حسین شیخ‌الاسلامی: حرف کلاس که پیش می‌آید، آن هم در روزهای داغ تابستان که مثلاً قرار است بچه‌ها استراحت کنند و خودشان را برای 9 ‌ماه تلاش و زحمت آماده کنند (مثلاً!)، معمولاً اخم و تخم بچه‌ها شروع می‌شود.

هفته نامه دوچرخه شماره 608

کلاس ریاضیات تکمیلی و آمادگی برای درس‌های سال بعد و چه می‌دانم گلدوزی و شنا و کاردستی و بافتنی و زبان انگلیسی و جدیداً فرانسه و لابد تا یکی، دو سال دیگر زبان سواحیلی و بگیر برو تا آخر، انگار همه برای این طراحی و برگزار می‌شوند که نکند این‌جوری بشود که سه ماه تابستان زیادی به بچه‌ها خوش بگذرد و زیاده‌ از حد بازی کنند و این حرف‌ها... این است که سخت می‌شود حرف از کلاس تابستانی زد و امیدوار بود که بچه‌ها هم خوششان بیاید، مگر این‌که یک حسن کچلی آمده باشد با انجمن نویسندگان کودک و نوجوان همکاری کند، که کلاس‌های متفاوت و باحالی برگزار کند که بچه‌ها قند تودلشان آب شود برای این کلاس‌ها.

کلاس‌های حسن‌کچل در انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، فقط شاید اسمش کلاس‌های تابستانی باشد، رسمش بیشتر بازی‌های تابستانی است، یک‌جور کلاسی که اصلاً کلاس نیست، یعنی کلاس هست‌ها، اما فقط اسمش کلاس است. واقعیتش این است که چندجور بازی و سرگرمی برای بچه‌های هشت تا 12 سال است پر از نکات خلاقانه و نوآوری‌ که قرار است در موضوع‌های گوناگون، تابستان امسال در انجمن نویسندگان کودک و نوجوان برگزار شود، شاید اگر اسم کلاس‌ها را با هم مرور کنیم، منظورم را بهتر بفهمید:

مثلاً یک کلاس، اسمش هست «با هم قصه‌های شگفت‌انگیز بخوانیم». انصافاً خودتان قضاوت کنید، جلسه‌ای که بچه‌ها توش قصه‌ بخوانند و گوش کنند، آن هم نه قصه‌های عادی و معمولی، بلکه قصه‌های شگفت‌انگیز، اسمش می‌تواند کلاس باشد؟ حالا فرض کنید که قرار باشد بعد از هر قصه، کلی با آن قصه بازی کنیم و بلا سرش بیاوریم و اینها.

اسم یکی دیگر از کلاس‌های جالب را گذاشته‌ایم «با هم بخندیم». شاید بپرسید خندیدن هم مگر کلاس می‌خواهد؟ خب معلوم است که نمی‌خواهد! ما قرار است در این کلاس بازی‌های خنده‌دار راه‌ بیندازیم و بگو بخند کنیم و از این حرف‌ها.

یکی دیگر «می‌خواهم جای کس دیگری زندگی کنم»، که همان «تئاتر بازی» خودمان است، حالا با یک استاد کارکرده و حسابی.

یکی دیگر «می‌خواهم شکل خودم زندگی کنم» که قرار است در آن، هرکدام از بچه‌ها زندگی را بازی کنند و ببینند شکل واقعی زندگی‌شان، آن‌جوری که دوست دارند چه شکلی است.

جدی‌ترین کلاس، «کمی فکر کنیم هم بد نیست» است، که آن هم بازی فکری است، با کلی قصه و نمایش و ماجرا. از کلاس‌های دیگری که برگزار می‌شود، اگر بخواهم بگویم «با هم قصه بنویسیم» است، یا مثلاً کلاس «من زمین را دوست دارم» که قرار است در آن حسن‌کچل بچه‌ها را با حیوانات آشنا کند و درباره‌ گیاهان گپ بزند با بچه‌ها و اینها!

حیف که نمی‌توانم اسم معلم‌های کلاس‌ها را بگویم، وگرنه مطمئنم آن‌قدر ذوق می‌کردید که همین امروز دربه‌در دنبال نشانی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان می‌گشتید که برای ثبت نام اقدام کنید، فقط همین را درگوشی بگویم که بچه‌های امروز و دیروز، خیلی از معلم‌های کلاس‌های حسن‌کچل را سال‌هاست که می‌شناسند و در جاهای مختلف دیده‌اند! حسن‌کچل است دیگر، وقتی از دوستان‌ بچه‌ها دعوت می‌کند که بیایند برای بچه‌ها کلاس-بازی راه بیندازند، کسی رویش را زمین نمی‌زند، می‌دانید؟

اگر خواستید اطلاعات بیشتری در این مورد بگیرید، یا برای ثبت نام اقدام کنید، با تلفن دبیرخانه‌ انجمن، یعنی 02188317755 تماس بگیرید، دوستان حسن‌کچل منتظر شما هستند تا هم جواب‌گوی سؤال‌هایتان باشند و هم مراحل ثبت‌نام را برایتان توضیح بدهند.

کد خبر 138964
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز