همشهری آنلاین: یک باکتری مرگبار که با خیارهای آلوده مرتبط شده است، سه‌شنبه 31 مه پانزدهمین قربانی خود را در آلمان گرفت و اولین مرگ و میر ناشی از آن در خارج از این کشور در یک زن سوئدی گزارش شد که در آلمان در حال مسافرت بوده است.

 cucumber

به گزارش خبرگزاری فرانسه یکی از بزرگترین موارد شیوع باکتری ای کولای (E. coli) در نوع خود تا به حال باعث بیماری بیش از 1000 نفر در آلمان و نیز افرادی در اسپانیا،سوئد، بریتانیا، دانمارک، فرانسه و هلند شده است که اخیرا در آلمان بوده‌اند.

این شیوع بیماری همچنین باعث نزاعی دیپلماتیک میان آلمان و کشورهایی مانند اسپانیا، فرانسه و روسیه شده است. به گفته مقامات بهداشتی آلمان منشا این گونه بیماری‌زای باکتری نامعلوم است. اغلب مرگ و میرها در شمال آلمان رخ داده است.

این نوع باکتری ای کولای( E.coli) بیماری‌زا بر روی خیارهای وارداتی از اسپانیا شناسایی شده است، اما روشن نیست که این آلودگی در اسپانیا رخ داده است یا در حین حمل و نقل و یا احتمالا در خود آلمان.

وزیر بهداشت آلمان، دانیل باهر در یک کنفرانس خبر در عصر دوشنبه گفت: "موقعیت پرتنش است، اما ما می‌توانیم از عهده آن برآییم." او گفت انتظار داد که شمار موارد به افزایش ادامه دهد.

دولت آلمان این بیماری را به عنوان "سندروم همولیتیک یورمیک" (HUS) ، عارضه وخیم عفونت با یک نوع از باکتری ای‌کولای به نام "ای کولای تولیدکننده سم شیگا (STEC)، شناسایی کرده است.

روسیه واردات سبزیجات از آلمان و اسپانیا را ممنوع کرده است و به گفته گنادی انیشچنکو، رئیس سازمان فدرال حفاظت مصرف‌کنندگان روسیه ممکن است این ممنوعیت را به همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا گسترش یابد.

او می‌گوید: "اگر موقعیت تغییری نکند ما همه فراورده‌های سبزیجات اروپایی ممنوع خواهیم کرد.

یک انجمن کشاورزان اسپانیایی اعلام کرد که فروش هفتگی کشاورزان این کشور حدود 200 میلیون یورو (286 میلیون دلار) کاهش یافته است.

مقامات آلمانی هشدار داده‌اند که مصرف کنندگان باید از خورد خیار و گوجه فرنگی خودداری کنند.

تنش فزاینده

اسپانیا دوشنبه اعلام کرد که هیچ شاهدی وجود ندارد که خیارهای به دست آمده از کشت‌‌کنندگان در این کشور باعث شیوع عفونت با این نوع باکتری ای کولای در آلمان شده باشد و خواستار این شد که بداند چرا کشاورزان اسپانیای مقصر قلمداد شده‌اند.

در نشانه‌ای دیگر از تنش فزاینده در اروپا در این مورد، وزیر بهداشت فرانسه، ژاویه برتران، پس از بیمارشدن سه نفر در این کشور سه‌شنبه در یک مصاحبه تلویزیونی خواستار شفافیت بیشتر اسپانیا و آلمان درباره این شیوع اسرارآمیز شد.

برتران به شبکه دو تلویزیون فرانسه گفت: "در ابتدا مقامات آلمانی در این مورد صریح بودند. اما در حال حاضر پرسش‌های بیشتری و بیشتری مطرح می‌شود. من می‌خواهم منشا (این آلودگی) را بدانم. ما نیاز به اطلاعاتی کاملا شفاف از سوی مقامات آلمانی و نیز مقامات اسپانیایی داریم."

خبرگزاری مجارستان MTI سه‌شنبه در آستانه اجلاس غیررسمی وزیران کشاورزی اتحادیه اروپا در شرق مجارستان از قول وزیر محیط زیست و امور روستایی اسپانیا، آئوسا آگویلار، خبر داد که این باکتری که تا به حال مرگ چندین نفر شده است، پیش از این در اسپانیایی شناسایی نشده بود.

وزیر اسپانیایی گفت: "از دیدگاه اسپانیا دو موضوع مهم در بحث امروز مطرح است: از یک طرف ما می‌خواهیم روشن کنیم که اسپانیا به صورتی ایمن و با کیفیت خوب محصولات کشاورزی را تولید می‌کند، و از طرف دیگر ما می‌‌‌‌‌توانیم راه حل مشترکی را پیشنهاد کنیم."

کمیسیون اروپا، در بروکسل، اعلام کرد: "این کمیسیون یادآور می‌شود که این شیوع عفونت از لحاظ جغرافیایی محدو به ناحیه‌ای اطراف شهر هامبورگ است."

"گرچه تلاش‌های برای یافتن همه منابع احتمالی آلودگی در حال انجام است و از هم اکنون نتایج مقدماتی به دست آمده است. بنابراین ما اقدام برای ممنوعیت هر فراورده‌ای را غیرمتناسب می‌دانیم."

در هلند، یک گروه باغبانی هلندی گفت صادرات خیار به آلمان، مهمترین بازار این گروه، تقریبا متوقف شده است و کشاورزان هلندی میلیون‌ها یورو ضرر کرده‌اند.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های اروپا (ECDC) بر اساس یک ارزیابی خطر اعلام کرد شیوع "سندورم همولیتک یورمیک ناشی از باکتری ای کولای تولید کننده سم شیگا" (HUS/STEC) یکی از بزرگترین موارد از نوع خود در دنیاست.

HUS (سندروم همولیتیک یورمیک) بر خون، کلیه‌ها و در موارد شدی، بر دستگاه عصبی اثر می‌گذارد و ممکن است به خصوص در کودکان و سالمندان وضعیت وخیمی ایجاد کند. به گفته دولت آلمان در هر سال به طور میانگین 60 مورد HUS در این کشور گزارش می‌شود.

کد خبر 136631

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز