گروه اجتماعی ـ مینا شهنی: مهم‌ترین دغدغه بازنشستگان را در حال حاضر می‌توان بالا بودن هزینه‌درمان دانست.

درمان

آنها غالبا از ناتوانی‌‌شان در پرداخت هزینه‌های درمان گله‌مندند.این درحالی‌است که یکی از ویژگی‌های زندگی پس‌ازبازنشستگی نیاز روزافزون این افراد به مراجعه به پزشک و استفاده از انواع وسایل کمک پزشکی است.با اوج‌گیری هزینه‌های درمان در کشور، طبیعی است که گروه بیشتری در پرداخت این هزینه‌ها ناتوان خواهند شد.

در آخرین روزهای فروردین ماه علیرضا اولیایی منش، مدیرکل دفتر ارزیابی فناوری، تدوین استاندارد و تعرفه سلامت وزارت بهداشت به خبرگزاری فارس گفته بود که تورم 17درصد مبنای تعرفه‌های پزشکی است اما قیمت‌ها هنوز در مرحله چانه‌زنی است. عدد 17درصد را بانک مرکزی برای تورم در بخش درمان امسال مطرح کرده بود.

هنوز تعرفه‌های جدید بخش پزشکی اعلام نشده است اما دیروز صمدالله فیروزی، سرپرست معاونت امور اجتماعی وزارت رفاه و تأمین اجتماعی گفت که طرح تعیین تعرفه‌های درمانی بخش‌های خصوصی و دولتی در حال طی کردن روال قانونی تصویب در هیأت وزیران است و امیدوارم تعرفه‌ها تا پایان خرداد تصویب شود. به هر حال تا اینجای کار می‌توان پیش‌بینی کرد که تعرفه خدمات درمانی اگر 17درصد افزایش نداشته باشد میزان افزایش آن کمتر از این هم نخواهد بود.

گره‌گشایی

در شرایط کنونی و با هدفمندی یارانه‌ها چندان بعید نیست که تورم بیشتر از سال‌های پیش باشد و بر همین اساس هم بازنشستگان با مشکلات بیشتری در بخش درمان روبه‌رو خواهند شد. ‌از طرفی دفترچه‌های بیمه‌ درمانی حکایتی مخصوص به‌خود دارند که رضایت بیمه شدگان را کسب نکرده‌اند و از سوی دیگر بیمه تکمیلی این دسته از مردم با مشکلاتی روبه‌روست و هزینه درمان را بر دوش بازنشستگان خواهد گذاشت.

تأمین اجتماعی

صندوق تأمین اجتماعی تا چندی پیش بیمه‌شدگانش را بی‌نیاز از بیمه تکمیلی می‌دانست و دفترچه‌های درمانی را برای حل مشکلات درمانی کامل می‌دانست اما اعتراض بیمه شدگان و درخواست‌های مکررشان سبب شد تا سرانجام مدیران این صندوق به فکر بیمه تکمیلی بیفتند.

بیمه تکمیلی بازنشستگان صندوق تأمین اجتماعی نخست از سوی کانون‌های بازنشستگی به‌طور جداگانه انجام شد اما بعد از پشت سر گذاشتن کش و قوس فراوان، علی حافظی مدیرعامل این صندوق اعلام کرد که امسال بیمه تکمیلی بازنشستگان به شکل متمرکز انجام خواهد شد و انجام این کار را زمینه ساز دریافت خدمات مناسب‌تر و یکسان برای بازنشستگان دانست.هنوز معلوم نیست که صندوق تأمین اجتماعی قصد دارد با کدام‌یک از شرکت‌های بیمه کشور قرارداد بیمه تکمیلی بازنشستگان را منعقد کند اما با توجه به ازدحام مراکز درمانی ملکی این صندوق ممکن است برخی از مشکلات این گروه حل شود.

بازنشستگی کشوری

بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری اما از طریق شرکت آتیه سازان حافظ، بیمه تکمیلی دارند. این شرکت که وابسته به سازمان خدمات درمانی کشور است در چند سال گذشته همواره این کار را انجام داده است.

و اما بیمه تکمیلی

بیمه‌های تکمیلی بسیاری از نیازهای بازنشستگان را پوشش نمی‌دهند، سمعک، عینک، عصا، ویلچر و بسیاری از وسایلی را که بازنشستگان نیازدارند به‌طور کامل تحت پوشش ندارند. از سوی دیگر این دسته از بیمه‌ها معمولا آزمایش‌های تشخیص پزشکی را قبول نمی‌‌کنند و حتی در شرایطی که سالمندان نیازمند استفاده از خدمات پرستاری هستند بیمه‌های تکمیلی قادر نیستند که این نیازها را پوشش دهند و همین مشکلات باعث بخشی از نارضایتی بازنشستگان است.

کد خبر 136059

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز