شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: سران اتحادیه آفریقا در نشست خود با اجرای حکم جلب بین‌المللی معمر قذافی مخالفت کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة، سران اتحادیه آفریقا روز جمعه در نشست خود در مالابو، پایتخت گینه‌ استوایی تاکید کردند: اعضای اتحادیه آفریقا هرگز حکم جلبی را که دادگاه جنایی بین‌المللی علیه معمر قذافی، رهبر لیبی صادر کرده است، اجرا نخواهند کرد.

سران اتحادیه آفریقا خاطرنشان کردند که کشورهای عضو، هرگز در راستای اجرای این حکم جلب همکاری نخواهند کرد و شورای امنیت باید در راستای اجرای تدابیر لازم که تضمین کننده لغو راهکار دادگاه جنایی بین‌المللی در قبال لیبی است، تلاش کند.

سران اتحادیه آفریقا نسبت به نحوه‌ تلاش دادگاه جنایی بین‌المللی در خصوص اداره اوضاع لیبی ابراز نگرانی کردند.

سران اتحادیه آفریقا همچنین عنوان داشتند که حکم جلب، تلاش‌های هدفمند جهت ایجاد راه حل سیاسی برای بحران لیبی، تعامل با مجازات عاملان بحران و نیز برقراری آشتی ملی در این کشور را که به نفع طرف‌های درگیر است، از بین می‌برد.

ژان پینگ، رئیس کمیسیون اتحادیه‌ آفریقا نیز عنوان داشت که دادگاه جنایی بین‌المللی آتش بحران لیبی را شعله‌ورتر و این مساله اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند.

رهبران شرکت‌ کننده در اجلاس اتحادیه‌ی آفریقا همچنین اعلام کردند که معمر قذافی باید از هرگونه مذاکره در مورد حل بحران لیبی دور باشد.

از سوی دیگر، نماینده روسیه در ناتو اعلام کرد: ناتو خود را برای عملیات نظامی زمینی در لیبی آماده می‌کند.

همچنین روسیه و فرانسه درباره‌ی انتقال سلاح به انقلابیون با هم اختلاف پیدا کرده‌اند به طوری که آلن ژوپه، وزیر خارجه فرانسه در دیدار با سرگئی لاوروف همتای روسی‌اش در مسکو اعلام کرد که فرانسه به ناتو و شورای امنیت اعلام کرده به انقلابیون سلاح می‌دهد.

واشنگتن این گام فرانسه را نقض قطعنامه شورای امنیت اعلام کرده است.

از سوی دیگر، روزنامه مصری الیوم السابع نوشت: طرفداران معمر قذافی وارد مصر شده‌اند تا به منظور گرفتن انتقام حملات ناتو در لیبی دست به عملیات تروریستی و خرابکارانه در این کشور بزنند.

طرفداران معمر قذافی در صدد هستند که سفارت هفت کشور غربی را که مسئول عملیات نظامی علیه لیبی هستند، هدف قرار دهند.

براساس اطلاعات منتشر شده سفارتخانه‌های آمریکا، آلمان، فرانسه، ایتالیا،‌ انگلیس در قاهره در لیست اماکنی هستند که طرفداران قذافی آنها را هدف قرار خواهند داد چرا که این کشورها در حملات هوایی ناتو مشارکت دارند.

منابع امنیتی آگاه اعلام کردند: دولت معمر قذافی این طرفداران خود را در کشورهای مختلف از جمله مصر برای انجام عملیات خرابکارانه آماده کرده است.

این منابع اعلام کردند: یک بیانیه امنیتی از سوی وزارت کشور مصر به مراکز امنیتی استان‌های مختلف ارائه شده که در آن نسبت به هرگونه مشاهده‌ی افراد بیگانه در مصر هشدار داده شده است و از نیروهای امنیتی خواسته شده که بسیار هوشیارانه عمل کنند.

اعضای وابسته به قذافی از طریق گذرگاه‌های رسمی وارد مصر شدند و با برخی لیبیایی‌ها در مصر که طرفدار نظام این کشور هستند، تماس گرفتند. آنها در قاهره، اسکندریه، الفیوم و البحیره مستقر هستند ودر راستای اجرای طرح‌های طرفداران قذافی علیه این سفارتخانه‌ها به این افراد کمک خواهند کرد.

این در حالی است که انقلابیون لیبی در پی حملات موشکی نیروهای معمر قذافی علیه یکی از مقر‌هایشان در شهرک‌ بئر الغنم واقع در 80 کیلومتری جنوب طرابلس ناگزیر به عقب‌نشینی شدند.

کد خبر 139231
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز