شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۶:۱۲
۰ نفر

مردم کشور ما از خیلی سال پیش، هرچه می‌توانستند در ساخت خانه خدا هنر به خرج می‌دادند و هنوز هم همین‌طورند.

دوچرخه شماره 605

نشانه قدیمی‌اش این همه مسجد زیبا که در میهنمان به یادگار مانده و یکی از نشانه‌های تازه‌اش هم هنر مهندس حمید مجتهدی که در روستای «محمدآباد آقازاده»، در اطراف نیشابور، دهکده‌ای چوبی طراحی کرده و ساخته است. دهکده‌ای که معروف‌ترین سازه آن «مسجد چوبی» است. مسجدی که 10 سال پیش ساخته شد.

شکل این مسجد،کشتی وارونه‌ای را تداعی می‌کند. مسجد چوبی، 200متر مساحت دارد و شش‌ کتیبه زیبا از آیه‌های قرآن کریم با قاب‌هایی از چوب گردو و توت بر سینه دیواره‌های درونی و هفت کتیبه بر دیواره‌های بیرونی‌اش نشسته است.

دوچرخه شماره 605مسجد چوبی که می‌تواند زمین‌لرزه را تا 8 درجه در مقیاس ریشتر، تحمل کند، دو گلدسته دارد که بلندی هر یک از آنها از سطح زمین 13 متر است. دیواره‌های مسجد که شامل درها و پنجره‌ها هم می‌شود، کمی زاویه‌دار طراحی شده تا هم انتقال سنگینی گلدسته‌ها به زمین را ساده‌تر کند و هم باعث شود درها خود ‌به خود بسته شوند تا به انرژی کمتری برای گرم یا خنک کردن هوا نیاز باشد.

دو سال زمان و 40 تن چوب لازم بود تا این مسجد با طراحی و معماری منحصر به فرد خود، ساخته شود. مسجدی که هیچ ستونی ندارد؛ گلدسته‌هایش به سقف پیوند خورده‌‌اند؛ دیواره‌هایش دو جداره‌اند؛ اسکلت گلدسته‌ها با سقف و سقف با دیواره‌ها به هم اتصال دارند و بالاخره در محل پیوند گلدسته با سقف دریچه‌ای هست که در فصل گرما، با کمک بادگیری که در سقف قرار دارد، امکان تهویه طبیعی هوا را فراهم می‌کند.

کد خبر 137027
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز