همشهری آنلاین: تندیس علی نصیریان از پیشکسوتان هنر بازیگری و چهره‌ ماندگار کشور در هفته‌ میراث‌فرهنگی رونمایی می‌شود.

علی نصیریان

به گزارش فارس، حسن محسنی،مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد ضمن بیان این‌ مطلب از اجرای برنامه‌های متنوع به مناسبت هفته میراث‌فرهنگی و روز جهانی موزه در این مجموعه خبر داد و اظهار داشت: راه‌اندازی موزه نابینایان، برگزاری جشنواره سفر و گردشگری با عنوان"ایران به روایت کهن"،گشایش رسمی موزه آشپزخانه سلطنتی و بازگشایی زیرزمین موزه سلاح‌های درباری و برپایی نمایشگاه رویای چوب از جمله برنامه‌هایی است که در این مجموعه برگزار خواهد شد.

محسنی برپایی نمایشگاه تخصصی فرش دست‌باف و صنایع‌عشایری در موزه نگارستان و نمایشگاه عکس "کوچ عشایر" به مدت یک هفته در مقابل موزه برادران امیدوار را از دیگر ویژه برنامه‌های این هفته دانست و افزود: برای روز 2 خرداد نیز برگزاری برنامه حرکت نمادین کوچ عشایر و سفر آن‌ها در در مسیرهای مختلف مجموعه سعدآباد پیش‌بینی شده است.

وی با بیان این‌که موزه آشپزخانه سلطنتی همزمان با نوروز 90 فعالیت خود را به طور آزمایشی شروع کرد، گفت: پس از تجهیز بیشتر این موزه و پاره‌ای تغییرات در چیدمان و نمایش اشیاء بیشتر و تکمیل آن تصمیم گرفتیم تا همزمان با هفته میراث‌فرهنگی و روز 2 خرداد این موزه را به طور رسمی برای بازدید علاقمندان افتتاح کنیم.

مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد همچنین درباره گشایش زیر زمین موزه سلاح های درباری به عنوان بخشی از این موزه، افزود:این قسمت از موزه سلاح‌های درباری با پایان عملیات مرمت و ساماندهی اشیاء و آثار همزمان با هفته میراث فرهنگی گشایش می‌یابد.

وی نمایش سلاح‌های قدیمی دوره قاجار و پهلوی و نمایش عکس و فیلم مستند مربوط به دوران قاجار و پهلوی و نیز تعدادی از مدال‌ها و کلاه‌های نظامی دوره پهلوی را از برنامه‌های موزه سلاح‌های درباری در این هفته برشمرد.

محسنی در ادامه با بیان این‌که تلاش کردیم تا با برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های متنوع، دست پر به استقبال هفته میراث‌فرهنگی و روز جهانی موزه برویم، درباره جشنواره "ایران به روایت کهن" گفت: این جشنواره روز 25 اردیبهشت‌ماه آغاز شده و تا31 اردیبهشت ادامه دارد.

وی ادامه داد: رونمایی از بزرگترین کیک بناهای تاریخی ایران نیز روز 28 اردیبهشت صورت می‌گیرد.

به گفته محسنی، گردهمایی خودروهای کلاسیک با حضور حداقل یکصد دستگاه اتومبیل کلاسیک از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده است و طبق پیش بینی صورت گرفته در هر اتومبیل یک کودک با لباس محلی یکی از مناطق ایران حضور خواهد داشت.

مدیرمجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد گفت:در این جشنواره با مشارکت اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان‌های کشور ایستگاه‌های ساخت و تولید صنایع‌دستی و معرفی سوغات، پوشاک محلی، جاذبه‌های گردشگری و تاریخی، موسیقی محلی و فولکلوریک نیز برپا می‌شود.

محسنی برپایی غرفه‌های مرتبط با صنعت گردشگری ایران شامل غرفه آژانس‌های مسافرتی، غذا و شیرینی‌های محلی، هتل‌ها و مراکز اقامتی،سوغات ،محصولات فرهنگی و... را از دیگر بخش‌های این جشنواره برشمرد و افزود: در جشنواره ایران به روایت کهن ایستگاه‌های متنوع دیگر نیز با موضوع پرده‌خوانی،نمایش و بازی‌های محلی، ساخت سفال، مجسمه‌سازی، معرق و منبت‌کاری و...نیز برپا می‌شود.

مدیرمجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد همچنین از اعلام اسامی برگزیدگان مسابقه زیباترین هفت سین نوروز 90 نیز درهفته میراث فرهنگی و بر پایی نمایشگاهی از عکس‌های ارسالی خبر داد.

اجرای برنامه خیمه‌شب‌بازی، تئاتر و نمایش شهر‌‌فرنگ در موزه نیم‌قرن کودکی، برپایی نمایشگاه شمعدان‌ها و گلدان‌های تزئینی موزه ظروف سلطنتی سعدآباد و راه‌اندازی نشریه‌ الکترونیکی از دیگر برنامه‌های مجموعه سعدآباد به مناسبت هفته میراث فرهنگی است که محسنی به آن اشاره کرد.

مراسم بزرگداشت هفته میراث فرهنگی هرسال از 28 اردیبهشت برابر با روز جهانی موزه تا 3 خرداد در کشور برگزار می‌شود.

 

کد خبر 135148

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز