سه‌شنبه ۲۶ دی ۱۳۸۵ - ۱۳:۵۲
۰ نفر

همشهری‌ورزشی: سخنان تند محسن صفایی‌فراهانی در مورد آن چه که دخالت سازمان ورزش در کار کمیته انتقالی منصوب فیفا عنوان می‌کند، باعث تشکیل جلسه اضطراری معاونین علی‌آبادی در دفتر کیومرث هاشمی، نایب‌ رئیس کمیته‌ انتقالی شد.

موضوعی که با توجه به پیشینه نزاع خاموش میان 3 عضو مرتبط با سازمان در مقابل 3 عضو منتخب فیفا در موضوع حدود اختیارات و وارد شدن به مسائل اجرایی پیش‌بینی می‌شد.

چهارمین جلسه کمیته انتقالی که بعدازظهر یکشنبه برگزار شد، همراه با بحث چالشی میان اعضای هیأت‌رئیسه بود که برخی منابع به دلیل مجادله کیومرث هاشمی و محسن صفایی‌فراهانی از نیمه‌کاره ماندن جلسه خبر می‌دهند که بازتاب آن گفت‌ وگوی تند محسن صفایی‌فراهانی با خبرگزاری ایسنا بود.

صفایی‌فراهانی می‌گوید: «در طول یک ماه گذشته تلاش کردیم با سازمان ورزش به تعامل برسیم تا فوتبال ایران بیشتر از این دچار مشکل نشود، اما متأسفانه عملاً این اتفاق نیفتاده است.» رئیس کمیته انتقالی اما موارد اختلافی خود را با سازمان ورزش این‌گونه عنوان می‌کند: «با وجود مذاکرات انجام شده، فدراسیون فوتبال اقدام به معرفی رئیس سازمان لیگ و انتخاب سرمربی امید کرده است. در حالی که این کمیته 6 نفره است که باید در مورد کلیه مسائل فوتبال تصمیم‌گیری کند.»

این در حالی است که سازمان ورزش معتقد است که مهم‌ترین وظیفه کمیته تعدیل‌ یا عادی‌سازی شرایط فوتبال ایران تدوین اساس‌نامه جدید است.

چالش میان سازمان ورزش و صفایی‌فراهانی با تهدید به استعفای رئیس منتخب فیفا که در رأس کمیته انتقالی فدراسیون فوتبال قرار گرفته است وارد فاز تازه‌ای شده است: «تا آخر هفته اگر تکلیف مشخص شد که هیچ اما اگر نشد، حداقل بنده نمی‌توانم با این شرایط کار کنم.»

کیومرث هاشمی و رغبتی از پاسخ به تهدید صفایی‌فراهانی ابا دارند و آن را موکول به بررسی موضوع می‌کنند، اما شنیده‌ها حاکی است که مدیران سازمان که مرتبط با کمیته انتقالی هستند از رویه و ادبیات صفایی فراهانی در جلسات هیأت‌رئیسه انتقالی انتقاد می‌کنند و حتی در گفت‌وگوهای غیررسمی از اتخاذ شیوه‌ای متقابل خبر می‌دهند.

با این حال به نظر می‌رسد همان چالشی که پیش از این پیش‌بینی می‌شد محقق شده است؛ مناقشه قدیمی بر سر ورود سازمان ورزش در فوتبال به منازعه محمد دادکان کشیده شد و پس از آن تعلیق کلیه فعالیت‌های فوتبال کشور و پس از استقرار کمیته تعدیل باز هم این چالش تحولات فوتبال کشور را به حاشیه کشانده است.

سازمان ورزش معتقد است که وظیفه اصلی کمیته انتقال تدوین اساس‌نامه جدید و انطباق آن با قوانین داخلی و برگزاری انتخابات است، نه ورود به مسائل اجرایی چراکه برگزیده‌شدن رئیس جدید در انتخابات عملاً هرگونه برنامه‌ریزی در آینده را ممکن نمی‌کند. چرا که وظیفه کمیته انتقالی، گذر از شرایط بحرانی فوتبال کشور است نه سیاست‌گذاری برای آن.

در مقابل صفایی‌فراهانی با به چالش کشاندن نقش کیومرث هاشمی در تحولات فوتبال به انتصابات او اشاره می‌کند: «متأسفانه سازمان تربیت‌بدنی حاضر نیست بند الف توافق‌نامه با فیفا در خصوص نحوه اداره فدراسیون را بپذیرد. آقای هاشمی مانند تمام اعضا فقط یک رأی دارد و هیچ وظیفه‌ای خارج از مسئولیت‌ های کمیته ندارند. ایشان باید این مسائل را درک کند.»

صفایی‌فراهانی با انتقاد شدید از سیاست‌های سازمان که به کمیته انتقالی اجازه ورود به مسائل اجرایی را نمی‌دهد، فصل جدیدی را در پرونده منازعه تعلیق فوتبال ایران گشوده است. منازعه‌ای که با اقدامات محمد دادکان آغاز و هم‌اکنون با چالش ورود یا عدم ورود به مسائل اجرایی وارد مرحله خطرناکی شده است.

یک مقام مسئول در سازمان ورزش معتقد است: «فیفا در توافق‌نامه با ما حق سازمان ورزش را در فوتبال لحاظ کرده است. ضمن این که توافق ما با فیفا این بود که اساس‌نامه جدید تدوین و انتخابات برگزار شود. مسائل اجرایی در محور اصلی مباحث ما نبود، ضمن این که طبق قانون، دبیرکل مسئول اجرایی فدراسیون است که این موضوع با بازتاب در سایت رسمی فیفا پذیرفته شده است.»

این مقام آگاه می‌افزاید: «قرار بود فضای فوتبال کشور اصلاح و تلطیف شود نه این که دوباره جنجال کرد. به هرحال ما بدون در نظر  نگرفتن جوانب کار اقدام نمی‌کنیم. فوتبال کشور با توجه به در پیش بودن انتخابات و رقابت‌های انتخابی المپیک شرایط حساسی دارد. نباید آرامش را به هم زد.»

کد خبر 13482

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز