گروه ادب و هنر- ندا انتظامی: دومین نشست خبری ارکستر ملی در طول فعالیت جدیدش صبح دیروز در تالار وحدت برپا شد تا دراین نشست اعلام شود که این ارکستر برنامه سال جدید خود را با ساخته‌های روح‌الله خالقی در شیراز آغاز می‌کند و سپس در مردادماه همان برنامه را در تهران اجرا می‌کند.

نشست خبری ارکستر ملی

دیروز حسین علیزاده، فردین خلعتبری، هوشنگ ظریف 3عضو شورای فنی ارکستر ملی، بردیا کیارس رهبر ارکستر، محسن رجب‌پور مدیر اجرایی ارکستر، به همراه علی ترابی معاون مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت، خبرنگاران را دعوت کردند تا شرایط ارکستر را مناسب ارزیابی کنند. خبر حضور مجدد علیرضا قربانی در مقام خواننده ارکستر ملی که پیش از این نیز مطرح بود در این نشست اعلام شد. اگر در نخستین نشست خبری ارکستر ملی که آذر سال گذشته برگزار شد، حسین علیزاده اعلام کرد که یکی از نکات مهم این ارکسترعدم‌خواننده محوری است اما در این نشست اعلام شد که علیرضا قربانی به‌عنوان خواننده آثار روح‌الله خالقی انتخاب شده‌است.

با این حال علیزاده مجددا تاکید کرد که کار ارکستر ملی، خواننده محور نخواهد بود. اما به‌نظر می‌رسد که انتخاب قربانی که پیش از این خواننده ارکستر ملی در دوران رهبری فرهاد فخرالدینی بوده به‌خاطر محبوبیت این خواننده باشد، محبوبیتی که می‌تواند سالن بزرگ میلاد را پر کند. اگر فرهاد فخرالدینی در مقام مؤسس ارکسترملی، علیرضا قربانی را به جامعه موسیقی معرفی کرد، این سؤال پیش می‌آید که آیا ارکستر ملی با رهبری بردیا کیارس می‌تواند خواننده جوانی به جامعه موسیقی معرفی کند، همانطور که نوازنده‌های جوانی را به کار گرفته است. فردین خلعتبری اعلام کرد که در فراخوان کند ارکستر ملی، چهره‌های جوانی به این فراخوان پاسخ داده‌اند که اعضای شورا در حال بررسی عملکرد آنها هستند که این خوانندگان جوان بعد از انتخاب در کلاس‌های تخصصی ارکستر حضور پیدا خواهند کرد تا به گفته خلعتبری ارکستر موسیقی ملی به سمتی برود که بتواند از این خوانندگان جوان بهره ببرد. حال تا انتخاب خواننده جوان، علیرضا قربانی یکی از انتخاب‌های شورای فنی ارکستر ملی است. علیزاده در این رابطه گفت:خوانندگی برای یک ارکستر کار ساده‌ای نیست و این اتفاق نیاز به تجربه دارد و علیرضا قربانی نیز این تجربه را طی سال‌ها حضور در ارکستر موسیقی ملی کسب کرده است اما به هر حال باید برای حضور خوانندگان جوان فکر کرد.

اگر حضور قربانی، کیارس، خلعتبری و رجب‌پور یادآور کنسرت مدارصفر درجه است اما علیزاده انتخاب قربانی را به‌دلیل جایگاه والای آثار استاد تجویدی اعلام کرد که ارکستر موسیقی ملی نمی‌تواند به صرف استعداد یک خواننده تکیه کند، زیرا تجربه خواننده برای همکاری با ارکستر بزرگ مورد نیاز است.تمرینات منظم ارکسترملی که میانگین سنی نوازندگان آن 25سال است، این گروه جوان را برای اجراهای دشوار آماده می‌کند. هر چند پیش از این محسن رجب‌پور در مقام مدیر اجرایی خبر از تغییر زمان برگزاری این کنسرت در استان البرز و تهران داده بود گویا در این نشست هم فراموش کرد که پیش از این در گفت‌وگو با مهر در تاریخ 22خرداد زمان اجرای ارکستر ملی روزهای 24 و 25 خردادماه به مناسبت میلاد حضرت علی (ع) با عنوان «شب خالقی» در تالار وحدت اعلام کرده بود. او در این نشست در پاسخ به سؤال بی‌نظمی اجرایی گفت: تنها اجرایی که پیش از این اعلام کردیم و تاریخ آن تغییر کرده و لغو شد برنامه استان البرز بود. اما به این نکته توجه داشته باشید که ما برای رسیدن به یک تاریخ قطعی در استان‌ها چندین‌بار مجبوریم برنامه را تغییر دهیم و این آزمون و خطا متأسفانه در شهرستان‌ها خیلی بیشتر است.

کد خبر 139016

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز