همشهری آنلاین: یک مرد 36 ساله دچار سرطان نای در عملی که دانشمندان آن را اولین مورد موفقیت‌آمیز در نوع خود می‌خوانند، در بیمارستانی در سوئد یک نای جدید ساخته‌شده در آزمایشگاه از سلول‌های بنیادی خودش دریافت کرده است.

windpipe

به گزارش آسوشیتدپرس بیمارستان دانشگاهی کارولینسکا در استکهلم سوئد اعلام کرد این جراحی در 9 ژوئن انجام شد و این بیمار اکنون د رمسیر "بهبودی کامل" است. قرار است این بیمار روز جمعه 8 ژوئیه از بیمارستان مرخص شود.

کارولیسنکا گفت بیمار در مرحله پیشرفته سرطان ریه قرار داشت که به طور کامل نای او را مسدود کرده بود، و از آنجایی که نای اهدایی مناسب برای او در دسترس نبود، هیچ گزینه دیگری برای درمان او باقی نمانده بود.

پروفسور پائولو ماکیارینی که در پیوندهای قبلی نای نیز شرکت داشته است، گفت جراحی در کارولیسنکا "اولین پیوند موفقیت‌‌‌آمیز نای مصنوعی ساخته شده با مهندسی بافتی است."

برای انجام این جراحی، گروهی بین‌المللی به سرپرستی ماکیارینی یک چارچوب مصنوعی و یک راکتور زیستی برای رشد دادن سلول‌های بنیادی بیمار ساختند.

سپس سلول‌های جدید روی این چارچوب رشد داده شدند تا در کنار هم قرار بگیرند و نای جدید را بپوشانند، و دو روز بعد این نای مصنوعی به بیمار پیوند زده شد.

کارولیسنکا در بیانیه خود گفت: "از آنجایی که سلول‌ها مورد استفاده برای باززایی نای از سلول‌های خود بیمار بودند، رد پیوند رخ نداده است و بیمار داروهای ضدپیوند مصرف نمی‌کند."

پیوند نای پیش از این با استفاده از نای اهدایی و سلول‌های بنیادی بیمار انجام شده است. اما این آخرین مورد پیوند در سوئد اولین مورد پیوند نای است که در آن از یک اندام دست ساز انسان برای پیوند استفاده شده است.

ماکیارینی و سایر کارشناسان چند سال پیش از سلو‌ل‌های بنیادی مغز استخوان یک بیمار کلمبیایی- که نای او در نتیجه ابتلا به سل آسیب دیده بود- برای ایجاد میلیون‌ها سلول اپی‌تلیالی و غضروفی برای پوشاندن نای جدید او استفاده کردند.

و پزشکان بلژیکی نیز پیش از این یک نای اهدایی را به بازوی بیمارشان پیوند زدند و پس با بازیابی جریان خون آن و رشد بافت‌های جدید، آن را به گلوی بیمار منتقل کردند.

در هر دوی این موارد از آنجایی که سلول‌های خود بیمار برای پوشاندن نای مورد استفاد قرار گرفته بود، نیازی به مصرف داروهای ضدپیوند پیش نیامده بود.

کارشناسان می‌گویند ساختارهای مصنوعی را می‌توان برای ایجاد اندام‌های ساده‌ای مانند نای، مری یا مثانه به کار برد، اما تا هنگامی که دانشمندان بتوانند اندام‌های پیچیده‌تری مانند کلیه یا قلب را در آزمایشگاه بسازند، زمان زیادی باقی مانده است.

more    اولین پیوند نای در جهان

more    پیوند نای جدید به یک زن مجروح

کد خبر 139795

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز