همشهری آنلاین- هلن صدیق بنای: گفته می‌شود؛ انسان اولیه ایده ساخت خانه و سر پناه را از حیوانات وحشی الهام گرفته است.

 

 

حیوانات وحشی برای شروع زندگی، زاد و ولد، شرایط جغرافیایی و پنهان شدن از چشم دشمنان برای خود آشیانه و سر پناه می‌سازند.

سر پناه و خانه‌هایی که در زیرزمین، روی درختان، داخل شکاف سنگ‌های کوهستان یا لابه‌لای آبسنگ‌های مرجانی، بین‌نیزارها، بین‌شاخ و برگ‌ها، توی تنه پوسیده درختان، بر لبه‌پنجره و سقف‌های بیرونی خانه‌ها در شهر‌ها و... با چشم مسلح و غیر مسلح دیده می‌شوند. حیواناتی هم هستند که خانه‌هایشان‌ را با خود حمل می‌کنند؛ مانند؛ لاک‌پشت‌ها و حلزون‌ها.

یا حیوانات راحت طلبی که به خود زحمت خانه ساختن نمی‌دهند؛ مثل روباه یا پرندگانی که از لانه‌های قدیمی دیگر حیوانات استفاده می‌کنند. مارمولک‌ها هم اجاره‌نشین هستند. آنها در دودکش‌های گرم و مرطوب برج‌های موریانه‌ها زندگی می‌کنند.

فرم و شکل این خانه‌ها نیز ساده یا پیچیده است. ولی با تمام ظرافت، ریزه‌کاری و پشت‌کار بی مثال ساخته می‌شوند.

جالب است بدانید، لانه موریانه‌ها، بسیار پیچیده و تو در تو است. برای ساخت آن موریانه‌های بسیاری شبانه‌ روز تلاش می‌کنند. برج‌های موریانه‌ای که گاهی ارتفاع آنها به بیش از 5 متر هم می‌رسد، حدود 10 تا 50 سال طول می‌کشد، تا ساخته شوند.!

لانه سازی حیوانات

 

پرندگان نیز برحسب تنوع خانواده و گونه، دارای لانه و آشیانه‌های بسیار متنوع و جالب هستند. حتی در بعضی مناطق این انسانها هستند که برای آنها لانه تهیه کرده یا می‌سازند.

پرندگان بر حسب نیاز برای ساخت لانه مورد نظر از چوب‌های خشک کوچک، پوشال، گل و لای و هر چیز مناسب دیگر، استفاده می‌کنند.

تماشای لانه‌سازی پرندگان در نوع خود برای انسان‌ها، بخصوص برای birds watching ها یا تماشا کننده‌های پرنده، بسیار زیبا و جالب است.

در این میان پرنده "قرمز کم رنگ یا Hornero" از آن دسته پرنده‌های است که با تلاش و پشت کار چند روزه زوجین در لانه سازی، شما را مجذوب مهندسی و معماری غریزی خود، می‌کنند.

این پرنده بومی کشور آرژانتین و یکی از پر جمعیت‌ترین نوع پرنده است. محدوده گسترش زیستی آنها شامل؛ جنوب شرقی امریکا، برزیل، اسپانیا و آرژانتین است.

تصاویر فوق تماشای لانه‌سازی یک جفت پرنده "قرمز کم رنگ" خوشبخت در نومبیا از نگاه لنز دوربین است.

لانه این پرنده‌ها شبیه کوره‌های خاک رس است با ورودی بسیار کوچک که به آن Ovenlike، Ovenbird، لانه گلی یا کوره‌ای و جان گلی می گویند. لانه به شکل دایره و از ترکیب گل و لای با خاشاک در فصل بارانی ساخته می‌شود.

این پرندگان سالانه، لانه خود را بازسازی و تعمیر می‌کنند، یا اینکه به ساختن یک لانه جدید دست می‌زنند. در طول مدت ساخت لانه پرنده‌ها سر تا پا گلی می شوند. این پرنده جزء معدود حیواناتی است که لانه خود را با همکاری همه جانبه همسر و بدون هیچ درگیری می‌سازد.

http://socyberty.com

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز