همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد یک مکمل غذایی متشکل از اسید آمینه و ویتامین‌های آنتی‌اکسیدان می‌تواند خطرات دچار شدن زنان باردار به یک عارضه خطرناک به نام پره-اکلامپسی را کاهش دهد.

food supplement

به گزارش خبرگزاری فرانسه پره-اکلامپسی که پنج درصد زنان در اولین بارداری را مبتلا می‌کند، و به فشار خون به طور طبیعی غیربالا، تجمع پروتئین در ادرارف و تورم پنجه و قوزک پاها می‌انجامد.

علت این عارضه نامعلوم است، و تنها راه تسکین بالقوه مرگبار این عارضه به دنیا آوردن نوزاد است.

پژوهش‌های قبلی نشان داده است که میان کمبود ال- آرژینین، یک اسید آمینه که به حفظ جریان سالم خون در بارداری کمک می‌کند، رابطه وجود دارد.

برخی از کارشناسان همچنین پبشنهاد کرده‌اند ویتامین‌های دارای خواص آنتی‌اکسیدان ممکن است به محافظت از این عارضه کمک کنند.

پژوهشگران به سرپرسی فلیپه وادیلو- اورتگو از دانشگاه ملی در مکزیکو سیتی بررسی را طراحی کردند تا دریابند آیا ترکیت ال- آرژینین و آنتی‌اکسیدان‌ها می‌تواند مانع از شروع این عارضه شود یا نه.

حدود 750 زن باردار در مکزیکو سیتی که در معرض خطر بالای پره- اکلامپسی به طور اتفاقی به سه گروه تقسیم شدند.

یک سوم زنان روزانه قطعه‌های غذایی حاوی هر دوی ال- آرژینین و ویتامین‌های آنتی‌اکسیدان، به یک سوم زنان قطعات فقط حاوی ویتامینف و به یک سوم زنان قطعات دارونما داده شد.

دادن این مکمل‌ها هنگامی که این زنان در حدود هفته 20 بارداری بودند آغاز شد، و تا هنگام زایمان ادامه یافت.

نسبت زنانی که دچار پره- اکلامپسی شدند، در گروه دارونما 30.2 درصد، در گروه دریافت‌کننده فقط ویتامین 22.5 درصد، و 12.7 درصد در گروه دریافت‌کننده ال-آرژینین به علاوه ویتامین بود.

به گفته این پژوهشگران که نتایج آن در جورنال پزشکی بریتانیا منتشر شده است، مکمل‌های غذایی همچنین به میزان قابل‌توجهی خطر تولد پیش‌رس را در مقایسه با گروه دارونما را کاهش دادند.

آنها نتیجه می‌‌گیرند: "این مداخله نسبتا ساده و ارزان‌قیمت ممکن است ارزشی برای کاهش خطر پره-اکلامپسی و زایمان پیش‌رس ناشی از آن داشته باشد."

اما به گفته آنها بررسی بیشتر برای تعیین کردن این که این نتایج را می‌توان در آنها تکرار کرد یا نه.

کد خبر 135493

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز