سه‌شنبه ۷ تیر ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۶
۰ نفر

آیدا ابوترابی: این‌که بگوییم هوا آلوده است، خبر تازه‏ای نیست؛ شاید اگر هر روز و شب درباره آلودگی هوا حرف بزنیم، باز هم آن قدر که انتظار داریم، اتفاق خاصی نیفتد.

هفته نامه دوچرخه شماره 608

اصلاً مگر می‏شود در دنیایی که همه چیز ماشینی شده به راحتی با آلودگی مبارزه کرد؟! از انواع خودروها بگیرید تا دود ناشی از کارخانه‏ها و غبار و ریزگرد بیایان‏ها، همه و همه آن‏قدر در آلوده شدن محیط‏زیست نقش دارند که دانشمندان هر روز باید برای مبارزه با آنها چیز جدیدی اختراع و راهی بیایند تا آثار مخرب آنها را کاهش دهند.

اما راه ساده‎تری هم برای مبارزه با آلودگی هوا وجود دارد، آن هم کاشتن درخت و به طور کلی جنگل‎کاری است. این کار آن قدر در پاکیزه شدن هوا نقش دارد که اگر روز و شب درباره‌اش صحبت کنیم، باز هم کم است. به گفته مدیرکل محیط‏زیست استان اردبیل یک هکتار جنگل 68 تن گرد و غبار هوا را جذب می‏کند؛ حالا تصور کنید که وجود چند هکتار جنگل در هر منطقه چه‏قدر به سلامت ساکنان آن‌جا کمک می‏کند.

تنها 10 درصد از کره زمین و 30 درصد خشکی‏های آن را جنگل‏‌ها تشکیل داده‏‌اند. این جنگل‎ها گونه‏های متنوع جانداران را در خود جای داده‏اند و با توجه به آب و هوا و اقلیمشان به دسته‏های مختلفی تقسیم می‎شوند که هر کدام ارزش و جایگاه خودشان را دارند. شاید انواع جنگل‏های بارانی از شناخته شده ترین آنها باشند، اما جنگل‌‏های مناطق خشک هم بسیار ارزشمند هستند، چرا که نقش مهمی در نگهداری و ثبات خاک ایفا می‏‌کنند.

به طور کلی 40 درصد سیاره ما را مناطق خشک تشکیل داده که این مناطق نیز پوشش گیاهی مخصوص به خودشان را دارند. در واقع جنگل‏هایی در مناطق خشک وجود دارند که کمتر مورد توجه قرار می‏گیرند و همین موضوع باعث می‎شود زندگی ساکنان آن مناطق و حتی اطرافیان با مشکلات جدی مواجه ‏شود.

جالب است بدانید که امسال، یعنی سال 2011 میلادی از سوی سازمان ملل متحد سال بین‌‏المللی جنگل نام‌گذاری شده است تا با این کار نظر مسئولان کشورها و همه مردم دنیا به مدیریت پایدار جنگل‏‌ها و حفاظت و توسعه انواع جنگل‌ها در سراسر جهان جلب شود. به عبارت دیگر، ما باید از یک سو از جنگل‌های موجود محافظت کنیم و از سوی دیگر در تلاش باشیم تا زمین‏های تحت پوشش جنگل ها را افزایش دهیم، چرا که 20 درصد گازهای گلخانه‏ای دنیا در نتیجه از بین رفتن جنگل‏ها - با دلایلی از قبیل ساختن جاده، خشکسالی و...- به وجود می‏‌آیند.

شعار امسال «جنگل برای همه» است. بد نیست همه ما به این موضوع فکر کنیم که چه کارهایی برای نگهداری و توسعه جنگل‏ها می‏توانیم انجام دهیم، به طوری که همگی از این نعمت بزرگ بهره ببریم.

کد خبر 138985
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز