گروه ادب و هنر: امیرحسین مدرس؛ خواننده،‌ مجری و بازیگر، با بازخوانی 12 نوحه قدیمی،‌ آلبوم موسیقی «ماه نی» را که در مرکز موسیقی سازمان تبلیغات اسلامی تهیه شده، در آغاز ماه محرم، منتشر کرد.

برای این نوحه‌های قدیمی سیدحمیدرضا صدری آهنگ ساخته است در حالی که تهیه‌کنندگان این آلبوم به ملودی اصلی وفادار بوده‌اند.

امیرحسین مدرس در این باره می‌گوید: برای گلچین این نوحه‌ها که از حدود 80 سال پیش در مجالس روضه‌ خوانده می‌شده به سراغ نوحه‌خوان‌های قدیم تهران رفتیم. افرادی همچون حاج مصطفی ناظمی، حاج علیرضا و حاج حمید بهاری، حاج حیدر توکل و دیگر پیرغلامانی که در این باره اطلاعات کافی داشتند.

اشعار این نوحه‌ها تقریباً بدون تغییر مانده است. به جز یکی- دو مورد که احساس می‌شد مصراعی به لحاظ کلامی و شعری با بقیه نوحه تفاوت دارد. زحمت این تغییرات اندک به عهده سیدمحمد سادات اخوی بود. مثلاً در یکی از این نوحه‌ها آمده بود، «شب قتل تمام عاشقان امشب است» که ما آن را به این صورت تغییر دادیم: «شب وصل امیر انس و جان امشب است»‌ سال‌های گذشته کاست‌هایی به بازار آمد که بدون در نظر گرفتن‌ شأن اهل بیت(ع) تنظیم شده بودند اما «ماه نی» نوحه‌های اصیل و قدیمی را بازخوانی می‌کند.

امیرحسین مدرس درباره قطعات این آلبوم و چینش آنها می‌گوید: قطعه قدیمی «شیعتی» را ابتدای آلبوم گذاشتیم. رسم دیرین هیأت‌ها این بود که این نوحه را به صورت زمزمه جمعی ابتدای مجلس‌شان به عنوان شروع روضه می‌خواندند. همه اهل هیأت هم آن را بلد بودند و با آهنگ مخصوص از برمی‌خواندند. ما هم همین آهنگ را با ریتمی تندتر آن هم به خاطر رعایت زمان خواندیم و ابتدای کار گذاشتیم.

11 قطعه دیگر نیز به ترتیب با نام‌های «باغ و بهار»، «شام هجران»، «در انتظار»، ‌«وداع»، «جام باقی»،‌ «همه جا کربلاست»، «شب وصل»، «ماه نی»، «گل یاسمن»، «قبله عشق» و «کتیبه» با ملاحظه انتخاب شدند. هیأتی‌ها می‌دانند که معمولاً شب سوم روضه حضرت رقیه س خوانده می‌شود قطعه «شام هجران» نیز با همین ملاحظه، سومین قطعه این آلبوم است.

این نخستین آلبوم موسیقی امیرحسین مدرس است که پیش از این صدای او را در تیتراژ  چند سریال شنیده بودیم.

او درباره انگیزه‌اش از تولید چنین آلبومی می‌گوید: «ردیف‌ها، گوشه‌ها، دستگاه‌ها و تصنیف‌های موسیقی سنتی ما به روایت افراد مختلفی همچون نورعلی خان برومند، محمود کریمی یا عبدالله دوامی خوانده می‌شود و همه اینها به شاگردان این حوزه آموخته می‌شود اما در عرصه موسیقی مذهبی این کار فراموش شده است. چون روضه‌خوان‌ها، این نوحه‌ها و دستگاه‌‌ها را به شاگردان خود یاد نداده‌‌اند.

یا اگر هم کاری شده بسیار کم دیده می‌شود. از این طرف یک سری نوحه‌ها سرهم‌بندی شده‌اند که هیچ سنخیتی با دستگاه امام حسین ع ندارند. ملودی‌های لس‌آنجلسی با سخیف‌ترین واژگان شده‌اند نوحه برای امام حسین ع. ما می‌خواستیم گوشه‌ای از گنجینه این ابیات را به نسل امروز نشان دهیم و قصد داشتیم بگوییم اگر می‌خواهند نوآوری هم کنند از این منظر ببینند.

اما چرا برای اشعار قدیمی، آهنگ انتخاب شده است؟ مدرس می‌گوید: موسیقی سنتی به گفته روح‌الله خالقی،‌حسن مشحون و دیگر مورخین موسیقی، مرهون روضه‌خوان‌ها و تعزیه‌خوان‌هاست. همان طور که ریشه تئاتر ما در تعزیه است. در ردیف‌های موسیقی گوشه‌هایی داریم که به نام روضه‌‌خوان‌های قدیمی ثبت شده است.

مثل گوشه حیدری یا حاج‌حسنی یا بیات درویش حسن. به همین خاطر ما کار را همراه با موسیقی کردیم. هر چند که در این آلبوم یک ساعته به همان ملودی‌های قدیمی وفادار ماندیم. فقط با موسیقی الکترونیک و افکتیو برای آن فضاسازی شده تا کلام بهتر به نمایش درآید و تأثیرپذیری‌اش زیادتر شود.

استقبال از این کار چگونه خواهد بود؟ این سؤالی است که با وجود تنوع زیاد محصولات در این زمینه برای هر کس به وجود می‌آید. مدرس در این باره می‌گوید: «از آنجا که کار ریشه‌ای و اصیل است،‌ فکر می‌کنم همه آن را می‌پسندند و لذا به استقبال آن امیدوارم.

نسل گذشته با این کار ارتباط بهتری برقرار می‌کنند چون این نوحه‌ها یادآور مجالس روضه قدیمی است.اما نسل جدید هم که ممکن است آنها را نشنیده باشد چون تقلیدی نیست و تکرار نشده می‌تواند جذاب باشد.

این خواننده امیدوار است تا این حرکت به عنوان قدم اول منشا خیری شود برای خود و دیگران تا این راه را ادامه دهند.

کد خبر 13702

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز