آقای هاشمی، گفته می‌شود شرکت سایپا قصد دارد سهام زیرمجموعه‌های ایران خودرورا بخرد. می‌توانید به‌عنوان رئیس کمیسیون صنایع در این باره توضیح بدهید؟

این موضوع بارها در کمیسیون صنایع مجلس مطرح شده است. با هر تلاشی که بخواهد منجر به ادغام ایران خودرو در سایپا شود مخالف هستیم و آن را به‌ضرر صنعت خودروسازی می‌دانیم و کمیسیون به‌شدت با آن مخالف است. این موضوع در زمان آقای بذرپاش برای نخستین بار مطرح و با مخالفت نمایندگان مواجه شد. در سال گذشته هم دوباره موضوع داغ شد که در آن زمان هم به‌شدت با ادغام این 2شرکت بزرگ خودروسازی مخالفت شد. سیاست حمایتی از خودروسازان سبب شده تا حداقل انتظار داشته باشیم که از هم مستقل باشند و با هم رقابت کنند تا حداقل به‌نحوی مشتری از این رقابت سهم ببرد.

پس در مورد خرید ایران خودرو به‌طور غیرمستقیم و ادغام آن در سایپا چنین بحث‌های کارشناسی صورت نگرفته است؟

به هیچ وجه کار کارشناسی نکرده و اصلا به این موارد نپرداخته‌اند و تنها یک تصمیم غیرمعمول و کارشناسی است. به مدیرعامل سایپا توصیه کردیم که خودشان را از این بحث حاشیه‌ای دور کنند و به‌دنبال بالابردن کیفیت و تنوع در تولیدشان باشند. من بارها شخصا از این آقایان این موضوع را خواسته‌ام و امیدوار بودم دیگر دوباره چنین تصمیمی را اجرایی نکنند. اما آنچه به گوش ما رسیده این است که از روش‌های زیگزاگی دارند برای گرفتن ایران‌خودرو استفاده می‌کنند که به‌شدت مخالف هستیم.

چه کسانی چنین طرحی را دنبال می‌کنند؟

من به‌طور کلی اشاره کردم. آقایان از روش‌های واسطه‌ای برای خرید استفاده می‌کنند. سایپا یک مجموعه‌ای را در اختیار خودش قرار داده و دارد از طریق آن بخش‌هایی از ایران خودرو را به‌طور تفاهمی می‌خرد. این کارشان به هیچ وجه به مصلحت نیست.

یعنی بدون بورس و نظارت شورای رقابت؟

از لحاظ قانونی ضرورت عرضه در بورس ندارد. فروش سهام زیرمجموعه‌های ایران خودرو دارد با هدف خاصی انجام می‌شود. از طرفی شورای رقابت باید نقش پررنگ تری نشان دهد و به‌طور رسمی می‌گویم شورای رقابت تا الان موفق نبوده و موضع‌گیری‌های خوبی نداشته است.

آقای پوستین دوز مدیرعامل سایپا در برابر این مخالفت‌های شما چه پاسخی دارند؟

بارها می‌گویند که در دنیا فلان شرکت خودروسازی مهم با فلان شرکت ادغام شده، اما موضوع به همین سادگی نیست.

از امروز قرار است که در کمیسیون صنایع مجلس موضوع پرحاشیه خرید برخی زیرمجموعه‌های ایران خودرو توسط شرکت سایپا در دستور کار قرار دهد. سید حسین هاشمی رئیس کمیسیون صنایع مجلس در گفت‌وگو با همشهری تاکید دارد که نگاه او تنها کارشناسی خرید سهام ایران خودرو بوده و کاری ندارد که چه کسی در مراحل بعدی پشت آن قرار دارد.

کد خبر 135817

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز