شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۷:۴۴
۰ نفر

گروه حوادث: حکم قصاص جوان اسیدپاش که قرار بود صبح دیروز در بیمارستان دادگستری تهران به اجرای درآید، متوقف شد.

آمنه بهرامی

به گفته شاکی پرونده، نبود شرایط لازم برای اجرای حکم در بیمارستان دلیل توقف اجرای حکم بوده است. صبح دیروز آمنه بهرامی، دختر جوانی که چند سال قبل در جریان اسیدپاشی پسری به نام مجید، بینایی هر دو چشم خود را از دست داده بود، همراه اعضای خانواده‌اش در بیمارستان دادگستری تهران حضور یافت تا شاهد اجرای حکمی باشد که طی سال‌های گذشته خواسته‌ای جز اجرای آن نداشت.

او که پیش از این بارها اعلام کرده بود حاضر به گذشتن از قصاص متهم نیست، روز گذشته نیز برای اجرای حکم وارد محل اجرای حکم شد اما درحالی‌که عقربه‌های ساعت، 10 صبح را نشان می‌داد و زمان اجرای حکم فرا رسیده بود، خبر رسید که اجرای این حکم با دستور قضایی متوقف شده است.

آمنه درخصوص علت توقف اجرای حکم به همشهری گفت: صبح دیروز وقتی خبر توقف اجرای حکم را شنیدیم نزد مسئولان اجرای احکام رفتیم تا پیگیر ماجرا شویم. آنها هم گفتند به خاطر اینکه بیمارستان امکانات کافی برای اجرای حکم را نداشته، اجرای آن متوقف شده است. وی ادامه داد: با این حال به ما گفته شد که به‌زودی امکانات اجرای حکم فراهم می‌شود و حکم قصاص تا آخر هفته به اجرا درخواهد آمد.

شروع ماجرا

پرونده جنجالی آمنه، بعدازظهر یکی از روزهای آبان 83 گشوده شد. در آن زمان، دختر جوان در حال بازگشت از محل کارش به خانه بود که در نزدیکی پارک رسالت، پسر جوانی به او نزدیک شد و به‌صورتش اسید پاشید. با فریادهای دلخراش دختر جوان، شاهدان به کمک او شتافتند و وی را به بیمارستان رسالت منتقل کردند. او بعد از شست‌وشوی اولیه صورتش، به بیمارستان مطهری و مدتی بعد به بیمارستان لبافی‌نژاد انتقال یافت. درحالی‌که آمنه روی تخت بیمارستان بستری بود، جوان اسید پاش که مجید نام دارد از سوی پلیس دستگیر شد.

با دستگیری مرد جوان معلوم شد که وی خواستگار آمنه بوده اما وقتی از او جواب رد شنیده بود، تصمیم به اسید پاشی به‌صورت او گرفته بود. در آن زمان آمنه درباره این حادثه گفت: وقتی در دانشگاه درس می‌خواندم متوجه شدم که یکی از دانشجویان به نام مجید به من علاقه‌مند شده است. حتی چند بار خانواده‌اش با منزل ما تماس گرفتند اما مادر من به‌دلیل مخالفت من با این ازدواج و تفاوت‌هایی که بین خانواده‌های ما وجود داشت به او جواب منفی داد. بعد از آن بود که مزاحمت‌های مجید شروع شد تا اینکه روز حادثه، او در مسیر برگشتم به خانه، کمین کرد و به‌صورتم اسید پاشید.

کوری دو چشم

درحالی‌که پسر جوان با دستور قضایی راهی زندان شده بود، مداوای آمنه در ایران و سپس در اسپانیا ادامه یافت اما هیچ‌کدام از این درمان‌ها نتیجه‌ای نداد و آمنه بینایی هر دو چشم خود را از دست داد.به این ترتیب وقتی پرونده اسید پاشی به دادگاه کیفری استان تهران ارسال شد و متهم پرونده 6 آذر سال 87 در شعبه 71 پای میز محاکمه قرار گرفت، قضات دادگاه مجازات سنگینی را برای او درنظر گرفتند.

آنها در پایان جلسه محاکمه با توجه به اصرار آمنه برای صدور حکم قصاص و اینکه خودش باید با ریختن اسید، بینایی چشمان مجید را بگیرد، رای به قصاص 2 چشم متهم به شیوه‌ مورد درخواست شاکی و پرداخت دیه‌ جراحات وارد شده به شاکی، دادند و مدتی بعد این رای در دیوان‌عالی کشور تایید شد تا شمارش معکوس برای قصاص چشمان مجید آغاز شود.

طبق حکم صادره، قرار بود صبح دیروز آمنه با حضور در بیمارستان دادگستری، با ریختن چند قطره اسید، بینایی چشمان مجید را بگیرد و در عوض تفاضل دیه‌ای که او می‌بایست در ازای قصاص پرداخت می‌کرد از محل دیه‌ سوختگی بدن آمنه بعد از اسیدپاشی، پرداخت شود اما این حکم قبل از اجرای آن متوقف و به زمان دیگری موکول شد.

کد خبر 134952

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز