همشهری آنلاین: تشکیل دبیرخانه دائمی هیات نظارت بر کتاب، تغییر آقای اشعری و انتصاب سه عضو جدید و تعیین اولویت‌ها و تغییرات ساختاری معاونت امور فرهنگی در سال جاری تازه ترین اتفاقات این نهاد مرتبط با کتاب و نشر است.

هیئت نظارت بر کتاب

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، بهمن دری  در سخنانی در حاشیه جلسه شورای معاونان وزرات فرهنگ وارشاد اسلامی که بیست و سوم خرداد ماه انجام شد،ضمن اعلام این تغییرات در معاونت فرهنگی و نهادهای زیرمجموعه آن گفت:با پیش‌بینی تدوین سند راهبردی و هدفمند در معاونت فرهنگی در انتظار عمق بخشیدن به این شعار در فعالیت‌هایمان هستیم.

معاون امورفرهنگی با تاکید بر روان سازی و همچنین سرعت بخشیدن به صدور مجوز کتاب و ایجاد بستر لازم برای فعالیت‌های نظارت برکتاب گفت:اولویت‌هایی را در زیر مجموعه‌های معاونت از جمله اداره‌ی کل کتاب و کتابخوانی ؛ دفتر چاپ اداره کل مجامع و فعالیتهای فرهنگی ، دفتر توسعه مشارکت‌های فرهنگی و هنری، دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی و کتابخوانی و موسسات تابعه معاونت در نظر گفته‌ایم که بزودی اعلام خواهیم کرد.

وی با اشاره به این اولویت‌ها گفت: ایجاد دبیرخانه‌ی دائمی هیات نظارت بر کتاب براساس مصوبه سال 89 شورای عالی انقلاب فرهنگی در معاونت و استفاده از ظرفیت سیستم جامع صدور مجوز از جمله اولویت‌های پیش‌بینی شده است که امیدواریم با اجرای آن‌ها بسیاری از مشکلات پیش روی ناشران در خصوص صدور مجوز کتاب بر طرف شود.

بهمن دری در بخش دیگری از سخنانش با اعلام جایگزینی روند اخذ تعهد از ناشران برای صدور مجوز به جای ابلاغ اصلاحات و مشروط کردن انتشار برخی از کتاب‌ها گفت: با برنامه‌ریزی حساب شده‌ای که صورت گرفته دیگر به جای اعلام اصلاحات و مشروط بودن انتشار کتاب‌ها، روند اخذ تعهد از ناشران برای صدور مجوز کتاب پی گرفته خواهد شد.

معاون امور فرهنگی با اشاره به این‌که این اقدام به زعم بسیاری از ناشران و پدیدآورندگان به مثابه یک رویا و وعده تحقق نیافتی است، ادامه داد :این اقدام دور از انتظار نیست و در صورت پذیرش مسئولیت ناشی از عدم اجرایی تعهد اصلاح محتوایی کتاب توسط ناشران ،این مهم بزودی اجرایی خواهد شد.در صورت عملیاتی شدن این موضوع قطعا بخشی از توان اداره‌ی کل کتاب که صرف تعیین تکلیف کتاب‌های مشروطی می‌شود آزاد خواهد شد.

بهمن دری همچنین از انتصاب سه عضو جدید هیات امنای موسسه‌ خانه کتاب خبر داد و گفت: یحیی طالبیان و محمد حسنی و مجید حمید زاده سه عضو جدید هیات امنای موسسه خانه کتاب هستند که طالبیان جایگزین علی اکبر اشعری ، حسنی و حمید زاده جایگزین دو تن از اعضای قدیمی شدند.

معاون امورفرهنگی همچنین از معرفی دو عضو جدید دیگر در این هیات امناء خبر داد و گفت : بزودی دو عضو دیگر نیز جایگزین اعضای قدیمی در این هیات امناء خواهند شد و این اقدام به منظور چابک کردن موسسه وتقویت بنیه آن و سرعت بخشیدن به امور محوله صورت می‌گیرد.

معاون امور فرهنگی همچنین از اعطای تسهیلات بانکی به ناشران فعال در عرصه‌های انتشار کتاب‌های ارزشمند و مفید در آینده نزدیک خبر داد و گفت: به زودی اقدامات و نوع تسهیلات و بانک عامل را اعلام خواهیم کرد.

کد خبر 137814
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز