گروه محیط‌زیست: روز گذشته و در آستانه روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی( 27 خرداد)، رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در جمع خبرنگاران حاضر شد تا به دغدغه‌های اصحاب رسانه درخصوص بیابان‌زایی و پدیده ریزگرد پاسخ دهد.

محیط زیست

 علی سلاجقه حجم عملیات مهار بیابان‌زایی توسط سازمان متبوع خود را سالانه 150هزار هکتار عنوان کرد و گفت: بنا بر مصوبه مجلس، در سال‌جاری 1200میلیارد تومان اعتبار برای مقابله با پدیده ریزگردها اختصاص یافته که 830 میلیارد آن قرار است در اختیار سازمان جنگل‌ها قرار بگیرد تا در قالب برنامه‌های درازمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت صرف طرح‌های مهار بیابان‌زایی در 18 استان کشور شود.

وی با تاکید بر اینکه ریزگردها منشأ خارجی دارند، تصریح کرد: پایش 148روزه ریزگردها در خوزستان نشان داد که تنها 2 روز از مجموع روزهای مورد پایش، منبع داخلی دارد اما بیش از 90درصد ریزگردهایی که کشور ما را تهدید می‌کند، ناشی از کانون‌های گردوغبار خارجی به‌ویژه 2استان عراق است. خوشبختانه کارشناسان سازمان جنگل‌ها با همیاری دولت عراق این کانون‌ها را شناسایی کرده و قرار است با استفاده از فناوری‌های ایران طی یک برنامه 5 ساله یک میلیون هکتار از عرصه‌های تهدید‌کننده مهار شوند؛ تامین اعتبارات لازم هم برعهده دولت عراق خواهد بود.

سلاجقه در این نشست از مصوبه مهم مجلس برای جلوگیری از دخل وتصرفات غیرمسئولانه در طبیعت خبر داد و افزود: براساس بند «ب» ماده12 قانون افزایش بهره‌وری، هفته گذشته مصوبه‌ای در کمیسیون تخصصی مجلس مطرح شد که طی آن، دستگاه‌های اجرایی موظف شده‌اند تمامی خسارات منابع طبیعی ناشی از طرح‌های عمرانی را برای احیا وبازسازی طبیعت پرداخت کنند. در این مصوبه معیار تعیین خسارات‌ مشخص شده و همچنین ضوابط و چگونگی حضور دستگاه‌های اجرایی برای فعالیت در طبیعت تبیین شده و قرار است این مصوبه به‌زودی از طریق کمیسیون کشاورزی، ‌آب و منابع طبیعی مجلس به نهادهای ذیربط ابلاغ ‌شود. با ابلاغ این مصوبه، تنها برای طرح‌هایی مجوز صادر خواهد شد که مبتنی بر توسعه پایدار و منطبق با معیارهای زیست‌محیطی باشد.

رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع با اشاره به اینکه طی هفته جاری 152 پروژه آبخیزداری در 16 استان در عرصه‌ای به وسعت 700 هزار هکتار به بهره‌برداری رسیده است، خاطرنشان کرد: اجرای این طرح‌ها باعث ذخیره‌سازی‌ 302میلیون متر مکعب نزولات جوی شده، افزون براین، مانع ورود 4میلیون متر مکعب رسوبات به مخازن سدها شده است. به گفته وی، سالانه 270 میلیارد متر مکعب نزولات جوی تبخیر می‌شود درحالی‌که سازمان جنگل‌ها و مراتع با اطمینان خاطر اعلام می‌کند که درصورت تامین اعتبار قادر است با اجرای طرح‌های آبخیزداری 125 میلیارد متر مکعب از این میزان را مهار و ذخیره کند.

وی در بخشی از سخنان خود تلویحا از سدسازی بدون رعایت معیارهای زیست‌محیطی انتقاد کرد و گفت: دستگاه‌های اجرایی بدون درنظرگرفتن حوضه آبخیز اقدام به پروژه‌های عمرانی از جمله سدسازی می‌کنند و در نتیجه در پایین‌دست مشکل ایجاد می‌کنند. وضعیت نابسامان تالاب‌ها از جمله وضعیت بحرانی ارومیه ناشی از همین شیوه عملکرد است؛ درحالی‌که تالاب‌ها بهترین منابع ذخیره آب محسوب می‌شوند. سلاجقه در ادامه از توقف طرح‌های بهره‌برداری در جنگل‌های شمال خبر داد و تاکید کرد: با برنامه‌ریزی طی 10سال آینده بهره‌برداری از رویشگاه‌های شمال را به صفر می‌رسانیم. علاوه براین، تلاش سازمان جنگل‌ها و مراتع براین است که در احداث صنایع جدید در استان‌های شمالی کشور که راه‌اندازی آنها اجتناب‌ناپذیر است، جانمایی این صنایع به شیوه‌ای باشد که کمترین خسارت و تبعات نامطلوب زیست‌محیطی را در پی داشته باشد.

کد خبر 137703

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز