گروه اجتماعی- مینا شهنی: حقوق بازنشستگان امسال 10‌درصد افزایش پیدا کرد، این افزایش هماهنگ در حالی رخ می‌دهد که تا 2‌سال پیش افزایش حقوق بازنشستگان صندوق تأمین اجتماعی براساس ماده 95 قانون تأمین اجتماعی حداقل به اندازه نرخ رسمی تورم افزایش داشت، اما از پارسال دولت تصمیم گرفت تا افزایش حقوق تمامی بازنشستگان به شکل یکسان انجام شود و میزان این افزایش نیز از سوی خود دولت تعیین شود.

بازنشستگان

رحمت‌الله حافظی، مدیرعامل صندوق تأمین اجتماعی، در این باره گفت: وقتی دولت و مجلس قانونی را به تصویب رساندند که تعیین افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی ازجمله اختیارات دولت است، برهمین اساس ما دیگر نمی‌توانیم برای افزایش حقوق بازنشستگان‌مان تصمیم بگیریم. او با اشاره به اینکه قانون جدید قوانین پیشین را بی‌اعتبار می‌کند، توضیح داد: ماده 95 قانون تأمین اجتماعی برای افزایش حقوق بازنشستگان تکلیف تعیین کرده بود و سال‌های متوالی براساس همین ماده افزایش سالانه انجام می‌شد اما با تصویب قوانین جدیدتر در واقع این ماده قانونی قابل‌اجرا نیست به همین دلیل بازنشستگان صندوق تأمین اجتماعی از همان میزان افزایش حقوقی برخوردار می‌شوند که دیگر بازنشستگان با تصویب دولت.

بلوای پارسال

پارسال برای نخستین بار میزان افزایش حقوق تمامی بازنشستگان از سوی دولت تعیین شد و این موضوع باعث نارضایتی بازنشستگان تأمین اجتماعی شد‌. علی اکبر خبازها که پارسال رئیس کانون بازنشستگان و مستمری‌بگیران صندوق تأمین اجتماعی بود در توضیح دلایل مخالفت بازنشستگان این صندوق گفته بود: ما انتظار داریم که براساس قوانینی که تا‌کنون بر سازمان حاکم بوده تصمیم‌گیری شود و حداقل نرخ تورم رسمی در نظر گرفته شود و به عدم‌اجرای این ماده قانونی اعتراض داریم.

ماجرای امسال

از روزهای نخست امسال باز هم بازنشستگان صندوق تأمین اجتماعی تلاش کردند تا از رخ دادن دوباره این اتفاق جلوگیری کنند، خبازها که رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته سراسر کشور شده بود اعلام کرد درصورتی‌ که رایزنی‌های این گروه به نتیجه مطلوب نرسد به دیوان عدالت اداری شکایت خواهد کرد.او گفته بود که بازنشستگان حق خود می‌دانند که در پی عدم‌اجرای قانون برای دستیابی به حقوق‌ معوقه‌شان از طریق شکایت به دیوان عدالت اداری کار را پیش ببرند، این پیگیری‌ها و اظهار نظرها پیش از اعلام میزان افزایش حقوق سال90 انجام شده بود و بالاخره لطف‌الله فروزنده، معاون توسعه، مدیریت و سرمایه انسانی ریاست‌جمهوری، پریروز در حاشیه جلسه دولت اعلام کرد که میزان افزایش حقوق تمامی بازنشستگان از سوی دولت 10‌درصد اعلام شده است.

از مرداد ماه

افزایش حقوق بازنشستگان صندوق تأمین اجتماعی از مرداد ماه به حساب‌شان واریز می‌شود، علی اکبر خبازها با اشاره به این مطلب همچنین گفت: نرخ رسمی تورم پایان اسفند پارسال12.4 درصد اعلام شده است. بنابراین میزان افزایش حقوق بازنشستگان2.4 درصد کمتر از نرخ تورم است، که امیدواریم این تفاوت در سایر مزایای پرداختی به بازنشستگان همچون حق عائله‌مندی، کمک‌هزینه مسکن و نیز سبدهای ویژه ایام خاص جبران شود.

کد خبر 138172

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز