گروه اندیشه: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های فلسفه معاصر، خروج آن از حصارهای تنگ دانشگاهی و همنواشدن آن با امور روزانه و دیگر رشته‌های علمی و دانشگاهی است. البته در این میان هم می‌توان به فلسفه‌های قاره‌ای نظر داشت و هم به فلسفه‌های موسوم به تحلیلی.

کتاب

 با این حال، این جست‌وجو یا در واقع امکان گفت‌وگوی فلسفه با دیگر ساحت‌های علمی، در فلسفه تحلیلی به شکل مدون‌تر و انسجام یافته‌تری وجود دارد. بر همین اساس، اصطلاح فلسفه‌های مضاف که همان ارتباطات بینارشته‌ای فلسفه با دیگر دانش‌هاست، در قلمرو فلسفه تحلیلی کاربرد گسترده‌ای یافته و فیلسوفان این سامان، در طول مسیر اندیشه‌ورزی خود، علاقه‌مند به یکی از شاخه‌های فلسفه مضاف بوده‌اند. هم‌اکنون شاخه‌هایی چون فلسفه علم، فلسفه اخلاق، فلسفه دین، فلسفه محیط‌زیست، فلسفه پزشکی، فلسفه ذهن و... در جهان فلسفه تحلیلی، طرفداران زیادی دارد و فیلسوفان این حوزه فلسفی، در یکی از این شاخه‌ها ورزیده می‌شوند.

هر علمی، از «موضوع»، «مسائل» و «مبادی» شکل گرفته است. موضوع امری کلی است که علم به آن شناخته شده و از عوارض آن سخن می‌رود، مسائل نیز عوارض و احوالی است که بر موضوع علم حمل می‌شود و مبادی هم مقدمات و پیش‌فرض‌هایی است که در علم به طور مسلم پذیرفته و مفروض است. از جمله مبادی علم، اثبات وجود موضوع آن علم است که باید در علمی برتر و کلی از آن صحبت شود. این علم برتر و کلی که از پیش‌فرض‌ها و مبادی علوم سخن به میان می‌آورد، فلسفه علم یا فلسفه علوم خوانده می‌شود و می‌توان آن را به گونه‌های مختلفی از جمله فلسفه فیزیک، فلسفه پزشکی و فلسفه اخلاق بخش‌بندی کرد. در این میان، «فلسفه پزشکی» را می‌توان یکی از زیرشاخه‌های «فلسفه علم» دانست.

به عبارت بهتر، «فلسفه پزشکی» به بحث درباره مبادی و وجود علمی به نام پزشکی می‌پردازد. موضوع علم پزشکی، انسان و بیش از همه تندرستی جسم انسان است. از این حیث، فلسفه پزشکی به بحث و استدلال درباره ابعاد گوناگون این مسئله (تندرستی جسم) و تأثیر آن بر دیگر جنبه‌های انسانی، علاقه‌مند است.هم‌اکنون «فلسفه پزشکی» از گرایش‌های فلسفی پرطرفدار در جهان امروز است که طیف گسترده‌ای از پژوهشگران پزشکی و سلامت و نیز فیلسوفان را به خود جلب کرده و کتاب‌ها و مجله‌های تخصصی بی‌شماری در این باره چاپ می‌شود.

کتاب «آشنایی با فلسفه پزشکی» با تکیه بر تجربه‌ها و یافته‌های اخیر در حوزه فلسفه پزشکی تلاش دارد تا به واقعیت اموری که در این حوزه (پزشکی) مطالعه می‌شوند نزدیک شده و در نهایت به حقیقت تندرستی و درمان انسان‌ها برسد. نویسنده کتاب، دکتر سیدمهدی موحد ابطحی با بهره‌گیری از منابع گوناگون در فلسفه پزشکی، در حد امکان کتابی آسان‌یاب فراهم آورده تا هم برای پزشکان و هم پژوهشگران فلسفه قابل استفاده باشد. این کتاب که توسط مرکز تحقیقات علوم‌انسانی سلامت به تصویب رسیده و مؤسسه بصیر در اصفهان آن را به چاپ رسانده، در 8 فصل علوم‌انسانی سلامت، فلسفه پزشکی، مفاهیم و فلسفه‌های مرتبط، آموزش‌های دانشگاهی، مهارت‌های منطبقی بالینی، روش‌شناسی، مراکز فعال در ترویج فلسفه پزشکی، مجلات و نشریات و نیز دو پیوست «اصطلاحات و تأثیرگذاران» سامان یافته است.

کد خبر 135639

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز