همشهری آنلاین: رئیس سازمان حج و زیارت گفت: با امضای تفاهم نامه جدید با طرف عراقی ظرفیت اعزام زایران ایرانی از روزی 3000 نفر به روزی 6000 نفر و در مناسبت‌ها تا حدود 10 هزار نفر افزایش می‌یابد.

سازمان حج زیارت

به گزارش واحد مرکزی خبر، علی لیالی پس از امضای تفاهم‌ نامه جدید اعزام زائران ایرانی به عراق در جمع خبرنگاران افزود: در این تفاهمنامه تشکیل سه کمیسیون مشترک دایمی برای مرزها، خدمات و مسایل حقوقی لحاظ شده است.

وی افزود: این کمیسیون‌ها می‌توانند در صورتی که در اعزام زائران مشکلاتی پیش بیاید، سریع‌تر مسایل را بررسی و برطرف کنند.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: مسئله انتقال زایر از مرزی و بازگشت او از مرز دیگری، جزء مشکلاتی بود که تاکنون موجود بود.

لیالی ادامه داد: بر اساس تفاهم‌نامه اخیر ظرفیت را طوری تنظیم می‌کنیم تا زائران بتوانند اگر از یک مرز وارد می شوند، در صورت لزوم از مرز رسمی دیگری برگردند.

وی نکته مهم دیگر در این تفاهم‌نامه را انتقال زائر از مرز عراق به مرز سوریه اعلام کرد و گفت: به تفاهم رسیدیم تا طرف عراقی در تعامل با طرف سوری این فرصت را فراهم کند تا زائران ایرانی پس از زیارت عتبات مقدس عراق به سوریه هم مشرف شوند و توفیق زیارت حرم‌های مطهر حضرت زینب و رقیه (س) را به دست آورند.

رئیس سازمان حج و زیارت همچنین از افزایش اعتبار مدت اقامت زائران ایرانی از شش به 10 روز در تفاهم‌نامه جدید خبر داد و گفت: بر این اساس اعتبار روادید هم یک ماه است.

لیالی افزود: همکاران عراقی اذعان دارند امکانات فنی، مادی و زیرساختی در شهرهای نجف و کربلا با نقطه مطلوب فاصله دارد.

وی ادامه داد: طرف عراقی توافق کرد که سرمایه گذاران ایرانی در شهرهای زایرپذیر پشتیبانی شوند تا هتل و زیرساخت‌های لازم ساخته شود.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: تلاش می کنیم به میزانی زایر به عراق بفرستیم که امکانات موجود اجازه ارایه خدمات مطلوب را بدهد.

لیالی با بیان اینکه این تفاهم‌نامه در 27 بند و سه تبصره به تایید طرفین رسید و امضا شد، اعلام کرد: اجرای تفاهمنامه از یک ماه آینده شروع خواهد شد.

وی افزود: تا زمان اجرای تفاهم‌نامه اعزام زائران بر اساس تفاهم قبلی ادامه می‌یابد و هیچ لحظه‌ای متوقف نخواهد شد؛ و دو طرف در این مدت خود را برای اجرای تفاهم‌نامه جدید آماده می‌کنند.

کد خبر 137761
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز