همشهری آنلاین-زهره بانی: عادت انگشت داخل بینی کردن کودکان، علل مختلفی داشته و در بین خردسالان عمومیت دارد. آنچه که والدین باید توجه داشته باشند حفظ خونسردی و برخورد صحیح با این موضوع است

کودک انگشت داخل بینی

کودکانی که به این کار عادت کرده‌اند گاهی ناخودآگاه انگشت خود را داخل بینی می‌کنند و بدون توجه به اینکه کجا هستند در منزل، مهد کودک، فروشگاه یا هرجای دیگری و بدون اینکه بابت عملی که انجام می‌دهند خجالت بکشند، این کار را می‌کنند.


والدین باید دقت داشته باشند تنبیه و فریاد زدن مشکلی را حل نمی‌کند. انگشت داخل بینی کردن یکی ازعادت‌های کودکان است که دلایل متفاوتی دارد از قبیل:

 

  •  وجود مقادیر زیادی ماده مخاطی داخل بینی کودک، که خارج کردن آنها برای کودک خوشایند است.
  •  خشکی بیش از حد بینی،‌ که با خارج کردن مخاط بینی کمی داخل مرطوب‌تر می‌شود
  •  عادت
  •  خستگی روحی و کسلی
  •  حرکت ناخودآگاه، یعنی گاهی اوقات کودک حتی متوجه نیست که انگشت داخل بینی‌اش کرده است

مهم نیست که هر کودکی به چه علت این کار را انجام می‌دهد آنچه مسلم است این است که این حرکت باید هر چه سریع‌تر متوقف شود، زیرا این کار باعث پریشانی خاطر می‌شود و از منظر اجتماعی نیز قابل پذیرش نیست. ضمن اینکه باعث پراکندگی میکروب به اطراف می‌شود و داخل بینی کودک نیز ممکن است زخم شده و ایجاد عفونت کند.

چند روش مبارزه با این کار را با هم بررسی می‌کنیم:

کودک -انگشت داخل بینی

اشکال این عمل را برای کودک شرح دهید

توجه کودک را به کاری که می‌کند جلب کنید، دستمالی در اختیار او قرار دهید و از وی بخواهید برای تخلیه حفره بینی‌اش از دستمال استفاده کند. این تذکرات را در صورت نیاز تکرار کنید. اگر انگشت داخل بینی کردن یک عادت تازه در وی است، احتمال دارد چیزی داخل بینی کودک باشد، مانند مخاط اضافه که باعث آزار وی می‌شود. اگر عادتی است که مدتهاست آن را انجام می‌دهد، ممکن است ناخودآگاه این کار را انجام می‌دهد. پس هر زمان که انگشت‌اش را داخل بینی کرد او را متوجه کنید و از او بخواهید دستش را بشوید.

برایش توضیح دهید که این عادت تمیزی نیست و باعث زخم و عفونت داخل بینی می‌شود، حتی چون موجب پخش میکروب‌ها می‌شود می‌تواند باعث بیماری دیگران هم بشود.

از ابزار و لوازم موجود برای ترک این عادت کمک بگیرید

محصولات زیادی برای ترک این عادت در فروشگاه‌ها موجود است اما ساده‌ترین کار بانداژ کردن انگشت کودک است. به خصوص در مواردی که کودک ناخودآگاه مرتکب این عمل می‌شود نقش بازدارنده می‌تواند داشته باشد.

جایگزین کنید

گاهی اوقات کودکان این کار را برای مشغولیت انجام می‌دهند و برای رفع کسلی و ملولی مرتکب آن می‌شوند. اگر کودک شما زمان زیادی را بدون حرکت صرف تماشای تلویزیون می‌کند، مشغولیت دیگری برای او فراهم کنید. چون اگر دستان وی مشغول باشند کمتر تمایل دارد آنها را داخل بینی‌اش کند.

کمک بگیرید

انگشت داخل بینی کردن در نوع خود نمی‌تواند موردی جدی و نگران کننده باشد اما اگر دفعتا ایجاد شده باشد و به خصوص اگر همراه مشکلات دیگری مانند شب ادراری بروز کند باید پیگیری جدی تری بشود در این موارد حتما با پزشک متخصص مشورت کنید

نادیده بگیرید

اگر همه این راهها را تست کردید و فایده‌ای نداشت، این حرکت کودک را نادیده بگیرید فقط همیشه مراقبت کنید ناخن‌های کودک کوتاه باشد و تیزی‌های آن را نیز بگیرید.

کد خبر 139648
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز