دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۲
۰ نفر

همزمان با آنکه معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم از ارسال بخشنامه به دانشگاه‌ها برای تقویت و ایجاد حوزه‌های علمیه دانشجویی خبر داد، دبیر ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش راه‌اندازی «حوزه علمیه فرهنگیان ودانش‌آموزی» را از برنامه‌های کلان همکاری‌های آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه عنوان کرد.

حوزه علمیه

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم گفت: استان‌های سمنان، آذربایجان شرقی و مرکزی به تازگی طرح ایجاد حوزه‌های علمیه دانشجویی را تکمیل کرده‌اند و اجرایی می‌کنند.غلامرضا خواجه سروی در گفت‌وگو با مهر از توسعه حوزه‌های علمیه دانشجویی به‌عنوان تدبیری برای ارتقای دانش دینی دانشجویان خبر داد و گفت:

اعتقاد داریم اگر دانشجویان در زمینه مباحث دینی از آموزش کلاسیک برخوردار شوند در بینش‌شان تأثیر می‌گذارد. معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با بیان اینکه در حال حاضر در 30 دانشگاه کشور حوزه علمیه دانشجویی فعال است گفت: طلاب دانشجو در این حوزه‌ها نزدیک به 64 واحد درسی می‌گذرانند و ترکیب این دروس هم اعتقادی دینی است و هم مسائل فرهنگی سیاسی ایران است.

خواجه سروی افزود: بخشی از بودجه‌های فرهنگی مصوب دولت در شورای برنامه‌ریزی استان‌ها به مراکز دانشگاهی نیز تعلق می‌گیرد که در اغلب استان‌ها متأسفانه به اختصاص بودجه فرهنگی به حوزه‌های علمیه دانشجویی کم توجهی شده بود. وی افزود: استان‌های سمنان، آذربایجان شرقی و مرکزی اخیرا طرح ایجاد حوزه‌های علمیه دانشجویی خود را تکمیل کرده و به وزارت علوم ارسال کرده‌اند که به‌زودی شاهد راه‌اندازی آنها خواهیم بود.

آموزش ویژه معارف اسلامی متناسب با نیاز فکری دانش آموزان

در همین زمینه دبیر ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش گفت: مراکز علمیه می‌توانند با ایجاد فضای مناسب، زمینه‌های تحصیل فرهنگیان علاقه‌مند و داوطلب تحصیل در حوزه‌های علمیه را برای بهره‌برداری از نظام آموزش حوزوی فراهم کنند.حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم افزود: با توجه به علاقه دانش‌آموزان به رفع نیازهای دینی و حوزوی، چنانچه این مراکز راه‌اندازی شوند، دانش‌آموزان می‌توانند به‌صورت غیراجباری و داوطلبانه از آموزش‌های ویژه معارف اسلامی متناسب با نیازهای فکری خود استفاده کنند.

ذوعلم درباره حضور نیروهای حوزوی در مراکز پیش‌دبستانی نیز عنوان کرد: اگر آموزش و پرورش به این نتیجه برسد، می‌تواند از حضور تنظیم شده و هدفمند طلبه‌های جوان که در زمینه کودکان مطالعه و توانمندی دارند، در قالب انعقاد تفاهمنامه در مدیریت‌های پیش‌دبستانی استفاده کند که البته باید ابعاد آن تعریف شده باشد. وی اظهار کرد: تمام لایه‌های آموزش و پرورش می‌توانند از توانمندی‌های حوزه استفاده کنند و اگر حوزه‌های علمیه مراکز آموزشی خود را راه‌اندازی کنند، می‌توانند با آموزش و پرورش همکاری داشته باشند.

کد خبر 134520

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز