گویا خدا بهار را تنها برای این آفریده است که گل‌ها برویند. گل‌ها برویند تا شاید زمختی زمین کمتر به چشم آید و ساکنان این کره خاکی هم بیشتر قدردان چنین نعمت‌های آسمانی باشند، به‌خصوص در این عصر که چهره زمین چندان شباهتی به آنچه باید باشد، ندارد و شاید تنها برپایی جشنواره رنگ‌ها بتواند کمی به‌صورت رنگ‌پریده زمین، طراوت ببخشد و به او هویت دهد.

گل

امسال هم از 26 تا 30‌اردیبهشت، نهمین نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه، تجهیزات پارکی و صنایع وابسته در بوستان گفت‌وگو برگزار می‌شود. هدف از این نمایشگاه، معرفی توانمندی‌های کشور در زمینه تولید و پرورش انواع گل و گیاهان آپارتمانی و فضای باز در عرصه بین‌المللی، حمایت از تولیدکنندگان گل و گیاه کشور، ترویج فرهنگ گیاه‌پروری و جلب مشارکت‌های مردمی در افزایش سرانه فضای سبزعنوان شده است.

علی محمد مختاری، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران، با تأکید بر اینکه نهمین نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه تهران به لحاظ فنی و تخصصی و تنوع گونه‌های گیاهی قابل قیاس با نمایشگاه‌های قبل نخواهد بود، گفت: در این نمایشگاه، تازه‌ترین تولیدات و توانمندی‌های گل و گیاه تولیدکنندگان داخلی و خارجی عرضه می‌شود. در کنار نمایشگاهی که در فصل بهار میزبان علاقه‌مندان تهرانی به گل و گیاه است، سال‌هاست که جشنواره‌هایی از این دست در دیگر شهرهای دنیا برگزار می‌شود. اساس تمام این نمایشگاه‌ها ضیافت گل و گیاه است و تنها تفاوت‌هایی در نحوه برگزاری و امکانات جانبی دارند.

نمایشگاه تاریخی هلند

جشنواره گل هلند، قدمت بسیاری دارد. در سال1933، نمایشگاه پیاز گل در این کشور آغاز شد. در آن زمان، توزیع و فروش گل جز زمان رویش طبیعی آن چندان متداول نبود اما تولیدکنندگان گل تمام تلاش‌شان را می‌کردند تا هر بار مقدار بیشتری گل در فصل زمستان داشته باشند. با این حال، افراد مشغول در بازار گل هنوز نکات زیادی در این مورد باید فرا می‌گرفتند؛ از این‌رو کانون‌های آموزشی برپا کردند تا در آن هم محصولاتشان را نشان دیگر هم صنفی‌هایشان دهند و هم اطلاعات خود را به روز کنند.

در خلال برگزاری چنین کانون‌هایی، آنها به این فکر رسیدند که جلساتشان را در یک مکان مشخص و مرکزی برگزار کنند تا علاوه بر پیگیری کارهای گذشته، فامیل، همسایه و دوستانشان هم از دیدن دانش و تجربیات آنها لذت ببرند. اینگونه بود که نمایشگاه گل و گیاه در هلند شکل گرفت.هفتادوهشتمین جشنواره گل هلند در سال میلادی جاری در شهر میدن میر (Middenmeer)
برگزار شد. در این جشنواره، باغبان‌ها و تولیدکنندگان گل و گیاه توانایی خود را در رنگ‌آمیزی باغ به وسیله گل‌ها، گیاهان، بوته‌ها و دیگر شگردهای باغبانی به نمایش گذاشتند. علاوه بر این، جشنواره گل هلند هر سال پروژه‌ای برای چند صدتن از دانش‌آموزان ابتدایی اجرا می‌کند که طی آن، دانش‌آموزان دبیرستان‌های کشاورزی نحوه کاشت گل لاله را آموزش می‌دهند و البته بین مدارس هم مسابقه برگزار می‌شود.

در کنار این جشنواره، 2نمایشگاه جانبی هم برگزار شد. یکی از آنها، نمایشگاه کسب و کار بود که در آن، اطلاعات آموزنده‌ای به مردم برای کارآفرینی داده شد. دراصل، با این نمایشگاه، فرصتی به بازدیدکنندگان داده شد تا تجارت کنند، ارتباط بگیرند و با آخرین پیشرفت‌های دنیای تجارت آشنا شوند.

دومین نمایشگاه جانبی هم تحت عنوان «نمایشگاه مصرف‌کنندگان»، تعداد زیادی محصولات و خدمات در زمینه باغبانی، وسایل خانه، اوقات فراغت و موارد متنوع دیگر را در اختیار عموم قرار داد.

استرالیا، تنها کانگورو ندارد

شاید بسیاری از مردم، استرالیا را با کانگوروهایش بشناسند اما باید گفت که این کشور، نمایشگاه گل معروفی دارد که هر سال در ملبورن برگزار می‌شود. گفته می‌شود، نمایشگاه بین‌المللی گل و باغبانی ملبورن یکی از 5‌نمایشگاه برتر دنیا در این زمینه است که در پایان آن به افراد برگزیده جایزه داده می‌شود. در اینجا، برترین طراحان استرالیا برای به‌دست‌آوردن مدال طلا، نقره و برنز باهم رقابت می‌کنند.

نمایشگاه گل ملبورن برای دانش‌آموزان هم مسابقه ویژه‌ای جهت به کار بردن توانایی، ابتکار و خلاقیت آنها دارد. در این مسابقه، آنها یک ساعت و نیم فرصت دارند تا براساس موضوع تعیین شده، بهترین گل‌آرایی را انجام دهند. البته ملبورن برای طراحان لباس هم بخش رقابتی دارد که طی آن، دانش‌آموختگان این رشته باید لباسی از جنس گل طراحی و درست کنند.

مسئولان این نمایشگاه تنها به نشان‌دادن محصولاتی از جنس گل و گیاه بسنده نکرده‌اند و هرساله برنامه‌های مفرحی برای بازدیدکنندگان (تمام سنین) در نظر می‌گیرند. به‌طور مثال، کودکان بخش ویژه‌ای دارند که چندان بی‌شباهت با دنیای جادویی پریان دیزنی نیست. این قسمت از نمایشگاه، گریم کودکان، مزرعه حیوانات، نقاشی، آموزش روش‌های جذاب باغبانی و همچنین جایزه باغبانی مدارس در بخش کاشتن گیاه را دارد.

جز نمایشگاهی از مجسمه‌های مخصوص باغ در فضای باز که در آن مجسمه‌هایی از چند صد دلار تا چندین هزار دلار پیدا می‌شود، بازدیدکنندگان می‌توانند از محصولات گیاهی یکی از معروف‌ترین شرکت‌های آرایشی- بهداشتی استرالیا هم استفاده کنند.

گل‌های جزیره

یکی از معروف‌ترین نمایشگاه‌های سالانه گل در جهان مربوط به چلسی لندن است. این نمایشگاه، هر سال طی 5‌روز در اواخر ماه می ‌(اوایل خرداد ماه) و در محوطه بیمارستان سلطنتی چلسی لندن برگزار می‌شود.

نام اصلی این نمایشگاه که نخستین بار از سوی «انجمن سلطنتی باغبانی» در سال‌1862 در هاید پارک لندن برگزار شد، «نمایش بزرگ بهاره» است که سالانه حدود 157 هزار نفر از آن بازدید می‌کنند. گنجایش این نمایشگاه به‌دلیل فضای کم محل برگزاری آن محدود است و برای بازدید باید از قبل بلیت رزرو کرد که البته 2 روز اول برپایی نمایشگاه مختص اعضای انجمن سلطنتی باغبانی است.

در این نمایشگاه، طراحی‌های مختلف باغ از نقاط مختلف دنیا که یکی از پرطرفدارترین بخش‌هاست، دیده می‌شود. باغ‌هایی در نمایشگاه گل چلسی وجود دارد که از سال‌1970 به‌طور پیوسته رشد کرده‌اند. در پایان هر دوره، به 4 نفر اول هر بخش به‌ترتیب مدال‌های طلا، نقره با پوشش طلا، نقره و برنز داده می‌شود. 5 بخشی که در آخر برگزیدگانش معرفی می‌شوند، نمایش باغ‌ها و گلکاری، نمایش درختان، نمایشگاه سبزیجات، قسمت آموزش‌های ویژه و علایق علمی و در آخر، بخش نقاشی و عکاسی را در بر می‌گیرد.در مورد اهمیت نمایشگاه گل چلسی این نکته بس که یکی از بزرگ‌ترین رسانه‌های بریتانیا به‌طور کامل این رویداد را از طریق تلویزیون و رادیو محلی پوشش می‌دهد و صفحه مخصوصی در وب‌سایت این رسانه دارد.

کد خبر 134475

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز