده در این نظرسنجی هیچ اهمیتی به وجود تشعشعات در زندگی روزمره نمی دهند و 61 درصد نیز اهمیت کمی به این مسئله می دهند. البته پس از اینکه به این افراد گفته شد از نظر علمی ثابت شده استفاده از هندزفری عملا باعث کاهش چشمگیر اثرات زیان آور تشعشعات تلفن همراه به مغز می شود 53 درصد شرکت کنندگان اذعان داشتند که به زودی از یک هندزفری استفاده خواهند کرد.

more

 سرطان از طریق تلفن دستی؟

کد خبر 140008
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز