شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۵:۴۲
۰ نفر

ترجمه - اعظم محمودوند: بای‌پس معده می‌تواند مانند هر جراحی دیگر،خطرات و عوارضی به‌دنبال داشته باشد.

عمل بای پس معده

 با اینکه هیچ نوع جراحی بدون خطری وجود ندارد اما شما می‌توانید با مراجعه به یک مرکز درمانی مجهز و پزشک مجرب، آن را به حداقل برسانید. بر همین اساس چند مورد از شایع‌ترین خطرات و عوارض بای‌پس معده در زیر ارائه می‌شود:

استنوسیس: به کوچک شدن دهانه معده یا روده کوچک استنوسیس یا تنگی مجرا گفته می‌شود. چه عاملی موجب تنگی مجرا می‌شود؟ معمولا علت آن بافت پیوندی فیبروزی محل زخم است. با شروع بهبود محل پیوند روده کوچک به معده، بافت پیوندی فیبروزی محل زخم تشکیل می‌شود. بافت پیوندی فیبروزی محل زخم موجب جمع‌شدن و انسداد مجرا و در برخی موارد حتی مانع عبور آب و سایر مایعات از آن می‌شود. معمولا کشیدن و باز کردن مجرا یا حتی انجام یک جراحی دیگر برای رفع این مشکل، ضروری است.

انسداد روده‌ها: بافت پیوندی فیبروزی محل زخم باعث بروز عارضه‌ای به نام چسبندگی می‌شود؛ معمولا یک تا 2درصد امکان دارد که یک چسبندگی مادام‌العمر ایجاد شود. در صورت انسداد یا بسته‌شدن روده‌ها، فردی که تحت عمل جراحی بای‌پس معده قرار گرفته دچار مشکلات معدی-روده‌ای شدید و دردناک خواهد شد. برای رفع انسداد روده نیز به جراحی نیاز است.

خونریزی داخلی: ممکن است یک خونریزی عودکننده در داخل شکم یا دستگاه گوارش به‌وجود آید. علت این خونریزی بریده‌شدن تعدادی از عروق خونی حین برش معده و روده‌هاست. در این موارد بیمار باید تحت درمان دارویی و تزریق خون و در موارد شدید حتی عمل جراحی قرار گیرد.

عفونت‌ها: امکان عفونت محل برش جراحی بای‌پس معده- چه به روش جراحی لاپاراسکوپی و چه به روش جراحی باز- وجود دارد. عفونت، از جمله عوارض احتمالی هر نوع جراحی است و درصورت مشاهده هرگونه علامت عفونت باید فورا به پزشک مربوطه اطلاع داده شود. علائم عفونت محل جراحی شامل ترشح چرکی، تب، التهاب ناحیه عمل و سوزش پوست اطراف است.

لخته‌های خونی: ممکن است این عارضه که ترمبوز نیز نامیده می‌شود، در سایر جراحی‌ها نیز رخ دهد. احتمال تشکیل شدن لخته خونی در بیمارانی که تحت جراحی بای‌پس معده قرار می‌گیرند، بسیار زیاد است. علت این امر مداخلات تهاجمی جراحی است که بدن را وادار به افزایش انعقاد خون می‌کند. می‌توان با دادن داروهای رقیق‌کننده خون قبل از انجام جراحی و راه رفتن هر چه زودتر پس از جراحی، از لخته‌شدن خون پیشگیری کرد.

فتق: درصورت ورود غیرمجاز بخشی از روده به داخل حفره معده، فتق ایجاد می‌شود و این امر معمولا تقریبا یک سال پس از جراحی بای‌پس معده رخ می‌دهد. درد شدید معده که با هیچ دارویی تسکین پیدا نمی‌کند و به سرعت نیز از بین می‌رود، یکی از علائم فتق است.

نشت محل بهم پیوستگی: این حالت در هنگام وجود یک نشتی از داخل دستگاه معدی-روده‌ای به داخل فضای استریل اطراف آن رخ می‌دهد. نشت محل به هم پیوستگی خطرناک است و می‌تواند به آبسه و عفونت منجر شود. معمولا در این موارد مصرف فوری آنتی‌بیوتیک و اغلب اوقات عمل جراحی مجدد، ضرروی است.

کلا جراحی بای‌پس معده بی‌خطر است، اما لازم است از عوارض احتمالی آن اطلاع یافت تا اقدامات لازم برای پیشگیری از آنها انجام شود.

ایزاین آرتیکلز

کد خبر 136188

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز