پنجشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۹

همشهری آنلاین: پژوهشگران در مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا در حال تحقیق بر روی ترکیبی هستند که ممکن است به اولین قرص خوراکی غیرهورمونی کنترل باروری مردان بدل شود.

contraceptive

گروهی از دانشمندان به سرپرستی دکتر دبرای جی وولگموث، ترکیبی را کشف کرده‌ا‌ند که دوزهای کم آن با گیرنده‌های اسید رتینوئیک (RARs) تداخل می‌کند و بدون ایجاد اثرات جانبی تولید اسپرم را متوقف می‌کند. به علاوه با قطع مصرف این ترکیب، درست مانند قرص‌های خوراکی ضدبارداری زنان، تقریبا به طور فوری باروری مردان به حالت عادی باز می‌گردد.

به گفته این پژوهشگارن این ترکیب را می‌توان به صورت قرص خوراکی مصرف کرد و نیازی به تزریق ندارد. همچنین به نظر می‌رسد که این ترکیب اثر بسیاری سریعی بر توقف تولید اسپرم داشته باشد و بازیابی تولید اسپرم پس از قطع آن حتی سریع‌تر است.

کشف این ترکیب هم ماجرای جالبی داشت؛ دکتر وولگموث به مقاله‌ای از پژوهشگران شرکت داروسازی بریستول مه یرز- اسکویب در مورد آزمایش ماده‌ای برای درمان بیماری‌های التهابی و پوست برخورد. این مقاله این ترکیب مورد آزمایش را "سمی برای بیضه‌ها" خوانده بود، و در نتیجه این گروه استفاده از این ترکیب را کنار گذاشته بودند.

اما این ترکیب دقیقا چیزی بود وولگموث به آن نیاز داشت. او این ترکیب را روی موش‌های آزمایشگاهی امتحان کرد و کشف کرد که این ماده باعث بروز علائم کمبود ویتامین A و مهار کارکرد گیرنده‌های این ویتامین در این حیوانات می‌شود، یعنی اثراتی که برای ایجاد ناباوری عالی است.

به این ترتیب ترکیبی سمی یک شرکت داروسازی به یک داروی پبشگیری از باروری بدل شد.

امتیاز استفاده از داروهای ضدباروری غیرهورمونی این است که از اثرات جانبی مانند کاهش میل جنسی، افزایش خطر بیماری‌های قلبی-عروقی و بزرگی خوش‌خیم پروستات - که روش‌های هورمونی معمولا آنها را ایجاد می‌کنند- اجتناب می‌شود.

با اینکه میزان ویتامین A معمولا به حفظ سلامت بینایی ارتباط دارد، اما این پژوهشگران مطمئن هستند که این داروی جدید بر بینایی تاثیری ندارد. دکتر وولمگوث می‌گوید: "ما ته به حال در بررسی روی موش‌های آزمایشگاهی هیج اثر جانبی را مشاهده نکرده‌ایم، و این موش‌ها مانند قبل جفت‌گیری می‌کنند."

با وجود این موفقیت در حیوانات آزمایشگاهی، قدم بعدی این پژوهشگران در دانشگاه کلمبیا اطمینان حاصل کردن از بی‌خطر بودن این دارو در انسان‌ها است. آنها اکنون در حال این بررسی این موضوع هستند که پس از مصرف این دارو، تا چه مدت باروری متوقف می‌شود و بعد از توقف مصرف دارو پس از چه مدتی باروری به حالت عادی باز می‌گردد.

این پژوهشگران امیدوارند در اینده نزدیک بتوانند این دارو را برای استفاده مردان عرضه کنند.