پنجشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۰ - ۰۵:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران می‌گویند مردان دچار اضافه وزن یا چاق، مانند زنان چاق، ممکن است دچار اختلال باروری شوند.

obese

به گزارش خبرگزاری فرانسه پژوهشگران در این بررسی که به گفته آنها بزرگترین مورد از نوع خود محسوب می‌شود، نمونه‌های اسپرم از 1940 مرد را مورد بررسی قرا ردادند و آن را با وزن این افراد مورد مقایسه قرار دادند.

شاخص مورد استفاده برای وزن این افراد "نمایه توده بدنی" (BMI) بود که معیاری از میزان چربی بدن در بزرگسالان است. افراد طبیعی BMI میان 18.5 تا 25 دارند، افراد دارای اظافه وزن BMI 25 تا 30 هستند و BMI افراد چاق 30 و بالاتر است.

این پژوهش که نتایج آن در کنفرانس سالانه جامعه تولید مثل و رویان‌شناسی اروپا (ESHRE) در استکهلم عرضه شد، نشان داد که هرچه فرد دارای اضافه وزن بیشتری باشد، کیفیت اسپرم بیشتر دچاراختلال می‌شود؛ این اختلال به خصوص در میان افرادی که رده چاق قرار می‌گرفتند، واضح‌تر بود.

پل کوهن- باکری، سرپرست این پژوهش و  مدیر علمی آزمایشگاه شرکت Eylau-Unilabs در پاریس، بخشی از شبکه آزمایشگاه‌های این شرکت در 12 کشور اروپایی است، گفت: "اضافه وزن باعث تغییر خصوصیات اسپرم می‌شود که احتمالا در نتیجه اختلال هورمونی است؛ این اختلال هورمونی به کاهش تعداد، حرکت و قابلیت زنده ماندن اسپرم‌ها منتهی می‌شود."

به گفته او این تغییرات احتمال باروری را کاهش می‌دهند.

این پژوهش نشان داد شمار اسپرم در میان مردان دارای اضافه وزن 10 درصد و در میان مردان چاق 20 درصد نسبت به مردان با وزن طبیعی پایین‌تر است.

درصد مردانی که شمار اسپرم آنها صفر بود، با چهار برابر افزایش از یک درصد در مردان با وزن طبیعی به 3.8 درصد درمردان چاق افزایش می یافت.

کد خبر 139712

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز