شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۹
۰ نفر

گروه ادب و هنر - ندا انتظامی: 23 اردیبهشت روزی است که نوای سازهای موسیقی محلی به سکوت 6 ساله جشنواره موسیقی نواحی پایان داد.

جمعه‌شب هنرمندان موسیقی نواحی به همراه مسئولان در سالن خانه شهر کرمان گرد‌آمدند تا جشنواره را رسما افتتاح کنند و البته قبل از افتتاحیه، یعنی صبح جمعه حمید شاه‌آبادی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، احمد سعیدی، مدیرکل ارشاد استان کرمان، مهندس نجار استاندار کرمان و علی ترابی سرپرست دفتر موسیقی ارشاد در تالار عماد گرد هم آمدند. در این گردهمایی عنوان شد که دبیرخانه جشنواره موسیقی نواحی به‌مدت 3 سال در کرمان برپا خواهد شد.

برگزاری جشنواره موسیقی نواحی باعث شد که توجه همه مسئولان به اهمیت و شأن اینگونه کم‌اقبال موسیقی متمرکز شود. گرچه همه مسئولان با تاکید بر نقش این نوع موسیقی وعده دادند که توجه به این نوع موسیقی در راس امور قرار دارد؛ به‌طوری که شاه‌آبادی وعده داد که از این جشنواره تا جشنواره بعدی با حمایت‌های صورت گرفته شاهد اجراهای صحنه‌ای گروه‌های نواحی در طول سال خواهیم بود.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد از راه‌اندازی 8 پایگاه موسیقی نواحی در 8 استان کشور خبر داد و گفت: سال 90، 3 پایگاه در زاهدان، بندرترکمن و کرمان کار خود را آغاز می‌کنند. گرچه تداوم و زنده‌ماندن موسیقی به حضور فعالانه اهالی موسیقی در هر شهر و استان بستگی دارد.

هفتمین جشنواره موسیقی نواحی در افتتاحیه خود این شوق را زنده کرد که به این ژانر توجه ویژه‌ای خواهد شد. گرچه اعلام نامشخص بودن دبیر هشتمین جشنواره موسیقی نواحی و اینکه برای معرفی دبیر دوره آینده هیچ برنامه‌ای وجود ندارد از سوی شاه‌‌آبادی نگرانی‌هایی را برای آینده این جشنواره به‌وجود آورد، خصوصا اینکه اعلام شده است که برای 3دوره آتی این جشنواره برنامه‌ریزی شده است، اما در همان جلسه و بلافاصله ترابی اعلام کرد سیاست‌های کلی جشنواره ارتباط چندانی به دبیران هر دوره ندارد و به‌زودی دبیر هشتمین جشنواره موسیقی نواحی مشخص و معرفی می‌شود.

افتتاحیه جشنواره موسیقی به‌دلیل نقش این موسیقی از چنان اهمیتی برخوردار بود که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیامی را برای این جشنواره ارسال کرد. امیراحمدی، مشاور ارشد وزیر فرهنگ و ارشاد نیز با خواندن پیام وزیر در ارتباط با جشنواره موسیقی نواحی خواستار ساخت سالنی در خور مردم کرمان شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیام خود با اشاره به ریشه داشتن موسیقی نواحی در باورهای مردم گفت: منظومه‌های موسیقایی این سرزمین بسیار فراوان و بکر است؛ پنهان در ذهن هنرمندانی فراموش‌شده که بر دفتر موسیقی است تا آن‌را از سینه‌های سوخته درآورند و بر‌آن رنگی از تازگی بزنند. هنر خنیایی نواحی می‌تواند دستمایه تحولی اساسی در موسیقی ما شود. مردم باورمند و جوهرپسند ما به حاصل این جشنواره‌ها امیدوار خواهند شد، اگر آنان را با زبان موسیقی فاخر بیشتر‌ آشنا کنیم.

شاه‌آبادی در افتتاحیه هفتمین جشنواره موسیقی نواحی اعلام کرد که برای موسیقی محلی ردیف بودجه درنظر خواهد گرفت. گفتنی است، در طول جشنواره هر روز صبح‌ها و شب‌ها در پارک‌ها و میادین اصلی شهر کرمان گروه‌های موسیقی نواحی استان کرمان به اجرای موسیقی می‌پردازند. هفتمین جشنواره موسیقی نواحی تا 28 اردیبهشت در تهران و کرمان به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

کد خبر 134959

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز