شنبه ۴ تیر ۱۳۹۰ - ۰۷:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: دومین اکسپوی مجسمه 90 از روز 3 تیر ماه در گالری شیرین با حضور بسیار چشمگیر هنرمندان و اقشار مختلف مردم آغاز به کار کرد.

مجسمه

به گزارش همشهری آنلاین،این اکسپو که شامل 138 اثر از 138 هنرمند است در 6 فضای داخلی و خارجی گالری شیرین به نمایش درآمده است.

دراین مراسم  پرویز تناولی در سخنانی گفت: این اکسپو یک صفحه تاریخی برای مجسمه سازی ما محسوب می شود. من خیلی خوشحالم که 138 مجسمه ساز در یک فضای به این زیبایی گرد هم آمدند.

سیر تحول مجسمه سازی و فراز و نشیب هایی که در دهه های اخیر و قبل از آن در 200 سال گذشته داشته خیلی شنیدنی و جالب است. در دهه های اخیر تعداد مجسمه سازان رو به رشد بوده و طرفدار پیدا کرده که این باعث خوشحالی و دلگرمی است.

او در ادامه افزود:58 سال پیش وقتی اولین هنرستان هنرهای زیبا ساخته شد و رشته مجسمه سازی در آن گذاشته شد سال اول فقط یک نفر نام نویسی کرد و چون با یک نفر نمی شد کلاس را اداره کرد با تلاش زیاد یک نفر دو نفر شد و امروز ما در موسسه ماه مهر ماهی 20 تا 30 مجسمه ساز را روانه شهر می کنیم.

این ها سابقه کاری دارند اما در کلاس ها شرکت می کنند و دوره بالاتر و تحقیقی تری را یاد می گیرند. چند هفته پیش 40 نفرشان نمایشگاهی در گالری فروهر گذاشته بودند و امروز 140 مجسمه ساز اینجا هستندو شنیده ام هفته آینده هم تعداد زیادی مجسمه ساز در گالری دیگری مجسمه هایشان را به نمایش می گذارند.

این ها خبر های بسیار خوبی است برای کشوری که قرن های متمادی تاریخ مجسمه نداشته است و هر وقت که مجسمه سازی مشغول شکوفایی بوده عمر طولانی نداشته و یک مدت طولانی به قهقرا رفته و بعد از نو شروع شده است.

به هرحال بسیاری از مجسمه ها رو به نابودی رفته،شکسته شده و یا به سرقت رفته است اما از قرارمعلوم مردم ایران مجسمه را دوست دارند و علت آن هم همین استکه هیچوقت مجسمه سازی در ایران به کل خشکیده نشده و همیشه به نوعی خودش را در 200 سال گذشته حفظ کرده است.

در قدیم بینیم که زیر نظر شاه های قاجار چه صخره های عظیمی در دل کوه ها کنده شده و اساتید بزرگی که فرهاد های زمان خود بودند مثل استاد قاسم، ابراهیم،غلامعلی و علی اکبر حجار وجود داشتند که در 60 سال اخیر تعدادشان بسیار بیشتر شده و احتیاج به یادآوری نیست.

مجسمه سازی در ایران ریشه دوانده و مردمی شده و شالوده اش ریخته شده است و دیگر از هیچ باد و بارانی هراسی نیست. در این حین تعداد مجموعه دارانی که مجسمه می خرند روبه ازدیاد است. مجسمه یک فرم جدید هنر است که به خانه های مردم و به موسسات تجاری و مالی راه پیدا می کند.

تناولی افزود: مجسمه هایی که در سال 1350 در شهر نصب شده اند اولین مجسمه های مدرن بودند امروزه می بینید صدها مجسمه مدرن در نقاط مختلف شهر نصب هستند ما با کیفیت آنها کاری نداریم اما بهرحال تفکر اینکه به مجسمه توجه شود در نقاط مختلف شهر نصب شود و مجسمه سازان به کار گرفته شوند بسیار خوب است.

من 20 سال دانشگاه تهران تدریس می کردم می توانم بگویم تعداد فارغ التحصیل های آنجا در مجموع به 40 نفررسید اما ما امروزه می بینیم صدها مجسمه ساز در سراسر کشور بوجود می آیند و به این رشته می پیوندند و وارد بازار کار می شوند که خوشبختانه بازار هم در این زمینه مساعد است.

من می بینم که ما یک رنسانس مجسمه سازی در پیش داریم شکوفه های آن پیدا شده که نشان می دهد عده بیشتری با دلگرمی زیادی به این رشته خواهند پیوست و این رشته را به جاهای زیباتری خواهند رساند.

توصیه من این است که هم علاقمندان و هم مجموعه داران توجه بیشتری به مجسمه کنند یعنی سنت دیرین که فقط نقاشی باید برای دیوارها و خانه ها خریداری شود کافی نیست و بنظرم هر فضا می تواند گنجایش این را داشته باشد که یک مجسمه برایش در نظر گرفته شود.

مجسمه سازی ایران بسیار جوان است و با این عمر کم با وجود نشانه هایی که امروز در همین نمایشگاه شاهد آن هستیم آینده بسیار درخشانی خواهد داشت.

در بخش دیگر مراسم افتتاحیه اکسپوی مجسمه دکتر علیرضا سمیع آذر کارشناس هنر گفت: من بشدت تحت تاثیر کیفیت رشد یافته هنر مجسمه سازی ایران هستم مخصوصا کیفیت این اکسپو که با اکسپوی سالهای پیش متفاوت است.

بینش عمیق تر و اندیشه پویا تری در کارها هست در عین حال جنبه تزیینی و دکوراتیو آنها به شکل محسوسی تقویت شده کیفیت اجرایی آنها پیچیده تر و بهتر شده است و من فکر می کنم مجسمه سازی ایران راه خودش را پیدا کرده است.

او در ادامه افزود: امیدوارم مجسمه سازی در آینده عرصه های بین المللی را در نوردد و نسل جوان ایران نام ایران را در سطح بین المللی بزرگ و ماندگار نگه دارند.

او در ادامه افزود: مجموعه داران محترمی حتما باید فرصت تاریخی و رسالت ملی خودشان را در نظر داشته باشند که با حمایت آنها و با توجه ای که آنها خواهند داشت این هنر می تواند به دوام و بقای خودش ادامه دهد و باید این را در نظر داشت که هر کدام از این مجسمه سازان جوان هزینه قابل توجه ای برای تولید آثار صرف کردند.

هنرمندان مجسمه ساز در قیاس با نقاشان و دیگر هنرمندان به شکل مضاعفی نیازمند این تشویق ها و دلگرمی ها هستند. امیدوارم همه ما از این فرصت برای اعتلای فرهنگی ایران زمین استفاده کنیم.

در پایان مراسم افتتاحیه بهداد لاهوتی دبیر اکسپوی 90 در سخنان کوتاهی گفت: در این اکسپو 138 کار از138 هنرمند از 20 گالری و انجمن مجسمه سازان انتخاب شد.

انجمن مجسمه سازان وقتی این کار را شروع کرد نگاه های متفاوتی به این قضیه داشت و قصد داشت این اکسپو را از اکسپوی دو سال قبل بهتر انجام دهد و در آن پیشرفت داشته باشد.

بهترین کاری که می توانستیم در این زمینه انجام دهیم این بود که از گالری ها همکاری بگیریم چون گالری ها فیلترینگ خودشان را دارند و هنرمندانی مناسب را به ما معرفی کردند.

در مجموع 100 کار از طریق گالری ها به ما رسید و 100 هنرمند از گالری ها به ما معرفی شد و اتفاق خوبی که در این حین افتاد این بود که گالری ها مشتاق شدند هنرمندان مجسمه ساز بیشتری به خودشان اضافه کنند و مطمئنا این هنرمندان در آینده نمایشگاه هایی در این گالری ها برگزار خواهند کرد.

او در ادامه گفت:حدود 58 نفر مستقیم به انجمن مجسمه سازان کار دادند اما بخاطر فضای کاری محدودی که وجود داشت مجبور شدیم در سری اول از 38 مجسمه استفاده کنیم .

بقیه را برای روزهای آینده گذاشتیم که اگر کارهایی فروش رفت بتوانیم جابجا کنیم در حقیقت ما می خواستیم که از همه کارهایی که به ما دادند استفاده کنیم اما به خاطر فضای محدود کاری و حفظ کیفیت نمایشگاه و با توجه به انتخاب آثاری که صورت گرفت 38 مجسمه از طریق انجمن در اکسپو راه پیدا کرد.

تنوع آثاربسیار بالاست ما در این اکسپوکارهایی از پاپیه ماشه تا تکنیک های سختی مثل برنز و آهن داریم.

امسال کیفیت آثار اکسپو  بسیار بالاست و همکاری گالری ها موجب شد تا هنرمندان حرفه ای در اکسپو شرکت کنند.

دومین اکسپوی مجسمه ایران تا 28 تیر ماه در گالری شیرین دایر است و علاقمندان می توانند همه روزه به جز دوشنبه ها از ساعت 11 تا 20 از این آثار دیدن کنند .

 

 

 

 

 

 

کد خبر 138570

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز