همشهری آنلاین: همزمان با راه اندازی سایت اختصاصی حسین علیزاده ، این هنرمند از کنسرت برج میلاد خود و شهرام ناظری در اوایل مرداد خبر داد و گفت که به زودی کارگاه های آموزشی اش در شهرستان ها را راه اندازی خواهد کرد

علیزاده -ناظری

به گزارش همشهری آنلاین در این نشست که صبح امروز در تالار وحدت برگزار شد،حسین علیزاده گفت که بعد از کنسرت موفق با آقای شهرام ناظری در اروپا تصمیم گرفتیم که این کنسرت را در برج میلاد هم به صحنه ببریم.

براساس این گزارش علیزاده دربخش دیگری از سخنانش به واکنش ها به اجراهایش در شش استان اشاره کرد و آن را مقدمه ای برای برگزاری کارگاه های آموزشی دانست وگفت: اجراهای ما در این شش استان با نتایج بسیار جذابی پیگیری شد، به طوری که شنوندگان شهرستانی در برابر اجرای قطعات مختلف و به ویژه قطعات محلی عکس‌العمل‌های احساسی داشتند. لذا حس خوبی را از این شنوندگان در شهرستان‌ها گرفتم.

او اضافه کرد: همزمان با برگزاری کنسرت‌ها و نشست‌های مختلفی که در این شش استان داشتیم به این نتیجه رسیدم که موضوع نیاز به آموزش و برگزاری کلاس‌های تخصصی در استان‌ها مطرح است، به ویژه که در تمام این سال‌ها همواره تهران به عنوان استان مرکزی مورد توجه بوده، اما در شهرستان‌ها شوق و عشق زیاد به موسیقی و نداشتن امکانات در کنار آن به وفور به چشم می‌خورد. در تمام این کنسرت‌ها شاهد هنرجویان و هنردوستانی بودم که از شهرهای دور برای دیدن این برنامه و یک ملاقات کوتاه آمده بودند.

علیزاده که در این سال‌ها سابقه‌ بیش از سه دهه تدریس موسیقی را در کارنامه خود دارد، عنوان کرد: تدریس انرژی زیادی می‌خواهد، اما احساس کردم بعد از این وقفه چندساله یکی از آن نکاتی که به خوبی می‌تواند به من انرژی دهد دیدار و داشتن کلاس با آدم‌هایی است که مشتاق موسیقی هستند و من از این مسیر می‌توانم دوباره نیروهایم را جمع کنم. چندسالی است که از آموزش دور شده‌ام اما می‌خواهم برای ارتباط با شاگردان از امکانات روز استفاده کنم و شوق آنها را پاسخ دهم.

او با اشاره به استان‌هایی که در حال حاضر برای برپایی این کارگاه‌ها قطعی شده است، گفت: شهرهایی همچون شیراز، گرگان و تهران درحال حاضر قطعی شده‌اند و به دلیل مرکزی بودن آنها احتمال پذیرش هنرجویانی از استان‌های همجوارشان نیز وجود دارد. البته این کارگاه‌ها برای هنرجویان خارج از کشور نیز برگزار خواهد شد و به مرور امیدواریم که با توجه به امکانات هر استان و مرکزبودن آن بتوانیم دامنه این کارگاه‌ها را گسترش دهیم.

آهنگساز و نوازنده آلبوم معروف «شورانگیز»  با صدای شهرام ناظری،درباره شیوه‌های آموزش خود در این کارگاه‌ها، توضیح داد: عمدتا تمرکزم برروی کارهای تخصصی خودم است. اما باز هم با شاگردان تجربه خواهم کرد و معتقد نیستم که یک کتاب و یا یک شیوه به خصوص جوابگوی همه شاگردان است، چه بسا که موسیقی و هنر به نکات ظریف روحی و روانی هنرجویان و ضرورت‌های هر شاگرد بازمی‌گردد.

او خاطرنشان کرد: مطمئن هستم اگر این کلاس‌ها ادامه پیدا کند جالب می‌شود ،زیرا در شهرستان‌های مختلف با روحیات متفاوتی از هنرجویان روبه‌رو هستیم و کارها را با شاگردان مختلفی تجربه می‌کنیم. لذا صرفا به شکل دگم و مطلق به یک نکته خاص خلاصه نخواهیم کرد.

علیزاده همچنین درباره احتمال حضور اساتید دیگری در کنار خودش در این کارگاه‌ها، گفت: هدف ما ترویج درست موسیقی است. لذا سعی دارم که تنها به آموزش تار و سه‌تار خلاصه نکنم و در این صورت از دوستانم برای سازهای دیگر کمک خواهم گرفت. اما هدف نهایی آموزش مسایل تکنیکی موسیقی به هنرجویان است.

او درباره  سایت تخصصی  که به نامش راه اندازی شده است اشاره کرد و گفت که این سایت رسمی من است و از این پس اطلاعات مربوط به کارهای من در این سایت درج می شود ضمن آنکه  تمام مراحل ثبت‌نام و مشخصات هنرجویان را دربر می‌گیرد.

 علیزاده گفت: تمام مطالب و شرایط پذیرش هنرجو در این سایت قید می‌شود. افرادی هستند که کار تخصصی آنها موسیقی است و در کنارشان افرادی هم به صورت مبتدی ثبت‌نام می‌کنند. لذا در یک دوره زمانی و از میان افراد ثبت‌نام‌ شده باید انتخاب‌های اولیه صورت بگیرد و بعد از ملاقات حضوری با هرکدام از هنرجویان آنها را به لحاظ تکنیکی تقسیم‌بندی کنیم.

آهنگساز «نینوا» خاطرنشان کرد: اگر تفاهم میان موسیقیدانانی که عقاید مختلفی داشتند، نسبت به آموزش موسیقی وجود داشت، امروز شاهد وضعیت فوق‌العاده‌ای در آموزش این رشته بودیم و هنرجویان موسیقی از همان ابتدا وضعیت و جایگاه‌شان مشخص می‌شد. زیرا این افراد باید از سنین کم با مسیر مشخصی راه خود را ادامه دهند و معلوم شود که در چه رشته‌ای و چه حوزه‌ای استعداد دارند. این درحالی است که در تمام دنیا آموزش موسیقی هرسال نسبت به سال قبل در حال تحول و به‌روزشدن است. لذا اگر تعصبات را کنار بگذاریم، می‌توانیم هنرمندان بااستعدادی را تحویل جامعه بدهیم.

این نوازنده برجسته تار و سه‌تار تصریح کرد: ما باید به شاگردان‌مان یاد دهیم که وجود خود را در هنر پیدا کنند. زیرا اگر قرار باشد هنرجویان به تقلید صرف از استاد خود بپردازند، این نتیجه درستی نخواهد داشت. بلکه آنها باید خودشان را در موسیقی پیدا کنند. نه اینکه در تعلیم و شیوه استاد حل شوند. پس باید سعی کنیم نگاه‌مان را از نظر ریشه‌ای به آموزش به‌روز کنیم و از خودمان یک مجسمه نسازیم.

علیزاده همچنین به انتقاد از برخی رفتارهای غیرفرهنگی در انتشار آثارش اشاره کردو گفت:شهر کتاب یک سی‌دی از آلبوم«من اگر پرنده بودم» را به صورت تقلبی تکثیر کرده است و در شعب مختلف این مجموعه قابل دسترس است و حتی بارکد دارد. البته آرم شهر کتاب پشت این آلبوم درج نشده اما متأسفانه هنوز قوانین جامعی در موسیقی برای کپی‌رایت وجود ندارد و مایه ننگ است که شهر کتاب به عنوان یک نهاد فرهنگی چنین اثری را به شکل تقلبی ارایه می‌کند.

علیزاده با گلایه از انتشار غیرقانونی این اثر گفت: وقتی کسی می‌خواهد به شکل قانونی کار کند، همه نوع مانعی بر سر راه او وجود دارد، اما برای کسی که غیرقانونی حرکت می‌کند به راحتی این مسیر فراهم است که این جای تأسف دارد.

این نوازنده و آهنگساز در ادامه از انتشار غیرقانونی فیلم تور کنسرت خود و مجید خلج در استان گلستان نیز خبر داد و افزود: در حاشیه برپایی کنسرت ما در استان گلستان وزارت ارشاد اعلام کرد که به صورت تخصصی فیلمبرداری این برنامه انجام می‌شود و بعد از آن تنها در اختیار ما می‌گذارند. درحالی که بعد از دوماه از گذشت این برنامه شاهد انتشار غیرقانونی آن با آرم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرگان بودیم. ما درحال پیگیری قانونی این اتفاق هستیم، اما متأسفانه غیرقانونی عمل‌کردن یا کپی‌کردن آثار هنری به قدری در سطح کشور عادی شده است که مراکز دولتی با آرم خود این کار را انجام می‌دهند و ما خیلی تعجب کردیم که با وجود همکاری صمیمانه مسوولان وزارت ارشاد در گرگان عواملی حضور دارند که در کار خود صداقت ندارند.

کد خبر 137939
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز