همشهری آنلاین: پارلمان آلمان در یک رای‌گیری وجدانی (غیرحزبی) پنچشنبه 7 ژوئیه استفاده محدود از آزمایش ژنتیکی بر روی رویان‌های انسانی را تصویب کرد.

Germany

به گزارش رویترز این آزمایش به نام "تشخیص ژنتیکی پیش از کاشته شدن رویان" (PGD)- که در آن یک یا دو سلول از رویان در حال رشد برای آزمایش اختلالات ژنتیکی جدا می‌شود، باعث اختلاف نظر در کشورها در سراسر جهان شده است و بسیاری از افراد به دلایل مذهبی یا اخلاقی با آن مخالفت می‌کنند، یا این بحث را مطرح می‌کنند که با مجاز شدن این آزمایش راه برای والدین برای انتخاب "نوزاد طراحی‌شده" باز می‌شود.

قانون جدید اجازه غربالگری رویان‌های والدینی را می‌دهد که زمینه اختلالات شدید ژنتیکی را دارند، و بارداری در آنها احتمالا به مرده‌زایی یا سقط خودبه‌خودی می‌انجامد.

قانون فعلی آلمان مقرراتی مشروح درباره PGD نداشت و دیوان عالی آلمان سال گذشته از پارلمان خواست مجاز دانستن این ازمایش درباره اختلالات وخیم ژنتیکی مورد بررسی قرار دهد.

مدتی کوتاه پیش از این رای گیری آزاد، اکثریت واضحی در میان بیش از 600 نماینده پارلمان آلمان درباره سه لایحه رقیب درباره آزمایش ژنتیکی رویان‌های انسانی وجود نداشت.موضع این لوایج از درخواست برای ممنوعیت کامل این آزمایش تا قانونی کردن محدود و مصالحه‌ای میان این دو موضع متفاوت بود.

نهایتا بر اساس قانونی که تصویب شد که والدینی که خواستار انجام این آزمایش هستند باید تحت مشاوره قرار گیرند و یک هیات اخلاقی باید انجام این آزمایش و انتخاب رویان برای کاشته شدن در رحم را تایید کند.

کد خبر 139744

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز