سه‌شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک متخصص علوم تغذیه گفت: حذف شام از وعده غذایی موجب کاهش وزن نمی‌شود، آنچه مهم است کل کالری دریافتی روزانه فرد است که مطابق نیاز وی باید دریافت شود.

کاهش وزن

فریده دوستان استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفت وگو با بهداشت و درمان ایسنا گفت:‌ استفاده از رژیم سخت (کم کالری) برای کاهش وزن کار درستی نبوده و باید کاهش وزن حداکثر در ماه، چهار کیلوگرم یا در هفته یک کیلو باشد.

دوستان افزود: در صورتی که شام حذف شود ولی ناهار یا میان وعده‌ها زیاد خورده شود یا غذای پرکالری خورده شود، علی رغم نخوردن شام کاهش وزن ایجاد نمی‌شود.

این متخصص علوم تغذیه یادآور شد: حذف هر گروه غذایی برای کاهش وزن در درازمدت اشکال ایجاد می‌کند و تنها گروهی که باید مصرف آن محدود شود گروه چربی و شیرینی‌هاست.

دوستان یادآور شد: چاقی به دو صورت چاقی عمومی و شکمی است و ممکن است چاقی شکمی و عمومی با هم در یک فرد موجود باشد که هر کدام دارای ملاک‌هایی است.

این متخصص تغذیه افزود: چاقی عمومی بر اساس شاخص توده بدنی گفته می‌شود و از نسبت وزن فعلی بدن فرد (بر اساس کیلوگرم) به قد فرد بر اساس متر مربع مشخص می‌شود.

به گفته دوستان، برای تعیین چاقی عمومی در بزرگسالان از طبقه‌بندی زیر استفاده می‌شود. چنانچه شاخص bmi از 18 و نیم کمتر باشد وضعیت فرد لاغر است. بین 18 و نیم تا 9/24 وزن فرد نرمال، بین 25 تا 9/29 باشد فرد دارای اضافه وزن و بیش از 30 فرد چاق است.

این متخصص علوم تغذیه ادامه داد:‌ چاقی شکمی یا احشایی هم از نسبت دور کمر به دور باسن به دست می‌آید و چنانچه شاخص whr در زنان کمتر از 8/0 باشد وضعیت فرد طبیعی و اگر مساوی یا بیش از 8/0 باشد فرد دچار چاقی شکمی است و در مردان نیز چنانچه این شاخصه کمتر از 9/0 باشد وضعیت طبیعی است و اگر مساوی یا بیش از این میزان باشد فرد دچار چاقی شکمی است.

وی در ادامه در زمینه غذاهایی که باعث چاقی می‌شود، گفت: غذاهایی که به ازای واحد مشخص وزن دارای انرژی زیاد باشند باعث چاقی می‌شود از جمله این مواد عمدتاً چربی‌ها و شیرینی‌هاست به ویژه چربی‌ها که انرژی بیشتری از شیرینی‌ها دارند.

این استادیار دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد:‌ هرگرم چربی دارای 9 کیلوکالری است و هر گرم کربوهیدرات (که شیرینی‌ها بخشی از انواع کربوهیدرات‌ها هستند) حاوی 4 کیلوگرم کالری است. علاوه بر آن هر گرم پروتئین نیز چهار کیلوکالری انرژی دارد.

وی همچنین به عوارض ناشی از چاقی اشاره و تصریح کرد: چاقی زمینه‌ساز بیماری‌های مزمن و شایع در دنیا مثل گرفتگی عروق کرونر قلب است که می‌تواند منجر به سکته قلبی، دیابت، آرتروز و حتی خفگی در هنگام خواب شود.

 

کد خبر 138265
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز