همشهری آنلاین: پژوهشگران می‌گویند نوزادانی که برای چندین ماه از شیر مادر تغذیه شده‌اند، در ابتدایی کودکی مشکلات رفتاری نسبت به کودکانی دارند که شیر خشک خورده‌اند.

infant

به گزارش خبرگزاری فرانسه این بررسی در بریتانیا که شاکمل حدود 10000 مادر و نوزادان‌شان می‌شد، نشان داد که تغذیه با شیر مادر دست کم برای چهار ماه خطر مشکلات رفتاری در کودکان پنج ساله را تا یک سوم کاهش می‌دهد.

پژوهشگران می‌گویند این یافته‌ها و همچنین مجموعه‌ای گسترده از شواهد موجود به نفع شیردهی مادر به نوزاد است.

این پژوهشگران دریافتند که کودکانی که شیرخشک می‌خوردند، در سنین بالاتر نشانه‌های بیشتری از اضطراب، بیش‌فعالی یا دروغ گفتن و دزدی از خود نشان می‌دهد.

ماریا کوئیگلی از دانشگاه آکسفورد که سرپرست این پژوهش بود، گفت: " ما لزوما درباره سوءرفتار غیرقابل کنترل صحبت نمی‌کنیم."

"ممکن است این مشکلات رفتاری به صورت اضطراب، بیقراری، ناتوانی در آمیزش با سایر کودکان یا بازی کردن گروهی بروز کند."

دانشمندان گفت این نتایج را ممکن است بتوان به وجود اسیدهای چرب در شیر مادر که به رشد مغز کمک می‌کنند، نسبت داد یا به پیوند عاطفی میان مادر و کودک، که بر رفتار آموخته‌شده اثر می‌گذارد، مربوط دانست.

پژوهشگران از دانشگاه‌های آکسفورد، اسکس و یونیورسیتی کالج داده‌های به دست آمده از تحقیقی بر روی 10037 نوزاد متولد شده در بریتانیا میان سال‌های 2000 و 2001 مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند که بخشی از بررسی بزرگتر با نام "بررسی کوهورت هزاره" بودند.

از مادران خواسته شده بود که رفتار کودکان‌شان را در 5 سالگی ارزیابی کنند، و به رفتارهای متفاوت آنها مانند بی‌قراری و وابستگی به والدین نمره دهند.

ارقام خام نشان داد که تنها شش درصد کودکان تغذیه شده با شیر مادر نمره‌هایی غیرطبیعی داشتند، که بیانگر مشکلات رفتاری بود، در حالی که در کودکانی که با شیرخشک تغذیه شده بودند، این رقم 16 درصد بود.

در عین حال این بررسی نشان داد که مادرانی که به نوزادان خود شیر داده‌اند، سن بالاتری دارند، تحصیلات بهتری کرده‌اند و پس‌زمینه اجتماعی- اقتصادی بالاتری از مادرانی دارند که به کودکان خود شیر خشک داده بودند.

بنابراین پژوهشگران این ارقام را با در نظر گرفتن این عوامل تعدیل کردند، و نتیجه گرفتند که در میان کودکانی که شیرخشک خورده‌اند، خطر مشکلات رفتاری 30 درصد بیشتر است.

کوئیگلی گفت: "نتایج ما شواهد هر چه بیشتری را د رمورد مزایای دادن شیر مادر فراهم می‌کند."

"مادرانی که می‌خواهند از شیر خود نوزادشان را تغذیه کنند باید از همه حمایتی که به آن نیاز دارند، برخودار باشند."

ژانت فایل، از کالج سلطنتی مامایان موافق است که این بررسی از سایر شواهدی حمایت می‌کند که شیر مادر را بهترین گزینه برای نوزادان می‌دانند، اما هشدار داد که نباید زنانی را از شیر خودشان نوزاد را تغذیه نکرده اند، را قربانی قلمداد کرد.

او گفت: "ما باید در تفسیر این نتایج تعادل را حفظ کنیم، تا به این ترتیب پیامی منفی به مادرانی را که نتوانسته‌اند شیر بدهند، فرستاده شود، یا باعث شویم آنها احساس گناه کنند که به نوزادان‌شان شیر خشک داده‌اند."

کد خبر 134644

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز