همشهری آنلاین: بطری‌های پلاستیکی آب معدنی‌ و دوغ که در فروشگاه‌‌های عرضه مواد غذایی و آشامیدنی در معرض حرارت و در زیر آفتاب داغ نگهداری می شوند، غیر قابل استفاده و سرطان‌زاست.

آب

  به گزارش ایلنا معاون مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت گفت: بطری‌های پلاستیکی که حاوی دوغ و نوشابه است، وقتی به مدت زیادی در معرض نورخورشید می ماند، مشتقات نفتی بطری‌ها از آن جدا شده و در نهایت وارد آب یا دوغ می‌شود.

مهندس غلامی ادامه داد: مردم باید توجه داشته باشند از این آب معدنی‌ها استفاده نکنند، چراکه مواد نفتی پس از جدا شدن در آب و مصرف محتویات آن، افراد را دچار بیماری‌های خطرناکی همچون سرطان می‌کند.

وی اضافه کرد: ترکیبات شیمیایی موجود در بطری‌های پلاستیکی از نوع A بوده و این ترکیبات بیشترین تاثیر خود را بر غدد چربی و لنفاوی می‌گذارد و در برخی بافت‌های بدن، باعث بروز تومور می‌شود.

معاون مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت، در خصوص تاریخ مصرف 6 ماهه آب معدنی‌‌ها نیز خاطرنشان کرد: اگر این آب معدنی‌‌ها در معرض حرارت نباشد، مصرف آن‌ها تا یک سال مشکلی ندارد ولی اگر در شرایطی نگهداری و عرضه شوند که تحت تاثیر مستقیم حرارت باشند، حتی قبل از 6 ماه هم غیر قابل استفاده می‌‌شوند.

برخی فروشندگان برای بازارگرمی، آب‌ معدنی ‌ها را در معرض دید مشتری و زیر نور آفتاب می‌‌چینند و این کار به شدت بر کیفیت آب‌ معدنی تأثیر منفی می‌گذارد.

کد خبر 136497
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز