وکلای ملت با 176 رأی موافق تقاضای تحقیق و تفحص از واگذاری و پرداخت سود سهام عدالت را تصویب کردند.

edalat

 

به گزارش فارس، گزارش تقاضای تحقیق و تفحص از واگذاری و پرداخت سود سهام عدالت که پس از ارجاع به کمیسیون برنامه و بودجه و طی مراحل مختلف مندرج در ماده‌198 آیین‌نامه داخلی در جلسه مورخ88.8.17 به تصویب این کمیسیون رسیده بود، صبح دیروز در صحن علنی مجلس مورد بحث و بررسی قرار گرفت. بر پایه این گزارش، وکلای ملت پس از انجام بررسی‌ها پیرامون این تقاضا در نهایت آن‌را در صحن مجلس به تصویب رساندند.

متن گزارش کمیسیون

متن کامل گزارش بدین شرح است: مبنای واگذاری سهام عدالت به 6 دهک خانوارهای جامعه، احکام مندرج در فصل ششم قانون «اصلاح موادی از برنامه چهارم توسعه و اجرای سیاست‌های کلی اصل‌44 قانون اساسی» است. به موجب این قانون، به دولت اجازه داده شد تا 40‌درصد مجموع ارزش سهام بنگاه‌های واگذاری در هر بازار را با ضوابط ذیل واگذار کند:

الف- در مورد دهک پایین درآمدی با اولویت روستانشینان و عشایر، 50 درصد تخفیف در قیمت سهام واگذاری با دوره تقسیط 10ساله
ب- در مورد 4‌دهک بعدی تقسیط تا 10 سال حسب مورد داده خواهد شد.

پرسش‌های مجلس

با توجه به عملکرد دولت در واگذاری سهام عدالت و به‌ویژه توزیع سود سهام مربوط به سال‌1386 در خرداد ماه‌88 و همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری که به‌شدت شبهه بهره‌برداری دولت در جلب آرای مشمولان دریافت سود سهام عدالت (حدود 9‌میلیون نفر از واجدان شرایط) را ایجاد و تقویت کرده، سؤالات زیر به‌صورت جدی مطرح بوده و نیازمند روشنگری برای مردم و نمایندگان آنان در مجلس شورای اسلامی بود:

1 - مبانی قانونی توزیع سهام عدالت و تشکیل شرکت‌های تعاونی شهرستانی و سرمایه‌گذاری استانی مربوطه قبل از تصویب و ابلاغ قانون مذکور چه بوده است؟
2 - با توجه به اینکه مبنای قانونی واگذاری سهام عدالت قانون فوق‌الذکر است، اصولا واگذاری سهام عدالت در سال 1386 (قبل از ابلاغ قانون از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام) براساس چه مجوزی صورت گرفته است؟ آیا نحوه واگذاری سود سهام عدالت براساس ضوابط قانونی انجام شده است؟
3 - مبانی محاسبه سود سهام واگذار شده چیست؟ و تخصیص 800 هزار ریال سود سهام واگذار شده برای سال‌1386 بر چه اساس بوده است؟
4 - با توجه به اینکه دولت موظف بوده است بهای سهام واگذار شده را به‌صورت اقساط 10‎ساله از محل سود متعلقه از ‌دریافت‌کنندگان سهام اخذ و به حساب خزانه واریز کند، میزان و مستندات واریزی اقساط یادشده به خزانه چیست؟
5 - ساز و کار جمع‌آوری سود سهام واگذار شده از شرکت‌های گروه 2‌ماده 2 قانون توسط شرکت کارگزاری سهام عدالت چه بوده است؟
6 - مستندات پرداخت سود سهام به میزان 800‌هزار ریال به بخشی از واجدین شرایط به ‎رغم تأکید قانونگذار به پرداخت بهای سهام واگذار شده از محل سود آن‌چه بوده و انتخاب زمان پرداخت به ذینفعان (با فرض قانونی بودن این اقدام) بر چه اساس بوده است؟
7 - منابع مالی پرداخت سود سهام یادشده در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری چگونه تأمین شده است؟
8 - آیا در تشکیل شرکت‌های تعاونی شهرستانی و سرمایه‌گذاری استانی و سازوکار تنظیم روابط آن با دولت، الزامات و ملاحظات ماده‌38 قانون رعایت شده است؟

 

کد خبر 136067

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز