جمعه ۲۷ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک بررسی جدید اولین بار نشان داده است که عمل یک سیستم پیام رسانی مولکولی در بدن در ارتباط میان پیاز (فولیکول) مو و سلول‌های بنیادی ملانوسیتی(ایجادکننده رنگدانه پوست و مو) می‌تواند میزان رنگ‌دانه‌های مو را کاهش دهد و باعث خاکستری شدن مو شود

gray hair

به گزارش ساینس دیلی این پژوهش به سرپرستی دکتر مایومی ایتو، استادیار بخش بیماری‌های پوست در مرکز پزشکی لانگون در دانشگاه نیویورک انجام شده است.

او در باره این بررسی گفت: " ما مدت‌ها بود که می‌دانستیم  همکاری میان سلول‌های بنیادی پیاز مو و و سلول‌های ملانوسیت تولیدکنده رنگدانه مو باعث ایجاد رنگ مو می‌شوند، اما سازوکار زمینه‌ساز این روند نامعلوم بود."

ایتو گفت: "ما کشف کردیم که سیستم پیام رسانی مولکولی WNT  (که پیش از این کنترل بسیاری فرآیندهای زیستی به آن نسبت داده شده بود) برای عمل هماهنگ‌شده این دو نوع سلول بنیادی نقش اساسی دارد و برای رنگدانه‌دار شدن مو ضروری است."

این پژوهشگران می‌گویند دستکاری در  این سیستم پیام رسانی ممکن است به ابداع راه جدیدی برای رنگدانه‌دار کردن موهای خاکستری بینجامد. همچنین این پژوهش درونمایی از مدلی برای باززایی بافتی در اندامهای دیگر در اختیار میگذارد.

کتر ایتو می‌گوید در بدن انسان انواع بسیاری سلول‌های بنیادی وجود دارد که بالقوه می‌توانند اندام‌ها را بازسازی کنند. به گفته او این کشف ممکن است پیامدهای گسترده‌تری هم داسته باشد. و او می‌گوید در صورت کشف چگونگی ارتباط میان این دو نوع سلول بنیادی  (یکی مسئول رشد مو و دیگر مسئول رنگدانه‌دار کردن آن) هنگام موهای جدید می‌رویند، ممکن است بتوان شواهد را به دست آورد تا بر مبنای آن باززایی اندام‌های پیچیده حاوی انواع متفاوت سلول را عملی کرد.

این بررسی این امکان را مطرح می‌کند که سیستم پیام‌رسانی ‌WNT یک مسیر کلیدی برای تنظیم فعالیت سلول‌های بنیادی ملانوسیتی باشد و نشان می‌دهد که چگونه رفتار ملانوسیت ها با باززایی مو همراهی دارد.

این کشف درک بیشتری از بیماری‌های فراهم می‌کند که در آن ملانوسیت‌ها یا به شکل عادی از بین می‌روند مانند خاکستری ‌شدن مو یا رشد غیرقابل‌کنترلی پیدا می‌کنند و ملانوم، یک سرطان مرگبار پوست، ایجاد می‌کنند.

چطور مو رشد می‌کند؟

این بررسی در شماره 11 ژوئن جورنال Cell منتشر شده است.

کد خبر 137773

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز