همشهری آنلاین: سفینه آتلانتیس روز جمعه 8 ژوئیه برای آخرین بار از پایگاه فضایی کندی در فلوریدا به فضا پرتاب شد و نفطه پایانی بر برنامه سی ساله شاتل‌های فضایی آمریکا گذاشت.

atlantis 2

به گزارش خبرگزاری فرانسه آتلانتیس حامل چهار فضانورد امریکایی در یک ماموریت 12 روزه به سوی ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) خواهد رفت تا ملزومات این آزمایشگاه مداری را به آن تحویل دهد.

این ماموریت پایان بخش دوره‌ای از سفرهای فضایی انسان است و پس از آن آمریکا دیگر دارای سفینه فضایی قادر به بردن فضانوردان به مدار زمین نخواهد بود و کپسول‌های فضایی سه نفره روسی سویوز تنها وسیله نقلیه برای بردن افراد و تجهیزات به ISS خواهد بود.

دست کم 750000 نفر با وجود ترافیک سنگین و هشدارها درباره هوای توفانی به فلوریدا رفته بودند تا این لحظه تاریخی را مشاهده کنند.

احساس غم و اندوه و نوستالژی به همراه احساس غرور مرکز فضایی کندی راه در برگرفته بود که هزاران نفر از کارکنان آن برای آخرین بار شاهد پرواز آنتلانتیس به سوی آسمان‌ها بودند.

با تعطیلی برنامه شاتل‌های فضایی که برای اولین بار ریچارد نیکسون رئیس جمهور وقت آمریکا در دهه 1970 دستور ایجاد آن را داده بود و اولین ماموریتش را در سال 1981 انجام داد، تا 8000 نفر شغل خود را از دست خواهند داد.

پیش از این پرتاب، ناسا در مقابل انتقادات در مورد نداشتن طرح جانشین برای شاتل از خود دفاع کرد و طرحی از کپسول فضایی اوریون را به نمایش درآورد که اساس وسائل نقلیه فضایی چندمنظوره سرنشین دار خواهد بود.

چندین شرکت خصوص مانند اسپیس ایکس، بوئینگ و سی‌یرا نوادا در حال رقابت برای ساختن اولین سفینه فضایی نسل آینده هستند که فضانوردان و محموله‌ها را به ایستگاه مداری خواهد برد.

اما این طرح‌ها در بهترین حالت پیش از سال 2015 به نتیجه نخواهند رسید.

سه شاتل باقیمانده، دیسکاوری، اندور و آتلانتیس، به موزه‌ها در بخش‌های مختلف آمریکا فرستاده خواهند شد تا به نمایش دائمی درآیند.

کد خبر 139809

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز